Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Medeltidens litteratur
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om medeltidens litteratur, dess centrala författare och teman samt deras förmåga att analysera och reflektera över dessa verk.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få möjlighet att läsa och analysera medeltida litteratur samt förstå litteraturens utveckling och dess förhållande till den samtida kulturen och samhället.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera litterära texter från olika tidsperioder och samtala om dessa utifrån litterära och tematiska perspektiv.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket verk är skrivet av Snorre Sturlason?
- A) Håvamål
- B) Visby
- C) Hemskringla
- D) Den gudomliga komedin
2. Vilken genre är typisk för medeltiden?
- A) Roman
- B) Epik
- C) Sci-fi
- D) Drama
3. Vad handlar Håvamål främst om?
- A) Kärlek
- B) Makt
- C) Visdom och livsråd
- D) Natur
4. Vilken författare är känd för att ha bidragit till den svenska litterära traditionen under medeltiden?
- A) August Strindberg
- B) Birger Jarl
- C) Selma Lagerlöf
- D) Karin Boye
5. Vad är ett centralt tema i medeltida litteratur?
- A) Framtidsdystopi
- B) Kärlek
- C) Teknologi
- D) Vetenskap
6. Vilken av följande beskrivningar passar medeltiden bäst?
- A) En tid av feodalism och religiöst inflytande
- B) En tid av industriell revolution
- C) En tid av upplysning och vetenskap
- D) En tid av globalisering
7. Vilket av följande verk anses vara en viktig del av medeltida litteratur?
- A) Moby Dick
- B) Visby
- C) Unga kvinnor
- D) Brott och straff
8. Vad handlar ‘Visby’ om?
- A) Resor
- B) Handelsliv
- C) Rebellion
- D) Mystik
9. Vad karakteriserar den medeltida lyriken?
- A) Långa romaner
- B) Kortfattade och starka känslor
- C) Historisk dokumentation
- D) Vetenskapliga teorier
10. Vilken tidsepok föregick medeltiden?
- A) Antiken
- B) Renässansen
- C) Upplysningen
- D) Barocken
11. Vilket av följande verk var INTE skrivet under medeltiden?
- A) Brott och straff
- B) Håvamål
- C) Hemskringla
- D) Visby
12. Vilken funktion hade berättelser och epik under medeltiden?
- A) Underhållning för barn
- B) Förmedling av moraliska värderingar
- C) Utbildning i naturvetenskap
- D) Komedi och satir
13. I vilken genre förekommer ofta riddare och äventyr?
- A) Lyrik
- B) Dramaturgi
- C) Epik
- D) Folklore
14. Vad är en viktig aspekt av medeltida litteratur?
- A) Individualism
- B) Kollektivism och samhällsnormer
- C) Frihet från traditioner
- D) Globalisering
15. Vilken roll spelade religionen i medeltida litteratur?
- A) Ingen roll alls
- B) En central roll i många verk
- C) Endast en bakgrundsmiljö
- D) Enbart satirisk
Resonerande frågor
1. Diskutera hur kärlek framställs i ett medeltida verk och jämför det med hur kärlek skildras i modern litteratur.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa djupgående analys och jämförelseförmåga.
2. Vilken påverkan tror du att författare som Snorre Sturlason har haft på dagens litteratur? Motivera ditt svar.
Eleverna får möjlighet att reflektera över litteraturens utveckling och historiska påverkan.
3. Analysera ett tema i medeltida litteratur och diskutera dess relevans i dagens samhälle.
Frågan ger behov av kritiskt tänkande och koppling till nutid.
4. Välj ett medeltida verk och förklara dess kulturella betydelse för sin tid. Vad kan vi lära oss av det idag?
Eleverna uppmuntras att sätta in litterära verk i sitt sammanhang och reflektera över deras betydelse.
5. Hur skiljer sig skrivstilen mellan medeltida och nutida litterära verk? Exemplifiera med texter.
Denna fråga testar elevernas förmåga att analysera och jämföra stilistiska skillnader.
6. Diskutera vikten av oral berättartradition under medeltiden och dess påverkan på litterär produktion.
Eleverna får möjlighet att diskutera kulturell och social påverkan på litteraturen.
7. På vilket sätt kan medeltida litteratur fortfarande inspirera idag? Ge konkreta exempel.
Denna fråga inbjuder till kreativt tänkande och bredare perspektiv.
8. Reflektera över hur medeltiden som tidsperiod påverkar litteraturens teman och stilar. Ge exempel på specifika verk.
Eleverna får möjlighet att visa förståelse för tidens påverkan på litteraturen.
Bedömning
Faktafrågorna är värda 1 poäng vardera och de resonerande frågorna är värda 3 poäng vardera. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).