Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Svenska – Litteratur från upplysningstiden och romantiken

Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i att läsa och analysera litteratur från upplysningstiden och romantiken, med särskilt fokus på verk av Carl Michael Bellman och Erik Axel Karlfeldt. Provets frågor är utformade för att stimulera en djupare reflektion över teman och stilistiska drag i dessa författares arbete.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få möjlighet att läsa och analysera litteratur från upplysningstiden och romantiken, med fokus på författare som Carl Michael Bellman och Erik Axel Karlfeldt.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera litterära texter från upplysningstiden och romantiken och diskutera dessa utifrån litterära och tematiska perspektiv.

Prov

Faktafrågor

1. Vem är författaren till “Fredmans epistlar”?
A) Erik Axel Karlfeldt
B) **Carl Michael Bellman**
C) August Strindberg
D) Sara Lidman

2. Vad kännetecknar upplysningstiden?
A) Fokusering på det mystiska
B) **Betoning på förnuft och vetenskap**
C) Romantiskt ideal
D) Nationalism

3. Vilket tema är centralt i Bellmans produktion?
A) Krig och konflikt
B) **Kärlek och fest**
C) Existentiell ångest
D) Natur och miljö

4. Vem är en känd romantisk poet?
A) Carl Michael Bellman
B) **Erik Axel Karlfeldt**
C) Gustaf Fröding
D) Karin Boye

5. Vilken av följande inslag är typiskt för romantiken?
A) Fokus på samhällets regler
B) **Betoning på känslor och natur**
C) Stipuleringar om regler och former
D) Rationalism och vetenskap

6. Vilket av följande verk är skrivet av Bellman?
A) **Bacchi tempel**
B) Här är den sköna stjärna
C) Fröding med vän
D) Mirjam och Gudrun

7. Vad handlar “Bacchi tempel” om?
A) Diktens ursprung
B) **Fester och vin**
C) Krig och konflikter
D) Känslomässiga tragedier

8. I vilken genre är Bellmans verk främst skrivna?
A) Romaner
B) **Poesi**
C) Dramer
D) Noveller

9. Hur många epistlar består “Fredmans epistlar” av?
A) 10
B) **70**
C) 50
D) 25

10. Vilket av följande påståenden är sant om romantiken?
A) Den söker följa strikt logik och förnuft
B) **Den fokuserar på det individuella och känslor**
C) Den anser att naturen är oviktig
D) Den förespråkar enbart lyriska texter

11. Vilken aspekt av Bellmans verk kan anses vara en kritik av samtiden?
A) Hans hyllningar till kungliga
B) **Hans skildringar av samhällsklasser**
C) Hans romantiska inslag
D) Hans beskrivningar av naturen

12. Hur skildrar Karlfeldt naturen i sina verk?
A) Som ett skrämmande element
B) **Som en källa till stillhet och reflektion**
C) Som något som ska erövras
D) Som en bakgrund utan betydelse

13. Vilken stil kännetecknar Bellmans dikter?
A) Enbart naturalism
B) **Lyriska inslag och festlig ton**
C) Strikt prosa
D) Historisk beskrivning

14. Vad reflekterar romantiken över?
A) Orsak och verkan
B) **Känslor och det personliga**
C) Enbart det kollektiva
D) Vetenskapliga fakta

15. Vad var syftet med “Fredmans epistlar”?
A) **Att hylla det festliga livet**
B) Att kritisera kyrkan
C) Att beskriva krig
D) Att ge en historisk återblick

Resonerande frågor

1. Hur anser du att Bellmans verk kan kopplas till dagens samhälle?
Syftet med frågan är att ge eleverna möjlighet att reflektera och analysera paralleller mellan dåtid och nutid.

2. Vilken betydelse har romantiken för vår moderna litteratur?
Denna fråga möjliggör en djupare diskussion om litteraturens utveckling och dess betydelse idag.

3. På vilket sätt speglar Bellmans liv och verk tidens samhälle?
Frågan ger eleverna chansen att utforska sambandet mellan konst och det sociala sammanhanget.

4. Analysera hur temat kärlek framställs i både Bellmans och Karlfeldts verk.
Eleverna får möjlighet att jämföra och kontrastera de två författarnas skildringar av kärlek.

5. Vilka likheter och skillnader kan du se mellan upplysningen och romantiken?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt på litteraturhistoriska rörelser.

6. Hur kan vi förstå och tolka symboliken i Bellmans poesi?
Här ges eleverna möjligheten att dyka djupare i litterär analys och symbolik.

7. Vilken funktion har naturen som motiv inom romantisk litteratur?
Frågan syftar till att bidra till en diskussion om naturens betydelse i konst och litteratur.

8. I vilken utsträckning tror du att litteratur kan förändra samhället? Beskriv ditt resonemang.
Eleverna uppmanas att kritiskt reflektera över litteraturens roll i samhällsförändring.

Bedömning

Provets poängsättning är som följer:

För E-nivå krävs minst 8 poäng totalt,

För C-nivå krävs minst 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor),

För A-nivå krävs minst 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp