Provkonstruktion
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att använda och förstå berättande genom olika perspektiv. Eleverna ska kunna visa sin förståelse för hur perspektivet påverkar en berättelse och reflektera över de narrativ strukturer som används i deras egna texter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att utforska berättande genom olika perspektiv. Eleverna kommer att lära sig att förstå och använda olika narrativ synvinklar och hur detta påverkar berättelsens struktur och innehåll.
Kunskapskrav
Eleven skriver olika slags texter med god språklig variation och fungerande struktur, samt visar förmåga att anpassa sina berättelser efter olika perspektiv och syften.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket narrativt perspektiv används oftast i första person?
- A) Från perspektivet av karaktären
- B) Från ett externt perspektiv
- C) Från en neutral observatör
- D) Från berättarens synvinkel
2. Vilka pronomen används vanligen i tredje person?
- A) Han/Hon/De
- B) Jag
- C) Du
- D) Vi
3. Vad kallas den känsla som en berättelse skapar hos läsaren?
- A) Struktur
- B) Atmosfär
- C) Tema
- D) Perspektiv
4. Vilket perspektiv kan ge en subjektiv inblick i karaktärens tankar?
- A) Tredje person
- B) Första person
- C) Andra person
- D) Omniscient
5. Vad innebär det att skriva ur ett neutralt perspektiv?
- A) Författaren uttrycker sina egna känslor
- B) Författaren håller sig borta från karaktärerna
- C) Författaren identifierar sig med en karaktär
- D) Författaren använder en mångfaldig synvinkel
6. Vilket alternativ beskriver ett avståndsperspektiv?
- A) Berättelsen är inte kopplad till en specifik karaktär
- B) Berättelsen är helt från en karaktärs synvinkel
- C) Berättelsen är inredd i en personlig ton
- D) Berättelsen innehåller dagboksanteckningar
7. Hur påverkar perspektivet tonen i berättelsen?
- A) Det kan skapa känslomässig intensitet
- B) Det påverkar inte tonen
- C) Det gör berättelsen tråkig
- D) Det skapar en teknisk struktur
8. När är det fördelaktigt att använda andra personens perspektiv?
- A) När man ska ge kommandon
- B) När man vill involvera läsaren direkt
- C) När man vill distansera läsaren
- D) När berättelsen är kort och enkel
9. Vilket perspektiv kan vara mest effektivt för att skapa spänning?
- A) Första person
- B) Tredje person begränsad
- C) Omniscient
- D) Andra person
10. Hur kan ett perspektiv förändra läsarens uppfattning om en karaktär?
- A) Genom att göra karaktären enbart god
- B) Genom att ge en inblick i karaktärens inre tankar
- C) Genom att inte nämna karaktären alls
- D) Genom att beskriva karaktären utifrån andra
11. Vad är en fördel med att skriva från ett förstapersonperspektiv?
- A) Det kan skapa en djupare känsla av närhet
- B) Det är alltid mer objektivt
- C) Det kan vara mindre energikrävande
- D) Det gör att flera karaktärer kan utvecklas
12. Vilken av följande författare är känd för att använda flera perspektiv i sina verk?
- A) Ernest Hemingway
- B) William Faulkner
- C) Jane Austen
- D) Mark Twain
13. Vad är en nackdel med ett allvetande perspektiv?
- A) Det ger en helhetsbild av berättelsen
- B) Det kan skapa distans mellan läsare och karaktärer
- C) Det är enkelt att använda
- D) Det ger begränsad information
14. Vilket av följande perspektiv är mest begränsat i sin synvinkel?
- A) Första person
- B) Tredje person
- C) Andra person
- D) Omniscient
15. Vilken effekt kan ett perspektiv ha på berättelsens tempo?
- A) Inga effekter
- B) Det kan antingen sakta ner eller snabba upp berättelsen
- C) Det ökar alltid tempot
- D) Det sänker alltid tempot
Resonerande frågor
1. Diskutera hur ditt val av perspektiv påverkade den känsla du ville förmedla i din berättelse. Syftet är att förstå den emotionella påverkan av olika perspektiv.
2. Jämför och kontrastera två olika perspektiv du har använt i dina texter. Du ska uppvisa förmåga att analysera effekten av olika narrativ synvinklar.
3. Reflektera över huruvida ett perspektiv är mer effektivt än ett annat i din berättelse. Genom denna fråga ges möjlighet att göra en djupgående analys of berättelsens struktur.
4. Hur förändrades din förståelse för karaktärerna när du skrev ur olika perspektiv? Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka kritiskt kring karaktärsutveckling.
5. Vilka verktyg använde du för att skapa skillnader i ton och stil mellan perspektiven? Frågan ger en djupare förståelse för språkliga verktyg och stilistiska val.
6. Diskutera vilken inverkan perspektivet kan ha på läsarens uppfattning av händelsen. Frågan syftar till att främja en djupgående analys av läsarens upplevelse.
7. Hur kan berättelsen ha förändrats om ett annat perspektiv hade använts? Denna fråga ger möjlighet till kreativt tänkande och reflektion över skrivprocessen.
8. Vad skulle du ha gjort annorlunda om du fick mer tid för att utveckla texten? Syftet är att uppmuntra till reflektion kring skrivprocessen och dess utmaningar.
Bedömning
Faktafrågor ger högst 15 poäng (1 poäng per korrekt svar). Resonerande frågor ger högst 8 poäng (1 poäng per fråga). För att uppnå betyget E krävs minst 8 poäng totalt, varav inget specifik krav för resonerande frågor. För betyget C krävs 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor. För betyget A krävs 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.