Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Dramatik under olika epoker
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för dramatikens utveckling genom olika litterära epoker samt att fördjupa deras analytiska förmåga när det gäller centrala verk och teman.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionerna syftar till att undersöka hur dramatiken har utvecklats genom olika litterära epoker, centrala verk och teman, samt hur dessa förändringar reflekterar samhällets och kulturens utveckling.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna läsa och analysera litterära verk samt beskriva centrala idéer, teman och litterära tekniker med fokus på dramatikens utveckling.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande författare är känd för sin pjäs “Kurskärmen”?
A) August Strindberg
B) **William Shakespeare**
C) Anton Tjechov
D) Sofokles
2. Vad kännetecknar dramatik som litterär form?
A) Användning av prosa
B) Frånvaro av konflikter
C) **Användning av dialog och scener**
D) Enbart beskrivningar
3. Vilken epok tillhörde Sofokles?
A) Romantiken
B) **Antiken**
C) Renässansen
D) Modernismen
4. Vad handlar “Romeo och Julia” om?
A) En krigshistoria
B) **Förbjuden kärlek**
C) En katastrof
D) En komedi
5. Vilket tema är centralt i många dramatiska verk?
A) Djurens liv
B) **Mänskliga relationer**
C) Teknikens utveckling
D) Matlagning
6. Hur beskriver dramatik konflikter?
A) Genom matematiska formler
B) **Genom karaktärernas interaktioner**
C) Utan dialog
D) I form av dikter
7. Vem är känd för att använda tre enheter i sina pjäser?
A) **Sofokles**
B) Henrik Ibsen
C) Anton Tjechov
D) August Strindberg
8. Vilken typ av dialog använder dramatik?
A) Enbart monologer
B) **Interaktiv dialog**
C) Ej dialog
D) Enbart skrivna ord
9. Vad är ett kännetecken för den romantiska dramatiken?
A) **Känsla och individualism**
B) Rationalitet
C) Enklhet
D) Endast komiska inslag
10. Vilken av dessa pjäser släpptes först?
A) “Ett docks liv”
B) “Hamlet”
C) **”Oedipus Rex”**
D) “Fröken Julie”
11. Vilken roll spelar regissören i teater?
A) **Tolka och styra pjäsen**
B) Skriv manus
C) Var alltid skådespelare
D) Ingen betydelse
12. Vilken genre tillhör “En handelsresandes död”?
A) Komedi
B) **Tragedi**
C) Persiflage
D) Dokumentär
13. Vad är ett centralt tema i “Miss Julie”?
A) Familj
B) **Klasskonflikt**
C) Trygghet
D) Djurvänlighet
14. Vem skrev “Flickan i snön”?
A) **August Strindberg**
B) William Shakespeare
C) Anton Tjechov
D) Sofokles
15. I vilken epok handlar “Biedermann och brandmännen”?
A) Antiken
B) **Modernismen**
C) Renässansen
D) Barocken
Resonerande frågor
1. Hur kan dramatik spegla sociokulturella förändringar över tid?
Syftet är att eleverna ska koppla dramatisk litteratur till samhälleliga aspekter.
2. Vilka teman i dramatiken anser du är tidlösa och varför?
Eleverna ges möjlighet att reflektera över universella teman inom dramatiken.
3. Jämför en dramatisk pjäs från antiken med en modern. Vad har förändrats?
Eleverna ska visa sin insikt i dramatikens evolution över tid.
4. Hur har dialogens roll i dramatik förändrats genom historien?
Ger eleverna chans att diskutera litterära tekniker och deras påverkan.
5. Vilken roll spelar dramats karaktärer i att framhäva dess teman?
Här ges möjlighet att analysera karaktärernas betydelse för dramaturgin.
6. Hur påverkar dramatiska verk publikens syn på aktuella frågor?
Eleverna uppmanas att reflektera över litteraturens påverkan på samhället.
7. På vilket sätt ser du kopplingar mellan dramatik och film?
Möjliggör för eleverna att dra paralleller mellan olika medier.
8. Analysera en specifik scen i ett dramatisk verk. Vad gör den effektiv?
Eleverna bör kunna gå i detalj och argumentera för sin synpunkt.
Bedömning
Faktafrågor ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna 2 poäng vardera.
För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C totalt 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A totalt 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).