Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Naturalismen
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse av naturalismens kännetecken, dess centrala verk samt förmåga att analysera hur arv och miljö påverkar människans liv och beteenden.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionerna syftar till att undersöka naturalismens kännetecken, dess filosofiska grunder samt hur den beskriver människans liv och beteenden under påverkan av arv och miljö.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna läsa och analysera litterära verk samt beskriva centrala idéer, teman och litterära tekniker, särskilt relaterade till naturalistisk litteratur.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande verk är skrivet av Émile Zola?
A) “Fröken Julie”
B) “Germinal”
C) “Hemsöborna”
D) “Brott och straff”
B) Germinal
2. Vilket tema är centralt inom naturalismen?
A) Magisk realism
B) Social determinism
C) Existentialism
D) Romantik
B) Social determinism
3. Vilken författare är känd för sina naturalistiska verk?
A) August Strindberg
B) Karin Boye
C) Selma Lagerlöf
D) Stieg Larsson
A) August Strindberg
4. Vad fokuserar naturalismen mest på?
A) Drömmar
B) Känslor
C) Arv och miljö
D) Magi
C) Arv och miljö
5. I vilket verk används sociala omständigheter som en stor del av berättelsen?
A) “Ivar Kreuger”
B) “Germinal”
C) “Det går an”
D) “Utvandrarna”
B) Germinal
6. Vilket av följande är ett kännetecken för naturalistisk litteratur?
A) Historisk fiktion
B) Idealism
C) Verklighetsnära skildringar
D) Fantasifull berättande
C) Verklighetsnära skildringar
7. Hur beskriver naturalismen individens liv?
A) Som helt oberoende av omgivningen
B) Påverkat av arv och miljö
C) Genom abstrakta idéer
D) Utifrån religiösa perspektiv
B) Påverkat av arv och miljö
8. Vilken genre är naturalismen en del av?
A) Poesi
B) Drama
C) Prosa
D) Novell
C) Prosa
9. Vad skiljer naturalismen från realismen?
A) Naturalismen ignorerar sociala faktorer
B) Naturalismen betonar miljö och arv
C) Realismen är helt fiktionell
D) Ingen skillnad finns
B) Naturalismen betonar miljö och arv
10. Vilken påverkan har miljö på karaktärerna i naturalistisk litteratur?
A) Ingen påverkan
B) En avgörande påverkan
C) Endast positiv påverkan
D) Endast negativ påverkan
B) En avgörande påverkan
11. Vilken typ av språk används ofta i naturalistisk litteratur?
A) Förtrollande språk
B) Symboliskt språk
C) Klarspråk
D) Abstrakt språk
C) Klarspråk
12. Vilken av följande faktorer är central i naturalismen?
A) Tur
B) Slump
C) Arv och miljö
D) Öde
C) Arv och miljö
13. I vilken form av verket “Fröken Julie” kan vi se naturalismen?
A) I dess romantiska teman
B) I dess tydliga sociala strukturer
C) I dess fantastiska inslag
D) I dess poetiska språk
B) I dess tydliga sociala strukturer
14. Vad är syftet med att analysera litterära verk inom naturalismen?
A) Att förstå enkelt
B) Att hitta dolda budskap
C) Att se på verklighetens påverkan på människan
D) Att studera språkanvändning
C) Att se på verklighetens påverkan på människan
15. Vad kännetecknar karaktärerna i naturalistiska verk?
A) De är alltid lyckliga
B) De är orealistiska
C) De formas av sin miljö och sitt arv
D) De saknar djup
C) De formas av sin miljö och sitt arv
Resonerande frågor
1. Diskutera hur arv och miljö påverkar karaktärernas val i ett av de kända naturalistiska verken.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera karaktärernas motivationsfaktorer.
2. Hur speglas social determinism i dagens litteratur?
Denna fråga uppmanar eleverna att koppla klassiska teman till moderna kontexter.
3. Vilka paralleller kan dras mellan naturalistiska teman och verkliga händelser i samhället?
Denna fråga ger möjligheten att reflektera över litteraturens relation till verkligheten.
4. På vilket sätt kan naturalismen påverka vår syn på individens ansvar?
Genom denna fråga kan eleverna diskutera etik och ansvar utifrån litterära perspektiv.
5. Analysera skillnaderna mellan naturalism och realism med exempel.
Syftet är att demonstrera djup förståelse av litterära begrepp.
6. Ge exempel på hur en modern författare använder naturalistiska inslag i sina verk.
Denna fråga uppmuntrar eleverna att knyta samman litteraturhistoriska strömningar med nutida kultur.
7. Vad kan vi lära oss av naturalismen för att förstå vår egen tid?
Syftet är att länka litteraturen med sociala och individuella frågor som fortfarande är relevanta.
8. Diskutera hur natur och miljö framställs i ett valt verk.
Denna fråga uppmanar elever att analysera miljöaspekter och deras betydelse för berättelsen.
Bedömning
Faktafrågorna ger sammanlagt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger möjlighet till 3 poäng per fråga, vilket ger totalt 24 poäng för provet.
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).