Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Att skriva debattartikel
Syfte
Syftet med provet är att mäta elevernas kunskaper och förståelse för hur man skriver en debattartikel, inklusive deras förmåga att formulera argument och använda en övertygande språkstil.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Lektionens syfte är att lära eleverna grunderna i att skriva en debattartikel. Vi kommer att fokusera på struktur, språk och argumentation för att uttrycka åsikter och övertyga läsare.”
Kunskapskrav
”Eleven kan formulera sig adekvat och varierat i skrift och anpassa sin språkform efter mottagare och syfte. Eleven kan också ge exempel på argument och motargument i en debattartikel.”
Prov
Faktafrågor
1. Vad är syftet med en debattartikel?
A) Att informera om fakta
B) Att presentera en åsikt och argumentera för den
C) Att underhålla läsaren
D) Att beskriva ett historiskt händelseförlopp
B
2. Vilka delar ingår i en debattartikel?
A) Presentation och summering
B) Inledning, argument, motargument, avslutning
C) Inledning, fakta, slutsats
D) Åsikt, motåtgärder, slutord
B
3. Vilket av följande är ett viktigt moment när man skriver debattartikel?
A) Berätta en historia
B) Ha minst tre argument
C) Skriva endast korta meningar
D) Fokusera på fakta utan argumentation
B
4. Vad innebär ethos i argumentation?
A) Att bygga förtroende genom att visa kompetens
B) Att vara känslomässig i sitt skrivande
C) Att använda logiska resonemang
D) Att presentera personliga åsikter
A
5. Vilka typer av argument finns det?
A) Personliga och känslomässiga
B) Fakta, expertåsikter och exempel
C) Endast fakta
D) Endast känslomässiga
B
6. Hur kan en debattartikel påverka samhället?
A) Genom att skapa pengar
B) Genom att informera och påverka åsikter
C) Genom att lösa alla problem
D) Genom att förlora läsarens intresse
B
7. Vad är viktigt att tänka på vid formuleringen av argument?
A) Att vara så kortfattad som möjligt
B) Att alltid använda svåra ord
C) Att backa upp argument med fakta och exempel
D) Att undvika alla former av kritik
C
8. Vad är en motargument?
A) Ett argument som hjälper författaren
B) Ett argument som ifrågasätter huvudargumentet
C) Något som alltid hålls tyst om
D) En rutinmässig avslutning på texten
B
9. Vilken funktion har avslutningen i en debattartikel?
A) Att sammanfatta och uppmana till handling
B) Att introducera ett nytt ämne
C) Att återkomma till inledningen
D) Att ställa en retorisk fråga
A
10. Vad bör en inledning innehålla?
A) En lång historia
B) En fråga som engagerar läsaren
C) En lista med exempel
D) En snabb sammanfattning av ämnet
B
11. Vilket retoriskt grepp syftar till att väcka känslor?
A) Ethos
B) Logos
C) Pathos
D) Kausalitet
C
12. Vilket av följande ämnen kan vara en bra utgångspunkt för en debattartikel?
A) En skönlitterär roman
B) Varför skola ska börja senare på dagen
C) Historiska datorspel
D) En beskrivning av en trädgård
B
13. Hur många argument krävs minst i en debattartikel?
A) Ett
B) Två
C) Tre
D) Fyra
C
14. Vad kännetecknar ett övertygande språk?
A) Att undvika alla personliga åsikter
B) Att använda passiv form
C) Att anpassa språket efter målgruppen och syftet
D) Att alltid vara strikt och formell
C
15. Vad är en viktig skillnad mellan argument och motargument?
A) Argument stöder åsikten, medan motargument ifrågasätter den
B) Motargument ger exempel, medan argument inte gör det
C) Argument används bara i skrift, medan motargument används i tal
D) Ingen skillnad.
A
Resonerande frågor
1. Diskutera hur en debattartikel kan bidra till samhällsdebatt. Denna fråga syftar till att bedöma elevens förmåga att se debattartikeln i ett större sammanhang och förstå dess påverkan.
2. Resonera kring valet av ämne när man skriver en debattartikel. Hur kan ämnets relevans påverka läsarens intresse? Frågan uppmanar eleverna att tänka kritiskt om ämnets betydelse.
3. Vilka retoriska grepp är mest effektiva och varför? Denna fråga hjälper eleverna att analysera olika språkverktyg och deras påverkan.
4. Hur kan man bemöta ett motargument på ett övertygande sätt? Frågan syftar till att testa elevens förståelse för motargumentation och dess betydelse i debattartiklar.
5. Vilka är de största utmaningarna med att skriva en debattartikel och hur kan man övervinna dem? Här ges eleverna möjlighet att reflektera över sin skrivprocess och sina svårigheter.
6. Analysera skillnaden mellan att skriva en debattartikel och en informativ text. Frågan väcker medvetenhet om olika skrivstilar och syften.
7. Vilken roll spelar fakta och exempel i argumentation? Denna fråga syftar till att förstärka betydelsen av evidens i skrivande.
8. Reflektera över din egen skrivprocess. Vad har varit lätt eller svårt i arbetet med din debattartikel? Detta uppmanar eleverna att tänka på sin egen utveckling som skribent.
Bedömning
Provet kan bedömas med max 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 3 poäng vardera. För att nå betyg E krävs 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).