Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Att skriva ett CV
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för och förmåga att skriva ett CV, samt att utvärdera deras kunskaper om struktur, innehåll och anpassning av CV:t för olika syften och mottagare.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Centralt innehåll för svenska i årskurs 9 omfattar arbetet med att skriva olika typer av texter, inklusive personliga ansökningar och CV:n. Eleverna ska ges möjlighet att skriva texter i olika genrer och anpassa språket för olika syften och mottagare.
Betygskriterier
- Eleven skriver olika slags texter med viss språklig variation, i huvudsak fungerande struktur och innehåll samt viss anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang.
Prov
Faktafrågor
1. Vad står förkortningen CV för?
- A) Curricular Vitae
- B) Curriculum Vitae
- C) Curriculum Vitae
- D) Curiosity Vitae
2. Vilken del är vanligtvis inte en del av ett CV?
- A) Hobbyer
- B) Personuppgifter
- C) Utbildning
- D) Arbetslivserfarenhet
3. Vad bör man inkludera under avsnittet “utbildning” i ett CV?
- A) En lista över kurser tagna i grundskolan
- B) Skola, examensdatum och eventuella betyg
- C) Hobbys och intressen
- D) Barndomsskolor
4. Vad är syftet med ett CV?
- A) Att ge en översikt över ens liv
- B) Att på ett strukturerat sätt presentera sina kvalifikationer för en arbetsgivare
- C) Att samla rekommendationer
- D) Att informera om ens intressen
5. Vad menas med att anpassa ett CV?
- A) Att använda samma CV för alla jobb
- B) Att justera syfte och innehåll utifrån den specifika tjänsten man söker
- C) Att lägga till fler sidor i CV:t
- D) Att använda en ny font
6. Vilken layout är oftast att föredra för ett CV?
- A) Otydlig och färgglad
- B) Tydlig och professionell
- C) Rörig och kreativ
- D) Minimalt med text
7. Vilken typ av språk bör användas i ett CV?
- A) Informellt och avslappnat
- B) Vardagligt och personligt
- C) Formellt och professionellt
- D) Poetiskt och konstnärligt
8. Vad bör man undvika att inkludera i sitt CV?
- A) Onödig personlig information som ålder och civilstånd
- B) Relevant arbetslivserfarenhet
- C) Utbildning och kurser
- D) Referenser
9. Hur långt bakåt i tiden bör arbetslivserfarenhet gå i ett CV?
- A) 3 månader
- B) 5-10 år beroende på relevans
- C) Enbart nuvarande anställning
- D) All arbetslivserfarenhet sedan gymnasiet
10. Vilken funktion har en referens i ett CV?
- A) Att ge mer information om ens fritid
- B) Att styrka de uppgifter som lämnas om ens arbetslivserfarenhet och karaktär
- C) Att berätta om ens föräldrar
- D) Att lista ens vänner
11. Vilket av följande är ett bra exempel på en yrkesbenämning i ett CV?
- A) Jag gillar att göra saker
- B) Försäljningsassistent
- C) Student
- D) Person
12. Vad bör man tänka på när man skriver sitt CV?
- A) Att vara ärlig och korrekt i sina uppgifter
- B) Att överdriva sina erfarenheter
- C) Att använda mycket fackterminologi
- D) Att göra det så långt som möjligt
13. Vad är viktigt i avsnittet “arbetslivserfarenhet”?
- A) Att bara lista anställningar utan förklaringar
- B) Att inkludera arbetsuppgifter och ansvarsområden för varje anställning
- C) Att endast nämna gamla arbeten
- D) Att inte nämna något
14. Vilken typ av information ska anges som referens?
- A) Kontaktinformation till vänner
- B) Tidigare chefer eller lärare som kan rekommendera dig
- C) Okända personer
- D) Familjemedlemmar
15. Vilken är den bästa strukturen för ett CV?
- A) En tydlig och logisk struktur som inkluderar kontaktinformation, utbildning, arbetslivserfarenhet och referenser
- B) En blandad struktur utan något specificerat
- C) Enbart arbetslivserfarenhet och referenser
- D) En kronologisk lista utan rubricering
Resonerande frågor
1. Vilka delar av ditt liv tycker du är viktigast att få med i ditt CV? Varför?
Syftet med frågan är att uppmuntra eleven att reflektera över sina styrkor och erfarenheter i relation till arbetsmarknaden.
2. Hur tror du att en arbetsgivare ser på ditt CV utifrån design och innehåll?
Frågan bjuder in till analys av hur presentation och innehåll påverkar första intrycket.
3. Kan du ge exempel på hur du kan anpassa ditt CV för olika typer av jobb?
Frågan syftar till att få eleven att tänka kritiskt kring anpassning av sitt CV utifrån specifika roller.
4. Hur viktigt är det att presentera sina erfarenheter på ett ärligt och korrekt sätt?
Denna fråga ger eleven möjlighet att diskutera etiska aspekter av CV-skrivande.
5. På vilket sätt kan layouten på ett CV påverka chansen att få en intervju?
Detta uppmanar till reflektion kring vikten av visuell kommunikation i professionella sammanhang.
6. Hur kan feedback på sitt CV hjälpa till att förbättra det?
Frågan öppnar för diskussion kring vikten av att ta emot och använda konstruktiv kritik.
7. På vilket sätt kan man använda moderna verktyg och resurser för att förbättra sitt CV?
Eleven ges möjlighet att utforska digitala verktyg som kan underlätta CV-skrivandet.
8. Varför är det viktigt att hålla sitt CV uppdaterat?
Denna fråga syftar till att få eleven att reflektera kring kontinuerlig professionell utveckling.
Bedömning
Provets utformning ger totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 3 poäng vardera.
- För betyg E krävs minst 8 poäng, varav 2 från resonerande frågor.
- För betyg C krävs minst 12 poäng, varav 3 från resonerande frågor.
- För betyg A krävs minst 18 poäng, varav 5 från resonerande frågor.