Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Svenska – Moa Martinson



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Svenska

Tema: Moa Martinson

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om Moa Martinsons bidrag till arbetarlitteraturen och feminismen, samt deras förmåga att analysera och diskutera centrala teman i hennes verk, särskilt romanen “Mor gifter sig”.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus handlar om Moa Martinsons betydelse för arbetarlitteraturen och feminismen i svensk litteratur. Eleverna kommer att analysera hur Martinson skildrar kvinnors liv och identitet, med särskilt fokus på romanen “Mor gifter sig”.

Kunskapskrav

Eleven kan analysera och tolka litterära verk och diskutera teman, karaktärsutveckling och verkets relevans i relation till sitt sammanhang.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket år publicerades “Mor gifter sig”?
A) 1935
B) 1945
C) 1925
D) 1932

2. Vad handlar “Mor gifter sig” främst om?
A) En mans kamp för rättvisa
B) Kvinnors liv och identitet
C) Politisk aktivism
D) Ekonomiska teorier

3. Vilken roll hade Moa Martinson inom feminismen?
A) Hon kämpade för kvinnors rättigheter
B) Hon ignorerade feminismen
C) Hon skrev bara om män
D) Hon stödde patriarkatet

4. Vilken av följande teman är centrala i Martinsons verk?
A) Äventyr och romantik
B) Kvinnoidentitet och sociala begränsningar
C) Vetenskapliga upptäckter
D) Krig och konflikt

5. Hur skildrar Martinson sina kvinnliga karaktärer?
A) Som passiva offer
B) Som hjälpare
C) Som komplexa individer med egna val
D) Som stigande stjärnor

6. I vilket sammanhang verkade Martinson?
A) Under medeltiden
B) Under renässansen
C) Under tidigt 1900-tal
D) Under sent 1800-tal

7. Vilken av följande skildringar är typisk för Martinson?
A) Utmaning av könsnormer
B) Idealiserade bilder av kvinnor
C) Fokus på det materiella
D) Historiska romancer

8. Vad säger Martinsons citat “Kvinnor kan inte behandlas som om de vore kärl utan intellekt”?
A) Kvinnor ska vara tysta
B) Kvinnor har rätt till sina egna åsikter
C) Kvinnor är mindre intelligenta
D) Kvinnor bör studera mer

9. Vilket verk är inte skrivet av Moa Martinson?
A) “Utvandrarna”
B) “Mor gifter sig”
C) “Vägen till livet”
D) “Kvinnor och män”

10. Vilken påverkan hade Martinsons verk på samtiden?
A) Ingen påverkan
B) Ökad medvetenhet om kvinnors rättigheter
C) Stöd för patriarkatet
D) Ignorering av kvinnofrågor

11. Hur framställs arbetslivet i “Mor gifter sig”?
A) Som lätt och glädjefyllt
B) Som hårt och orättvist
C) Som ett äventyr
D) Som oviktigt

12. Vilket av följande påståenden stämmer om Martinsons liv?
A) Hon föddes rik
B) Hon kämpade för sociala rättigheter
C) Hon avskydde litteratur
D) Hon hade ingen utbildning

13. Vilka känslor representeras ofta i Martinsons verk?
A) Lycka
B) Sorg och kamp
C) Neutralitet
D) Hopp och glädje

14. Vad kallas den rörelse som Martinson verkade inom?
A) Modernismen
B) Romantiken
C) Arbetarrörelsen
D) Expressionismen

15. Vilken av följande frågor ställer Martinson i sina texter?
A) Hur formas kvinnors identitet av samhället?
B) Vad är kärlek?
C) Hur kan vi bli rika?
D) Vad är vänskap?

Resonerande frågor

1. Analysera hur Moa Martinson skildrar kampen för kvinnors rättigheter i “Mor gifter sig”.
Syftet är att undersöka djupet i Martinsons budskap och påverkan.

2. Diskutera paralleller mellan kvinnors liv i Martinsons tid och idag.
Syftet är att utforska hur teman är relevanta över tid.

3. Vilka litterära tekniker använder Martinson för att förmedla sina budskap?
Syftet är att uppmuntra till en djupare textanalys.

4. Hur reflekterar Martinsons livserfarenheter sig i hennes verk?
Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt kring författarens bakgrund.

5. Vilken betydelse har könen för karaktärernas utveckling i “Mor gifter sig”?
Syftet är att analysera hets och normer i berättelsen.

6. Hur kan vi se effekten av Martinsons verk på dagens feminism?
Syftet är att undersöka litteraturens påverkan på samtida frågor.

7. Diskutera hur Martinson utmanar traditionella könsroller i sina skrifter.
Syftet är att belysa hennes progressiva synsätt.

8. Reflektera över hur “Mor gifter sig” påverkar vår syn på identitet och val.
Syftet är att främja personlig och kritisk reflektion.

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poäng:

  • Faktafrågor ges 1 poäng vardera.
  • Resonerande frågor ges 2 poäng vardera.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp