Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Argumenterande text
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skriva en argumenterande text samt att analysera och bedöma argumentens kvalitet och relevans. Provets utformning syftar till att främja elevernas kritiska tänkande och förmåga att kommunicera sina idéer på ett tydligt och övertygande sätt.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Eleven ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att… skriva argumenterande texter.”
Kunskapskrav
– “Ett deltagande i samtal som visar att eleven kan följa och bidra till diskutera svenska ämnen och texter.”
– “Förmågan att formulera sig skriftligt så att Kultursyn, livsåskådning och andra värden framställs med klarhet och sammanhang.”
Prov
Faktafrågor
1. Vad kännetecknar en argumenterande text?
– A) Den har en tydlig tes.
– **B) Den presenterar argument för och emot.**
– C) Den handlar om personliga upplevelser.
– D) Den är alltid kort.
2. Vilket av följande är ett exempel på ett argument?
– A) “Jag gillar hundar.”
– B) “Hundar gör sina ägare lyckligare.”
– **C) “Forskning visar att hundar kan minska stress.”**
– D) “Många människor har hundar i sina hem.”
3. Vad betyder begreppet “motsägelse” i en argumenterande text?
– **A) När ett argument står i konflikt med ett annat.**
– B) Att en text är för lång.
– C) När en text inte har en tydlig struktur.
– D) Att en åsikt uttrycks felaktigt.
4. Vad är en “retorisk fråga”?
– A) En fråga som inte behöver svar.
– **B) En fråga som används för att förstärka ett argument.**
– C) En fråga som ställs för att få ett konkret svar.
– D) En fråga som handlar om fakta.
5. Vilken del av en argumenterande text kommer efter inledningen?
– A) Slutsatsen.
– **B) Argumenten.**
– C) Sammanfattningen.
– D) Exemplet.
6. Vad är syftet med en avslutande sammanfattning?
– A) Att introducera nya idéer.
– **B) Att förtydliga tesen och de viktigaste argumenten.**
– C) Att presentera motargument.
– D) Att ställa frågor till läsaren.
7. Vad kännetecknar en bra inledning i en argumenterande text?
– A) Den ska vara lång.
– B) Den ska vara personlig.
– **C) Den ska fånga läsarens intresse.**
– D) Den ska innehålla många fakta.
8. Vilket av följande språkbruk bör undvikas i en argumenterande text?
– A) Klart språk.
– **B) Otydliga och vaga uttryck.**
– C) Korrekt grammatik.
– D) Varför-frågor.
9. Vad kännetecknar en objektiv argumentering?
– A) Den är alltid personlig.
– **B) Den baseras på fakta och logik, inte känslor.**
– C) Den är kortfattad.
– D) Den är alltid svår att förstå.
10. Vilket av följande perspektiv ska en skribent undvika i en argumenterande text?
– A) Subjektivt perspektiv.
– B) Neutralt perspektiv.
– **C) Fanatiskt perspektiv.**
– D) Personligt perspektiv.
Resonerande frågor
1. Diskutera hur man kan bygga upp en stark tes i en argumenterande text.
– Syftet är att låta eleverna visa sin förmåga att strukturera och formulera sina idéer.
2. Reflektera över vikten av att motivera sina argument med fakta.
– Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa på kritiskt tänkande och förståelse för argumentationens grunder.
3. Vilka strategier kan användas för att bemöta motargument?
– Genom att diskutera detta visar eleverna sin förmåga att analysera och argumentera för sin ståndpunkt.
4. Hur kan en avslutning påverka läsarens uppfattning av texten?
– Denna fråga ger eleverna möjlighet att resonera kring textens påverkan och konsekvenser.
5. Reflektera över skillnaden mellan primära och sekundära argument och ge exempel.
– Syftet är att låta eleverna sätta sin förståelse av olika typer av argument i praktik.
6. Analysera hur språkval och stil kan påverka textens tydlighet.
– Den här frågan låter eleverna visa på språkvetenskaplig insikt.
7. Diskutera hur man kan använda emotionella appeller i en argumenterande text.
– Denna fråga syftar till att kunna visa på komplexiteten i argumentation och textens påverkan.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 10 poäng, medan de resonerande frågorna ger upp till 8 poäng.
– **E-nivå:** Minst 8 poäng totalt.
– **C-nivå:** Minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
– **A-nivå:** Minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.
Om du vill ha mer information eller en planering, kan du använda terminsplanering här.