Provkonstruktion
Syfte
Syftet med provet är att mäta elevernas förmåga att läsa, analysera, och diskutera litterära verk från 1900-talet, särskilt med fokus på det moderna genombrottet, samt deras förståelse för verkens kulturella och historiska kontext.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I denna lektion ska eleverna läsa och analysera litteratur från 1900-talet, särskilt verk som markerar det moderna genombrottet, samt förstå dess historiska och kulturella kontext.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera litterära verk från olika tidsperioder och kan också diskutera och jämföra dessa utifrån litterära och tematiska perspektiv.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken författare är känd för sitt verk “Gösta Berlings saga”?
A) Hjalmar Söderberg
B) Selma Lagerlöf
C) Karin Boye
D) August Strindberg
2. Vad kännetecknar det moderna genombrottet?
A) Bevarande av traditioner
B) Brytande mot traditioner
C) Fokus på romantik
D) Realism i litteraturen
3. Vilket tema är centralt i många verk från det moderna genombrottet?
A) Existentialism
B) Historia
C) Fantasy
D) Romantik
4. Vilket av följande verk är en central del av Hjalmar Söderbergs författarskap?
A) Doktor Glas
B) UTVANDRARNA
C) RÖDA RUMMET
D) BREVET TILL HENRIETTA
5. Vilken litterär rörelse föregick det moderna genombrottet?
A) Modernism
B) Naturalism
C) Romantik
D) Postmodernism
6. Vad fokuserar mycket av litteraturen under det moderna genombrottet på?
A) Skrivandets estetik
B) Samhällskritik
C) Mythologi
D) Fantastiska berättelser
7. Vilken känsla förmedlar ofta verken från det moderna genombrottet?
A) Glädje
B) Melankoli
C) Optimism
D) Komedi
8. Vilken av följande faktorer påverkar mest författare under det moderna genombrottet?
A) Globalisering
B) Samhällsförändringar
C) Konsumtionskultur
D) Teknologisk utveckling
9. Vilket ämne behandlas ofta av Selma Lagerlöf?
A) Djur
B) Identitet och sociala frågor
C) Sci-fi
D) Krig
10. Vilken av följande författare är förknippad med det svenska moderna genombrottet?
A) Hjalmar Söderberg
B) Pär Lagerkvist
C) Stig Dagerman
D) Moa Martinson
11. Vad innebär litteraturens roll som spegel av samhället?
A) Den visar endast skönhet.
B) Den återspeglar samtidens samhällsförändringar.
C) Den skapar fantasivärldar.
D) Den döljer verkligheten.
12. Vilken teknik använda författare för att förstärka sina teman?
A) Färgglada bilder
B) Språk och form
C) Musikaliska inslag
D) Dialoger enbart
13. Vilket verk representerar social kritik?
A) Doktor Glas
B) LÄNGEN KALENDER
C) SOVPIGAN
D) RÖDA RUMMET
14. Hur påverkar litteraturen elevens syn på samhället?
A) Den har ingen påverkan.
B) Den kan förändra perspektiv och förståelse.
C) Den förstärker bara redan existerande åsikter.
D) Den är endast underhållning.
15. Vilka känslor kan väckas av existentiell litteratur?
A) Förvirring och eftertanke
B) Lysande glädje
C) Skam
D) Illusion
Resonerande frågor
1. Hur påverkar det moderna genombrottet dagens litteratur?
Syftet är att låta eleverna reflektera över litteraturens utveckling och dess aktuella betydelse.
2. Jämför två verk från det moderna genombrottet, vilka teman är gemensamma?
Eleverna ges möjlighet att jämföra och analysera likheter, vilket främjar djupare förståelse.
3. Vilken roll spelar språket i att förmedla berättelsens budskap?
Frågan låter eleverna reflektera över språkets betydelse för litterär analys.
4. Hur kan litteratur bli en spegel av samtidens samhällsfrågor?
Eleverna uppmuntras att skapa kopplingar mellan litteratur och samhälle.
5. Diskutera hur en författares liv kan påverka deras verk.
Detta ger eleverna möjlighet att koppla biografi till litterär produktion.
6. Vad kan en alternativ sluttext bidra till förståelsen av huvudtemat?
Eleverna reflekterar över betydelsen av slut och dess teman, vilket främjar kreativitet.
7. Hur kan förståelsen för klass och identitet i tidens litteratur spegla dagens samhälle?
Frågan uppmuntrar till djupgående och kritisk analys av sociala frågor.
8. Beskriv en personlig upplevelse av ett verk, och hur det har påverkat din syn på litteratur.
Genom att relatera litteratur till personlig erfarenhet kan eleverna uttrycka djupare insikter.
Bedömning
Provet kan bedömas med följande poängsystem:
Faktafrågor (15 frågor, 1 poäng per fråga, totalt 15 poäng)
Resonerande frågor (8 frågor, 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng)
För betyg E krävs minimum 8 poäng, för betyg C krävs minimum 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minimum 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).