Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Svenska – Barnlitteratur

Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och analytiska förmåga i relation till svensk barnlitteratur genom tiderna, samt att utvärdera deras förmåga att diskutera centrala teman och stilistiska drag i litterära verk som riktar sig till barn.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få möjlighet att läsa och analysera barnlitteraturens utveckling, undersöka dess teman, stil och påverkan på barns läsande och lärande.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera barnlitterära texter samt diskutera deras teman och stilistiska drag i relation till samhället och pedagogiska syften.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken författare är känd för sina böcker om Pippi Långstrump?

  • A) Selma Lagerlöf
  • B) **Astrid Lindgren**
  • C) H.C. Andersen
  • D) Elsa Beskow

2. Vad är ett centralt tema i många barnberättelser?

  • A) Politik
  • B) Karriär
  • C) **Vänskap**
  • D) Ekonomi

3. Vilken genre inkluderar sagor och fabelberättelser?

  • A) **Fantasi**
  • B) Historisk
  • C) Biografi
  • D) Science fiction

4. Vad syftar barnlitteratur generellt till att göra?

  • A) Dela med sig av personlig erfarenhet
  • B) **Underhålla och lära**
  • C) Utbilda vuxna
  • D) Presentera vetenskapliga fakta

5. Vilken av följande böcker är skriven av Elsa Beskow?

  • A) **Tomtebobarnen**
  • B) Mio, min Mio
  • C) Ronja Rövardotter
  • D) Nils Holgerssons underbara resa

6. Vad handlar “Mio, min Mio” om?

  • A) En katt som blir kung
  • B) **En pojkes äventyr i en parallell värld**
  • C) Vardagsliv i en skola
  • D) En pojkes kamp mot en drake

7. Vilket av följande teman är vanligt i barnlitteratur?

  • A) **Äventyr**
  • B) Ekonomi
  • C) Politik
  • D) Historia

8. Vilken effekt har barnlitteratur på barns utveckling enligt forskningen?

  • A) Inga effekter
  • B) **Positiva effekter på läsande och språk**
  • C) Negativa effekter på beteende
  • D) Minskar kreativiteten

9. Hur kan illustrationer i barnlitteratur påverka läsupplevelsen?

  • A) De distraherar ofta
  • B) **De förtydligar berättelsen**
  • C) De gör texten onödig
  • D) De förminskar vikten av texten

10. Vad karakteriserar en fabel?

  • A) **Den har en moralisk poäng**
  • B) Den bygger på verkliga händelser
  • C) Den är alltid längre än en saga
  • D) Den är skriven i prosastil

11. Vilken av följande böcker handlar om moral och vänskap?

  • A) **Pettson och Findus**
  • B) Stålmannen
  • C) Harry Potter
  • D) Mumin

12. Vad är syftet med att diskutera barnlitteraturens teman i klassrummet?

  • A) Att kritisera författarna
  • B) **Att förstå dess påverkan på barn**
  • C) Att lista ut bästa böckerna
  • D) Att undvika att läsa

13. Vem av följande författare har skapat fiktiva världar i sina böcker?

  • A) Kalle Anka
  • B) **Astrid Lindgren**
  • C) Selma Lagerlöf
  • D) Dick Harrison

14. Vad är ett viktigt mål med barnlitteratur?

  • A) Att bara ge fakta
  • B) **Att inspirera fantasi**
  • C) Att instruera om matematik
  • D) Att enbart underhålla

15. Vilken av följande är en kärna i barnlitteraturens syfte?

  • A) **Utveckla empati och förståelse**
  • B) Öka ångest hos barn
  • C) Presentera enbart fakta
  • D) Stänga barn ute från verkligheten

Resonerande frågor

1. Diskutera hur barnlitteratur kan reflektera det samhälle den skapades i. Syftet är att få eleverna att koppla litteratur till sociala och kulturella sammanhang.

2. På vilket sätt kan en barnbok även fungera som en lärresurs? Frågan uppmuntrar till att undersöka litteraturens pedagogiska värde.

3. Hur påverkar illustrationer de känslomässiga reaktionerna hos barn när de läser? Denna fråga syftar till att koppla bild och text tillsammans i analysen.

4. Jämför teman i två olika barnböcker. Frågan ger möjlighet att analysera och dra paralleller mellan olika verk.

5. Diskutera vikten av att ha representativa karaktärer i barnlitteratur. Här kan eleverna reflektera över mångfald och representation.

6. Hur kan man se en utveckling av teman i barnlitteratur över tid? Denna fråga får eleverna att tänka historiskt och kritiskt.

7. Vilket ansvar har författare av barnlitteratur? Syftet är att få elever att reflektera över etiken i skrivande för barn.

8. Hur kan barnlitteratur förändras för att passa moderna barns erfarenheter? Denna fråga uppmanar till kreativt tänkande om framtiden för barnlitteratur.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng där varje fråga är värd 1 poäng. För de resonerande frågorna kan man få upp till 3 poäng per fråga, vilket ger totalt 24 poäng möjliga. För att uppnå betyget E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (därav 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A krävs 18 poäng (därav 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp