Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för “Gösta Berlings saga”, inklusive handling, teman, karaktärer och litterära element. Provresultaten ska återspegla elevernas förmåga att analysera och reflektera över textens innehåll och dess kulturella kontext.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionsplaneringen täcker skönlitteraturens olika uttrycksformer och dess funktion, samt hur litteraturen kan ge insikter om kultur och samhälle, genom att fokusera på karaktärsanalyser och tematiska diskussioner.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet redogöra för handlingen i litteratur och identifiera centrala teman i berättelser. Eleven kan även analysera karaktärer och deras relationer samt diskutera verks instruktioner i ljuset av sin kultur och samhälle.
Prov
Faktafrågor
- Vem är författaren till “Gösta Berlings saga”?
A) August Strindberg
B) Selma Lagerlöf
C) Karin Boye
D) Hjalmar Söderberg - Vad är huvudtemat i “Gösta Berlings saga”?
A) Krig
B) Kärlek och förlust
C) Skola och lärande
D) Vittring och död - Vilket år publicerades “Gösta Berlings saga”?
A) 1890
B) 1891
C) 1901
D) 1920 - Vilken av följande karaktärer är en huvudperson i boken?
A) Mårten
B) Gösta Berling
C) Elin
D) Greta - Hur skildras naturen i “Gösta Berlings saga”?
A) Enbart som bakgrund
B) Som en viktig del av berättelsens tema
C) Som en fiende
D) Som obetydlig - Vilken roll spelar kärleken i berättelsen?
A) Den har ingen betydelse
B) Den är central för karaktärernas utveckling
C) Bara en bieffekt
D) Den kopplas endast till ekonomiska faktorer - Vilken typ av stilmedel används i “Gösta Berlings saga”?
A) Enbart dialog
B) Metaforer och symboler
C) Motsatspar
D) Rim - Vad är Gösta Berlings mest framträdande egenskap?
A) Rädsla
B) Kraftfull och karismatisk
C) Osäkerhet
D) Låg självkänsla - Vilket av följande beskriver mest korrekt bokens stil?
A) Modern
B) Romantisk och symbolisk
C) Minimalistisk
D) Klassiskt realistisk - Vilket litterärt grepp används för att skildra händelser i “Gösta Berlings saga”?
A) Kronologisk berättelse
B) Flashbacks och inre monologer
C) Bara dialoger
D) Tredjepersonsperspektiv - Vilken typ av relationer utforskas i boken?
A) Endast familjerelationer
B) Romantiska och vänskapsrelationer
C) Endast professionella relationer
D) Inga relationer berörs - Vad symboliserar stjärnorna i “Gösta Berlings saga”?
A) Död och förlust
B) Hopp och drömmar
C) Enbart romantik
D) Visdom och kunskap - Vad handlar “Gösta Berlings saga” mest om?
A) Ett ekonomiskt drama
B) Gösta Berlings liv och äventyr
C) Familjedrama
D) En science fiction historia - Vilken av följande teman finns inte i “Gösta Berlings saga”?
A) Kärlek
B) Science fiction
C) Förlust
D) Vänskap
Resonerande frågor
- Vilken betydelse har Selma Lagerlöf som kvinnlig författare i sin tid?
Syftet är att eleverna ska reflektera över Lagerlöfs inverkan på litteraturen och kvinnors roller i samhället. - Hur påverkar berättelsens miljö karaktärerna och deras val?
Denna fråga möjliggör en djupgående analys av relationen mellan miljö och handling. - Diskutera hur teman som kärlek och förlust presenterar sig i berättelsen.
Här får eleverna möjlighet att analysera litterära teman och deras samspel. - Vilka stilistiska grepp använder Lagerlöf för att förstärka berättelsens budskap?
Eleven ska kunna diskutera specifika stilistiska medel och deras effekt på läsaren. - Hur skildrar “Gösta Berlings saga” den tid den är skriven i?
Detta ger eleverna möjlighet att koppla litteratur till samtida samhällsnormer och värderingar. - Vad gör “Gösta Berlings saga” till en tidlös berättelse?
Eleverna uppmanas att reflektera över universella teman och känslor. - Vilken roll spelar magin i berättelsen?
Eleverna ska analysera hur magiska inslag påverkar berättelsens struktur och budskap. - Hur förändras Gösta Berling under berättelsens gång?
Denna fråga uppmuntrar till analys av karaktärsutveckling och transformation.
Bedömning
Provet bedöms på en skala där faktafrågorna ger sammanlagt 15 poäng och resonerande frågor ger 8 poäng. Minst 8 poäng krävs för betyg E, minst 12 poäng för betyg C (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och minst 18 poäng för betyg A (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).