Prov – Dramatikens historia i Sverige
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Dramatikens historia i Sverige
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om dramatikens utveckling i Sverige, inklusive viktiga verk, dramatiker och teman som har präglat svenska dramatik genom tiderna.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska undersöka och analysera dramatikens utveckling i Sverige, från de tidigaste verken till modern teater, samt förstå dramats betydelse för samhället och kulturen.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera dramatiska verk, och kan diskutera deras teman, stil och historiska kontext.
Prov
Faktafrågor
1. Vem anses vara en av de tidigaste svenska dramatikerna?
A) Hjalmar Bergman
B) Georg Stiernhielm
C) August Strindberg
D) Carl Michael Bellman
2. Vilket verk är August Strindbergs mest kända?
A) “Ett drömspel”
B) “Fröken Julie”
C) “Lycksalighetens ö”
D) “Mäster Olof”
3. Vilken kännetecknar typiskt klassisk svensk dramatik?
A) Abstrakt språkbruk
B) Relationer och konflikter mellan människor
C) Experimentell scenografi
D) Monologer utan dialog
4. Vem är en centralfigur inom modern svensk dramatik?
A) Karin Boye
B) Selma Lagerlöf
C) Lars Norén
D) P.O. Enquist
5. I vilket århundrade började den svenska dramatiken ta form?
A) 1600-talet
B) 1700-talet
C) 1800-talet
D) 1900-talet
6. Vad handlar “Ett drömspel” av August Strindberg om?
A) En kvinna som förlorar sin familj
B) Existentiella frågor och människans livsvillkor
C) Historiska händelser i Sverige
D) En kärlekshistoria
7. Vilken av följande dramatiker är känd för sina samtidsdramer?
A) Kristina Lugn
B) Hjalmar Bergman
C) Ludvig Josephson
D) Georg Stiernhielm
8. Vilket tema är centralt i “Fröken Julie”?
A) Vänskap
B) Familjeband
C) Klasskonflikter
D) Naturens skönhet
9. Hur påverkar dramatik samhället enligt vad som diskuterades i klassen?
A) Det har ingen påverkan
B) Det speglar och utmanar samhälleliga normer
C) Det är enbart underhållning
D) Det är irrelevant för dagens frågor
10. Vem skrev pjäsen “Stolthet och fördom”?
A) Kristina Lugn
B) August Strindberg
C) Lars Norén
D) Hjalmar Bergman
11. Vad utmärker modern svensk dramatik jämfört med klassisk dramatik?
A) Användningen av rimmad vers
B) Fokus på inre känslor och samtida samhällsfrågor
C) Flertydighet och förenkling
D) Ingen skillnad
12. Vilket utmärkande drag har dramatiska verk av Hjalmar Bergman?
A) Historiska teman
B) Psykologisk djup och mänskliga relationer
C) Politisk satir
D) Korta monologer
13. Hur beskriver Lars Norén sin teaterstil?
A) Dramatisk och överdriven
B) Minimalistisk med fokus på dialog
C) Traditionell och rutinerad
D) Färggrann och visuell
14. I vilken kontext kan man placera “Mäster Olof”?
A) Renässansen i Sverige
B) Det moderna Sverige
C) Medeltiden
D) Barocken
15. Vad syftar dramatik till att utforska genom karaktärernas relationer?
A) Ytan av händelser
B) Djupare sociala och existentiella teman
C) Enligt traditioner och normer
D) Enbart underhållning
Resonerande frågor
1. Vad innebär dramatikens betydelse för samhället och hur har den förändrats över tid?
(Genom att reflektera över samhällsförändringar kan eleverna visa sin förmåga att analysera och diskutera dramats roll.)
2. Hur kan vi se teman av identitet och konflikt speglas i både klassisk och modern dramatik?
(Denna fråga ger eleverna möjlighet att jämföra olika verk och resonera kring gemensamma teman.)
3. Diskutera hur den svenska dramatiken har reflekterat kulturella strömningar genom historien.
(Genom denna fråga kan eleverna visa sin förståelse för hur dramatik knyter an till kulturella och tidsbundna sammanhang.)
4. Hur påverkar en dramatikers liv och bakgrund deras verk och teman?
(Eleverna får chansen att knyta samman livshistoria och skapande process i sin analys.)
5. Vilken plats har dramatik i dagens samhälle jämfört med tidigare?
(Denna fråga uppmanar eleverna att reflektera över dramatikens ställning och förändringar i samhällsengagemang.)
6. Vilka känslor förmedlas i de dramatiska verk vi har studerat och hur kan dessa känslor påverka publiken?
(Genom att reflektera över känslor skapar eleverna en djupare förståelse för dramats påverkan på åskådare.)
7. Hur skulle du beskriva skillnaderna mellan dialog och monolog i dramatiska verk?
(Denna fråga ger en möjlighet att analysera olika litterära verktyg och deras funktioner.)
8. Vad kan vi lära oss av de teman som återkommer i olika dramatiska verk?
(Genom att diskutera teman kan eleverna koppla litteratur till bredare sociala och kulturella fenomen.)
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger max 15 poäng (1 poäng per rätt svar), och de resonerande frågorna ger max 15 poäng (2 poäng per rättsvar).
Totalt krävs följande poäng för betyg:
- E: Minst 8 poäng
- C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)