Prov – Röda rummet

Prov – Röda rummet

Årskurs: 9

Ämne: Svenska

Tema: Röda rummet av August Strindberg

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska visa sin förståelse för handlingen och teman i “Röda rummet”, samt att analysera karaktärernas utveckling och den tidhistoriska kontext som är relevant för berättelsen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets innehåll relaterar till läroplanens centrala innehåll: “skönlitteraturens olika uttrycksformer och dess funktioner, samt hur litteraturen kan spegla samhälle och mänskligt liv.”

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskrav omfattar: “Eleven kan med viss säkerhet ge en sammanfattning av handlingen och analysera centrala teman och budskap i litteratur.”

Prov

Faktafrågor

1. Vad handlar “Röda rummet” huvudsakligen om?

A) Ekonomi

B) Natur

C) Sjukdomar

D) Samhälle och individ

2. Vem är huvudkaraktären i “Röda rummet”?

A) Axel

B) Marianne

C) Strindberg

D) Djäknar

3. Vilka teman lyfts fram i boken?

A) Vänskap

B) Naturalism och social kritik

C) Romantik

D) Magisk realism

4. Hur utvecklas Axel under berättelsen?

A) Han förblir oförändrad

B) Han växer och mognar

C) Han blir mer osäker

D) Han lämnar berättelsen

5. Vilken författare skrev “Röda rummet”?

A) Karin Boye

B) Hjalmar Söderberg

C) August Strindberg

D) Selma Lagerlöf

6. Vilken litterär stil är mest framträdande i “Röda rummet”?

A) Dikt

B) Epik

C) Naturalism

D) Lyrik

7. Vad är betydelsen av titeln “Röda rummet”?

A) Det handlar om ett rum i en villa

B) Det symboliserar konflikt och förändring

C) Det är en färg som återkommer i boken

D) Det är en plats för festligheter

8. Vad kännetecknar Strindbergs språk i “Röda rummet”?

A) Enkelt och rakt

B) Symboliskt och mångtydigt

C) Fyllt med dialekter

D) Historiskt och formellt

9. Vilket syfte har karaktärerna i “Röda rummet”?

A) Att underhålla

B) Att informera

C) Att representera olika samhällsklasser

D) Att diskutera litteratur

10. Hur påverkar tidsepoken Axel och de andra karaktärerna?

A) De är oberoende av sin tid

B) Deras liv och val påverkas av samhällets normer

C) De strävar mot likhet

D) De är förskonade från kritik

11. Vilken känsla förmedlar berättelsen genom Axel?

A) Lycka

B) Frustration och osäkerhet

C) Utopi

D) Romantik

12. Vilken relation har Axel till de andra karaktärerna?

A) Han är alltid ensam

B) Han är den mest populära

C) Komplexa och konfliktfyllda

D) Han är en ledare

13. I vilket perspektiv berättas “Röda rummet”?

A) Första person

B) Andra person

C) Tredje person

D) Allvetande

14. Vilken symbolik finns med i “Röda rummet”?

A) Vatten

B) Röd färg

C) Träd

D) Himmel

15. Hur bemöter Strindberg sociala frågor i sin bok?

A) Genom att bortse från dem

B) Genom stark kritik och realism

C) Genom romantisering

D) Genom komedi

Resonerande frågor

1. Diskutera hur Axel utvecklas genom berättelsen och vad det säger om människans möjligheter att förändras.

Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över karaktärens komplexitet och tema för personlig utveckling.

2. Analysera hur Strindberg använder symbolik i “Röda rummet”. Ge exempel.

Denna fråga syftar till att låta eleverna djupdyka i litterära tekniker och deras betydelse.

3. I vilken utsträckning tycker du att “Röda rummet” fortfarande är relevant i dagens samhälle? Motivera.

Syftet är att bedöma elevernas förmåga att koppla litteratur med nutida frågor.

4. Hur skulle du beskriva temajämförelsen mellan naturalism och romantik som Strindberg gör?

Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt kring litterära strömningar och deras representation i text.

5. Vilken roll spelar språk och stil i att förmedla berättelsens budskap? Ge konkreta exempel.

Syftet är att låta eleverna analysera de litterära verktygen och deras påverkan på läsarens upplevelse.

6. Reflektera över gruppernas påverkan på individers liv i “Röda rummet”. Hur framställs detta?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att utforska kollektiva och individuella identiteter.

7. Vilka paralleller kan dras mellan Axel och samtidens unga? Måla upp skillnader och likheter.

Syftet är att koppla litteratur till samtiden och stimulera kritiskt tänkande.

8. Diskutera vilken effekt den tid och plats där berättelsen utspelar sig har på dess händelser och karaktärer.

Denna fråga bjuder in till en analys av historisk kontext och dess inverkan på litteratur.

Bedömning

Faktafrågor: 15 frågor, varje rätt ger 1 poäng. Resonerande frågor: Varje fråga ger 2 poäng. Totalt maximum: 30 poäng.

För betyget E krävs minst 8 poäng.

För betyget C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).

För betyget A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).