Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Gamla nationella prov
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och förstå svenska texter, samt att reflektera över litterära och språkliga begrepp genom att arbeta med exempel från tidigare nationella prov.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla frågor och uppgifter från tidigare nationella prov i svenska för att ge eleverna en djupare förståelse av textanalys, skriftlig och muntlig framställning samt olika texttyper, språk och stil. Eleverna ska även få möjlighet att arbeta med läsförståelse och analyser av såväl skönlitterära som sakprosatexter.
Kunskapskrav
Eleven kan läsa, förstå och tolka olika texter med relevans för det svenska språket och dess innehåll. Eleven visar dessutom god förmåga att diskutera och reflektera över textens budskap och syfte samt skriva sammanhängande och korrekt.
Prov
Faktafrågor
- Vilket år infördes de nationella proven i svenska?
A) 1994
B) 2000
C) 2005
D) 2011 - Vad syftar de nationella proven till?
A) Att mäta elevers kunskaper
B) Att ge betyg
C) Att ersätta läxor
D) Att skapa mer arbete för lärarna - Vilken typ av text ingår oftast i de nationella proven?
A) Tidskriftsartikel
B) Skönlitterär text
C) Blogginlägg
D) Forskningsuppsats - Vad handlar litterär analys främst om?
A) Att skriva om texten
B) Att identifiera syftet med texten
C) Att tolka och förstå textens djupare mening
D) Att analysera författarens liv - Vilket av följande är inte en typ av text som kan förekomma i proven?
A) Novell
B) Dikt
C) Recept
D) Roman - Vilken del av provet bedömer elevens muntliga framställning?
A) Läsförståelse
B) Muntlig presentation
C) Skriftlig analys
D) Textkoppling - Vad är viktigt i en textanalys?
A) Att fokusera på ordens betydelse
B) Att återberätta handlingen
C) Att diskutera struktur och teman
D) Att kritisera författaren - Vad kännetecknar en argumenterande text?
A) En struktur som stöder en åsikt
B) Enbart fakta
C) Berättande stil
D) Inga egna åsikter - Vilket av följande försämrar textens kvalitet?
A) Variation i ordval
B) Stavfel och gramatikfel
C) En tydlig struktur
D) Rätt referenser - Vad är avsikten med ett sammandrag?
A) Att göra texten längre
B) Att kort sammanfatta huvudpunkterna
C) Att diskutera eventuella fel
D) Att ge personlig åsikt - Vilken typ av frågor kan ingå i ett textprov?
A) Ja/nej frågor
B) Frågor med korta svar
C) Öppna frågor för lång analys
D) Endast flervalsfrågor - Vilken är en vanlig typ av uppgift i de nationella proven?
A) Rollspel
B) Textanalys
C) Gruppdiskussion
D) Kreativ skrivning - Vad syftar skriftlig framställning till?
A) Att öva matematik
B) Att presentera fakta
C) Att formulera ett eget budskap
D) Att läsa högt - Vilket är viktigt att tänka på när man skriver en analys?
A) Att använda slang
B) Att följa en mall
C) Att ha en tydlig tes
D) Att ignorera frågeställningen - Vilken funktion har textens stil?
A) Att få texten att se fin ut
B) Att förmedla känslor och stämningar
C) Att bara vara informativ
D) Att skrivs med långa meningar - Vad är ett exempel på en litterär enhet?
A) Graf
B) Metafor
C) Tidslinje
D) Sammanfattning
Resonerande frågor
- Diskutera hur du anser att litterär analys kan påverka vår förståelse av en text.
Syftet är att ge möjlighet att reflektera över betydelsen av litterär analys. - Vilka metoder anser du är mest effektiva för att förbereda sig inför nationella prov?
Detta ger eleverna möjlighet att reflektera över sina egna strategier och metoder. - Reflektera över vikten av att förstå språkliga och litterära begrepp i vardagen.
Syftet är att se kopplingen mellan skola och verklighet. - Hur kan du använda dina kunskaper från analysen av litterära texter i andra ämnen?
Detta möjliggör att eleven ser tvärvetenskapliga samband. - Vad i den textanalys som ni gjorde i gruppen var mest givande?
Detta syftar till att framhäva värdet av samarbete och diskussion. - Diskutera din personliga uppfattning om vad som gör en text intressant.
Detta ger utrymme för individuella uttryck och tankar. - Hur påverkar författarens stil och språkval läsarens upplevelse av texten?
Härutöver ges möjligheten att reflektera på djupare nivå kring textens strukturer. - Motivera varför det är viktigt att kunna analysera både skönlitterära och sakprosatexter.
Syftet är att belysa skillnaderna och likheterna mellan texttyper och deras betydelse.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng och resonerande frågorna ger totalt 16 poäng.
För betyget E krävs minst 8 poäng (med minst 0 poäng från resonerande frågor).
För betyget C krävs 12 poäng (med minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyget A krävs 18 poäng (med minst 5 poäng från resonerande frågor).