Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Muntlig framställning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom muntlig framställning av utredande och argumenterande slag samt deras förmåga att använda olika tekniker och resurser för att framföra en presentation.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll kopplas till:
– Muntlig framställning där eleverna tillämpar strategier för att få fram sitt budskap.
– Genomföra och analysera muntliga presentationer och kommunikation i olika sammanhang.
Kunskapskrav
Provet kopplas till följande kunskapskrav:
– Eleven kan genomföra en muntlig presentation med viss språklig korrekthet och struktur.
– Eleven kan ge och ta emot feedback i samband med presentationer.
– Eleven kan använda visuella och andra medier som stöd för sin presentation.
Prov
Faktafrågor
- Vilken typ av presentation syftar den muntliga framställningen till att vara?
A) Utredande
B) Debatt
C) Informativ
D) **Argumenterande** - Vad är en viktig del av den retoriska arbetsprocessen?
A) Inspiration
B) **Planering**
C) Underhållning
D) Avslutning - Vilken av följande är inte en del av en strukturerad presentation?
A) Inledning
B) Huvuddel
C) **Frågestund endast i slutet**
D) Avslutning - Vilket av följande är ett exempel på en visuell hjälpmedel?
A) **PowerPoint**
B) Diskussion
C) Tal
D) Bok - Vad kallas det när man ger konstruktiv kritik?
A) **Feedback**
B) Reflektion
C) Bedömning
D) Utvärdering - Vilket av följande påståenden är sant om språkriktighet?
A) Den spelar ingen roll för presentationens framgång.
B) **Den är avgörande för att budskapet ska förstås.**
C) Den kan ignoreras vid kreativa presenter.
D) Den är endast viktig för skriftliga arbeten. - Vad är syftet med att använda olika källor i en presentation?
A) Att göra presentationen längre
B) **Att stärka argumenten med fakta**
C) Att visa på kreativitet
D) Att undvika att tala själv - Vilken del av presentationen ska sammanfatta huvudpunkterna?
A) Inledningen
B) **Avslutningen**
C) Huvuddelen
D) Ingen av dessa - Vad är ett viktigt steg i förberedelsen av en muntlig presentation?
A) Att undvika övning
B) **Att öva presentationen flera gånger**
C) Att skriva ut hela texten
D) Att inte planera något - Vilken metod används för att ge och ta emot feedback?
A) **Strukturerad feedback**
B) Oformell diskussion
C) Anonym bedömning
D) Ingen feedback - Vilket av följande anses vara en god presentationsteknik?
A) Att läsa rakt från papper
B) **Att använda kroppsspråk**
C) Att tala snabbt
D) Att undvika ögonkontakt - Vad är en tes?
A) En punkt i avsnittet
B) **En påstående som man argumenterar för**
C) Ett citat
D) En avslutande mening - När är det bäst att ställa frågor under en presentation?
A) **I slutet av presentationen**
B) Under varje punkt
C) Före presentationens början
D) Ingenstans - Vad kallas information som används för att stödja ett argument?
A) **Bevis**
B) Utlåtande
C) Åsikter
D) Beskrivningar
Resonerande frågor
- Diskutera vikten av språkriktighet i muntlig framställning.
Syftet är att utforska hur språkriktighet påverkar förståelsen och mottagandet av presentationen. - Hur kan feedback förbättra en presentation?
Frågan syftar till att eleverna reflekterar över feedbackens roll som verktyg för förbättring. - Vilka är de största utmaningarna med att genomföra en muntlig presentation?
Det ger eleverna möjlighet att analysera och diskutera hinder de kan möta. - Hur kan visuell kommunikation stärka ett budskap?
Frågan syftar till att utforska sambandet mellan visuella hjälpmedel och verbal kommunikation. - Vad innebär det att vara en engagerande talare?
Frågan uppmanar till reflektion över vad som gör en talare intressant och fängslande. - Vilken roll spelar planering i en framgångsrik presentation?
Syftar till att analysera hur noggrann planering kan påverka resultatet av presentationen. - Hur kan man effektivt hantera nervositet inför en presentation?
Ger eleverna möjlighet att dela sina strategier och metoder för att övervinna nervositet. - Reflektera över lärdomarna från att ge och ta emot feedback.
Detta syftar på att förstå feedbackens betydelse och hur den kan tillämpas i framtiden.
Bedömning
Provet kan bedömas med poäng enligt följande system:
Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng.
Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng.
För att nå betygsnivå E krävs totalt minst 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
Betygsnivå C kräver minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).