Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Svenska – Renässansens litteratur


Prov: Renässansens litteratur

Prov: Renässansens litteratur

Årskurs: 9

Ämne: Svenska

Tema: Renässansens litteratur

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av och förmåga att analysera renässansens litteratur, samt deras förmåga att koppla litteraturhistoriska teman till både historiska och samtida kontexter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska läsa och analysera litteratur från renässansen och förstå dess kulturella och historiska kontext, samt relationen till den samtida svenska litteraturen.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera litterära verk och kan också diskutera dessa utifrån litterära och tematiska perspektiv.

Prov

Faktafrågor

  1. Vem är en känd författare från renässansen?
    • A) Selma Lagerlöf
    • B) Karin Månsdotter
    • C) August Strindberg
    • D) Astrid Lindgren
  2. B) Karin Månsdotter

  3. Vilket tema är centralt i renässansens litteratur?
    • A) Teknologi
    • B) Mänsklighetens betydelse
    • C) Krig och våld
    • D) Fritid och nöje
  4. B) Mänsklighetens betydelse

  5. Vad karaktäriserar renässansen som rörelse?
    • A) Förbise historia
    • B) Återuppvaknande av antikens ideal
    • C) Fokus på framtiden
    • D) Censur av litteratur
  6. B) Återuppvaknande av antikens ideal

  7. Vilken av följande teman återfinns i renässansens litteratur?
    • A) Urbanisering
    • B) Kärlek
    • C) Existentialism
    • D) Postmodernism
  8. B) Kärlek

  9. Vilket verk är kopplat till Karin Månsdotter?
    • A) Gösta Berlings saga
    • B) Den ofrivilliga resenären
    • C) Den svenska författarens historia
    • D) Det svenska privata livet
  10. A) Gösta Berlings saga

  11. Under vilken period var renässansen främst i Sverige?
    • A) 1300-1400
    • B) 1400-1600
    • C) 1600-1700
    • D) 1700-1800
  12. B) 1400-1600

  13. Vilken känsla var ofta framträdande i renässansens litterära verk?
    • A) Hopplöshet
    • B) Glädje
    • C) Frustration
    • D) Melankoli
  14. D) Melankoli

  15. Vad gjorde Karin Månsdotter känd inom litteraturen?
    • A) Hennes politiska skrifter
    • B) Hennes poetiska verk
    • C) Hennes romaner
    • D) Hennes skrifter om naturen
  16. C) Hennes romaner

  17. Döden och livets mening är teman inom?
    • A) Barocklitteratur
    • B) Renässansens litteratur
    • C) Modern litteratur
    • D) Romantiken
  18. B) Renässansens litteratur

  19. Vem anses vara en av de första svenska renässanspoeterna?
    • A) Carl Michael Bellman
    • B) Karin Månsdotter
    • C) Georg Stiernhielm
    • D) Gustav Fröding
  20. C) Georg Stiernhielm

  21. Vilket av följande påstår inte om renässansen?
    • A) Den betonar individuella erfarenheter
    • B) Den fokuserar enbart på religion
    • C) Den framhäver människans förnuft
    • D) Den influerades av antikens ideal
  22. B) Den fokuserar enbart på religion

  23. Vad var en viktig aspekt av renässansens litteratur?
    • A) Kollektivt tänkande
    • B) Fokus på det mänskliga
    • C) Utesluta känslor
    • D) Enbart historiska berättelser
  24. B) Fokus på det mänskliga

  25. Vad kännetecknar litteratur från renässansen?
    • A) Enbart faktatexter
    • B) Fantasifullhet och kreativitet
    • C) Enbart religiösa skrifter
    • D) Enkla berättelser
  26. B) Fantasifullhet och kreativitet

  27. Vad syftar begreppet ‘Humanism’ på i renässansen?
    • A) Fokus på politik
    • B) Återuppvaknande av antikens kultur
    • C) Enbart religiösa studier
    • D) Avvisande av vetenskap
  28. B) Återuppvaknande av antikens kultur

  29. Vilket av dessa begrepp kopplar bäst till den litterära analyser inom renässansen?
    • A) Ogenomtränglighet
    • B) Intertextualitet
    • C) Nihilism
    • D) Minimalism
  30. B) Intertextualitet

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur kärlek skildras i renässansens litteratur jämfört med dagens litteratur.
    Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över tidsbundna teman.
  2. Hur påverkar den historiska kontexten vår tolkning av renässansens litterära verk?
    Frågan syftar till att låta eleverna resonera kring förutsättningarna vid skapandet av litteraturen.
  3. Vilken roll spelar naturen i renässansens litteratur och hur kan det relateras till vår nutid?
    Syftet är att eleverna ska reflektera över teman och aktuella diskussioner om natur och miljö.
  4. Vad kan vi lära oss av renässansens författare när det gäller att diskutera existentiella frågor i litteraturen?
    Frågan uppmuntrar till djupgående reflektion kring livets meningsfullhet.
  5. Beskriv ett litterärt verk från renässansen och dess påverkan på senare litteratur.
    Detta ger eleverna möjlighet att koppla olika litterära epoker.
  6. Hur skulle du beskriva människosynen i renässansens litteratur?
    Syftet är att möjliggöra en diskussion kring fundamentala mänskliga värden och ideal.
  7. I vilken utsträckning reflekterar renässansens litteratur sociala normer och värderingar från sin tid?
    Frågan syftar till att se på litteraturen som en spegel av samhället.
  8. Hur kan temat frihet i renässansens litteratur kopplas till dagens samhälle?
    Eleverna får chansen att analysera och relatera ett centralt tema till nutida frågor.

Bedömning

Provets sammanlagda poäng är 20. Poängen för faktafrågorna är 15 och för resonerande frågor 5. För betyg E krävs minst 8 poäng (varav minst 0 poäng från resonerande frågor), för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp