Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Svenska

Tema: Skönlitteratur och sakprosa

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att läsa, förstå, analysera och kommunicera kring skönlitterära texter och sakprosatexter. Provets design syftar även till att utvärdera elevernas förmåga att resonera om språk och att söka och bearbeta information från olika källor.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets centrala innehåll inkluderar:
– “Läsa skönlitteratur och sakprosatexter med flyt och grundläggande förståelse”
– “Skriva olika slags texter med begripligt innehåll, i huvudsak fungerande struktur och innehåll samt viss språklig variation”
– “Resonera kring budskap i olika texter”
– “Söka och presentera information med egna ord.”

Betygskriterier

För betyget E:
– “Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med flyt och visar grundläggande läsförståelse.”
– “Eleven skriver olika slags texter med begripligt innehåll, i huvudsak fungerande struktur och innehåll samt viss språklig variation.”
– “Eleven för enkla resonemang om innehållet i olika texter.”
– “Eleven söker och väljer med viss säkerhet information från olika källor och presenterar informationen på ett i huvudsak fungerande sätt.”

prov

Faktafrågor

1. Vad är huvudtemat i boken “Mio, min Mio” av Astrid Lindgren?
A) Vänskap
B) Äventyr
C) **Kärlek**
D) Natur

2. Vilken typ av text är en biografi?
A) **Sakprosa**
B) Skönlitteratur
C) Dikt
D) Novell

3. Vem är författaren till “Sagan om de två tornen”?
A) **J.R.R. Tolkien**
B) C.S. Lewis
C) J.K. Rowling
D) Astrid Lindgren

4. Vilket budskap förmedlar ofta sagor?
A) **Moral**
B) Historia
C) Fakta
D) Fantasi

5. Vad innebär det att läsa med “flyt”?
A) Att läsa långsamt
B) **Att läsa snabbt och korrekt**
C) Att läsa tyst
D) Att läsa utan förståelse

6. En av böckerna i “Harry Potter-serien” handlar om vilken skola?
A) **Hogwarts**
B) Norrköpings gymnasium
C) Särskolan
D) Uppsala universitet

7. Vad innebär “bakgrundsinformation” i en text?
A) **Information som ger kontext till huvudämnet**
B) En sammanfattning av texten
C) Detaljer om författaren
D) Omkring 100 bebisar

8. Vilken texttyp kännetecknas av att innehålla en tydlig handling och karaktärer?
A) Facktext
B) **Skönlitteratur**
C) Dikt
D) Referensverk

9. Vilket av följande är ett exempel på sakprosa?
A) En roman
B) **En faktabok**
C) En novell
D) En saga

10. Vad betyder det när en text har “en röd tråd”?
A) Att texten är välskriven
B) **Att textens teman och idéer hänger ihop**
C) Att texten är lång
D) Att texten handlar om blod

11. Hur kan man sammanfatta en text?
A) Genom att endast återberätta slutet
B) **Genom att ge en kort översikt av huvudpunkterna**
C) Genom att blanda orden
D) Genom att rita bilder

12. Vilken typ av berättelse kan innehålla fantastiska element?
A) Facktext
B) Biografi
C) **Skönlitteratur**
D) Tidningsartikel

13. Vad är syftet med en argumenterande text?
A) Att informera
B) **Att övertyga läsaren**
C) Att underhålla
D) Att förklara

14. Vad innebär “källkritik”?
A) Att alltid tro på allt man läser
B) **Att bedöma trovärdigheten hos sina källor**
C) Att skriva källor korrekt
D) Att googla

15. Hur bör man avsluta en text?
A) Utan sammanfattning
B) **Med en slutsats eller sammanfattning**
C) Med en ny början
D) Genom att lämna läsaren i osäkerhet

Resonerande frågor

1. Beskriv hur en huvudkaraktärs utveckling under berättelsens gång påverkar läsarens upplevelse.
Syftet är att undersöka djupet i karaktärsanalysen.

2. Diskutera hur författarens stil och språk kan påverka innehållet i en text.
Syftet är att analysera språket och dess effekt på budskapet.

3. Resonera kring vikten av att använda flere källor när man skriver en uppsats.
Syftet är att förstå källornas påverkan på argumentationen.

4. Hur påverkar miljöbeskrivningar handlingen i en skönlitterär text?
Syftet är att koppla platsens betydelse till berättelsens integritet.

5. Diskutera hur kulturella kontexter kan påverka tolkningen av en text.
Syftet är att analysera kulturella aspekter och deras inverkan.

6. Argumentera för eller emot vikten av att läsa på olika språk.
Syftet är att värdera språklig och kulturell rikedom.

7. Reflektera över hur digitaliseringen påverkar läsning och skrivande.
Syftet är att diskutera skillnader mellan traditionellt och digitalt format.

8. Hur kan litteratur användas för att förstå samhällets utveckling?
Syftet är att koppla litteraturens historiska aspekter till sociala förändringar.

Bedömning

Faktafrågor ger 1 poäng vardera, vilket ger maximalt 15 poäng. Resonerande frågor ger 3 poäng vardera, med totalt 24 poäng möjliga.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt (dock minst 2 poäng från resonerande frågor).

För betyg C krävs 12 poäng totalt (dock minst 3 poäng från resonerande frågor).

För betyg A krävs 18 poäng totalt (dock minst 5 poäng från resonerande frågor).