Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Svenska – Dramatikens historia

“`html

Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska visa sin kunskap om dramatikens historia i Sverige, dess utveckling och betydelse för samhället och kulturen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska undersöka och analysera dramatikens utveckling i Sverige, från de tidigaste verken till modern teater, samt förstå dramats betydelse för samhället och kulturen.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera dramatiska verk, och kan diskutera deras teman, stil och historiska kontext.

Prov

Faktafrågor

1. Vem anses vara en av de tidigaste svenska dramatikerna?

A. August Strindberg

B. Hjalmar Bergman

C. **Georg Stiernhielm**

D. Lars Norén

2. Vilket av följande verk är skrivet av August Strindberg?

A. **Fröken Julie**

B. Ett drömspel

C. Krematoriet

D. Neapel

3. Vilken av följande stilar kopplas oftast till modern dramatik?

A. Realism

B. Romantik

C. **Existentialism**

D. Barock

4. Hvem är känd för att ha förenat klassisk och modern dramatik i sina verk?

A. **Hjalmar Bergman**

B. Kristina Lugn

C. Lars Norén

D. Carl Michael Bellman

5. Vilket tema är vanligt förekommande i klassisk dramatik?

A. Kärlek

B. **Konflikt**

C. Identitet

D. Samhällskritik

6. Vem skrev verket “Ett drömspel”?

A. **August Strindberg**

B. Peter Handke

C. Lars Norén

D. Hjalmar Bergman

7. Vad karakteriserar dramatikens utveckling under 1900-talet?

A. Enbart tragiska teman

B. **Experimenterande former och teman**

C. Enbart komiska teman

D. Traditionell teater

8. Vilken typ av dramatik handlar om djupare psykologiska teman?

A. Folkteater

B. **Modern dramatik**

C. Historisk dramatik

D. Komedi

9. Vad är ett gemensamt drag för verk av Lars Norén?

A. Traditionalism

B. **Samtidsfrågor**

C. Rik språkbruk

D. Episk berättarteknik

10. Vilken dramatiker använder ofta en minimalistisk scenografi?

A. Georg Stiernhielm

B. Carl Michael Bellman

C. Hjalmar Bergman

D. **Lars Norén**

11. Vad handlar dramtikens kärna om?

A. **Konflikt och relationer**

B. Enbart kärlek

C. Historiska händelser

D. Samhällskritik

12. Vilket av dessa är ett centralt tema i svensk dramatik?

A. **Identitet**

B. Äventyr

C. Magi

D. Resor

13. Vem anses vara modern svensk dramatiks “grand old man”?

A. Georg Stiernhielm

B. **August Strindberg**

C. Kristina Lugn

D. Hjalmar Bergman

14. Vad kännetecknar dramatik av Kristina Lugn?

A. Överdrivna känslor

B. **Fokus på det tysta och outtalade**

C. Storslagna scener

D. Fantastiska element

15. Vilket av följande påståenden stämmer om dramatiska verk?

A. De är alltid komiska.

B. De handlar aldrig om samhällskritik.

C. **De kan påverka samhället och kulturen.**

D. De är alltid baserade på verkliga händelser.

Resonerande frågor

1. Diskutera hur den klassiska dramatiken speglar samhällets värderingar under sin tid. Detta ger elever möjlighet att visa djup förståelse för kulturens påverkan på dramatik.

2. Analysera hur modern dramatik tar upp aktuella samhällsfrågor och dess relevans idag. Här ges elever möjlighet att koppla teoretiska kunskaper till samtida frågor.

3. Reflektera över skillnader mellan klassiska och moderna teman i dramatik. Denna fråga öppnar upp för en djupgående analys av tema och stil genom tiderna.

4. Vilken betydelse tycker du att dramatik har för individens identitet och självförståelse? Här ges eleverna chansen att utforska det personliga planet av dramatik.

5. Vad är din åsikt om hur dramatik kan påverka sociala normer? Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt kring dramatisk konst som förändringsverktyg.

6. Resonera kring hur känslorna i dramatisk text skiljer sig från andra litterära former. Denna fråga ger möjlighet att analysera dramatikens unika egenskaper.

7. Hur kan interaktionen mellan karaktärerna i ett drama exemplifiera komplexa mänskliga relationer? Här ges möjligheten att analysera mänsklig interaktion och psykologi.

8. Jämför en klassisk och en modern dramatiker och deras påverkan på svensk dramatik. Eleverna får chansen att visa djupgående kunskap om både historiska och samtida författare.

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poängsystem:

Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar (max 15 poäng).

Resonerande frågor: 2 poäng per svar (max 16 poäng).

För att uppnå betyg:

E: Minst 8 poäng.

C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).

A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`


Modern Tillbaka-knapp
×