Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Svenska – Astrid Lindgren

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Svenska

Tema: Astrid Lindgren

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av Astrid Lindgrens verk, särskilt “Pippi Långstrump”, och hur dessa verk behandlar teman som frihet, vänskap och mod. Provets mål är också att säkerställa att eleverna kan analysera och diskutera litterära teman samt koppla dem till både text och verklighet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Litteraturens och litteraturens funktioner, med betoning på barn- och ungdomslitteraturens betydelse för inlärning och identitetsutveckling.”

Kunskapskrav

Eleven ska kunna:

  • Identifiera och beskriva centrala teman och budskap i litterära verk.
  • Diskutera och analysera hur olika litterära verk påverkar samhälle och läsare.
  • Tolka och reflektera över olika karaktärers egenskaper och deras påverkan på berättelsen.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken karaktär är huvudpersonen i “Pippi Långstrump”?
    A) Tommy
    B) Annika
    C) **Pippi**
    D) Lilla Gubben
  2. Vad representerar Pippi för många barn?
    A) Farsot
    B) Skuld
    C) **Frihet**
    D) Rädsla
  3. Vilken av följande teman är central i Lindgrens berättelser?
    A) Krig
    B) **Vänskap**
    C) Motgångar
    D) Avundsjuka
  4. Hur beskriver Pippi ofta sina äventyr?
    A) Som tråkiga
    B) **Som roliga och spännande**
    C) Som farliga
    D) Som svåra
  5. Vad är Pippis unika egenskap som särskiljer henne från andra barn?
    A) Hon är alltid ledsen
    B) **Hon är oerhört stark**
    C) Hon följer alltid regler
    D) Hon är alltid tyst
  6. Vad anser Pippi om vuxna?
    A) **De är oftast tråkiga**
    B) De är alltid snälla
    C) De är mycket kloka
    D) De är alltid glada
  7. Vilken av följande karaktärer är Pippis bästa vän?
    A) **Annika**
    B) Förruttnad
    C) Lilla Gubben
    D) Tommy
  8. I vilken stad bor Pippi?
    A) Göteborg
    B) **Kärrtorp**
    C) Malmö
    D) Stockholm
  9. Vad gör Pippi med sina pengar?
    A) Hon sparar dem
    B) **Hon spenderar dem på roliga saker**
    C) Hon ger dem till andra
    D) Hon gömmer dem
  10. Vilken är en av Pippis viktigaste lektioner till läsarna?
    A) Att vara tyst
    B) **Att vara sig själv**
    C) Att alltid lyda vuxna
    D) Att alltid följa regler
  11. Vem har skrivit boken “Pippi Långstrump”?
    A) **Astrid Lindgren**
    B) Selma Lagerlöf
    C) Moa Martinson
    D) H.C. Andersen
  12. Vilken egenskap visar Pippi när hon hjälper sina vänner?
    A) Sorgsenhet
    B) **Mod**
    C) Egoism
    D) Rädsla
  13. Vilka värden utmanar Pippi med sin livsstil?
    A) Blyghet
    B) Underkastelse
    C) **Traditioner**
    D) Bestämdhet
  14. Vad tycker Pippi om skolan?
    A) Hon älskar den
    B) **Hon är inte intresserad av den**
    C) Hon tycker att den är rolig
    D) Hon vill alltid vara där
  15. Vad får Pippi att sticka ut bland andra barn?
    A) **Hennes starka personlighet**
    B) Hennes utseende
    C) Hennes kläder
    D) Hennes arbetsschema

Resonerande frågor

  1. Hur skulle du beskriva Pippis syn på frihet och hur den speglas i hennes handlingar?
    Syftet är att eleverna ska kunna analysera och reflektera över Pippis syn på frihet i förhållande till sin egen förståelse.
  2. På vilket sätt påverkar Pippis karaktär och handlingar de andra karaktärerna i boken?
    Här får eleverna möjlighet att diskutera karaktärernas interaktioner och deras påverkan på varandra.
  3. Vilka paralleller kan dras mellan Pippis liv och barns liv idag?
    Eleverna ska kunna knyta an visuellt och tematisk till nuvarande samhällsfrågor och barns liv.
  4. Hur förändras din syn på vänskap som du följer Pippis äventyr?
    Denna fråga uppmuntrar elever att reflektera över sitt eget liv och sina relationer.
  5. Vilka egenskaper anser du är viktiga i en vän, och hur uppvisar Pippi dessa egenskaper?
    Detta ger eleverna möjlighet att diskutera och reflektera över betydelsen av lojalitet och kärlek i vänskap.
  6. Hur uttrycker Lindgren barnets perspektiv genom Pippis äventyr?
    Eleverna får möjlighet att analysera stil och perspektiv i litteratur.
  7. Vilka budskap tror du Lindgren vill förmedla genom Pippi som karaktär?
    Denna fråga öppnar för djupare diskussioner om författarens avsikter.
  8. Hur hjälper Pippis karaktär oss att förstå vad mod innebär i vardagen?
    Här kan eleverna reflektera över modets betydelse och dess tillämpningar i deras egna liv.

Bedömning

Provet bedöms på följande sätt:

  • Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng, max 15 poäng.
  • Resonerande frågor: Varje besvarad fråga bedöms med 1-3 poäng beroende på djup och insikt, max 12 poäng.

Poängkrav:

  • E: Minst 8 poäng totalt.
  • C: Minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
  • A: Minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.

Modern Tillbaka-knapp