Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Svenska som andraspråk
Tema: Läsförståelse
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll är kopplat till följande citat från läroplanen: “Läsa och analysera skönlitterära och facklitterära texter.” samt “Muntlig och skriftlig kommunikation med syfte att informera, argumentera och diskutera.”
Kunskapskrav
Provets kunskapskrav relaterar till följande områden:
- “Eleven kan läsa och förstå texter av olika slag.”
- “Eleven kan återge innehåll och sammanhang i texter.”
- “Eleven kan diskutera och ge omdömen om texters innehåll och språk.”
Prov
Faktafrågor
- Vad är huvudtemat i texten?
- a) Kärlek
- b) Vänskap
- c) Klimat
- d) Hälsa
- Vilken känsla förmedlar huvudpersonen i texten?
- a) Oro
- b) Glädje
- c) Ilska
- d) Förvåning
- Vilket stycke handlar om den viktigaste konflikten i texten?
- a) Stycke 1
- b) Stycke 2
- c) Stycke 3
- d) Stycke 4
- Vem är berättarens antagonister?
- a) Vänner
- b) Familj
- c) Foe
- d) Sig själv
- Vilka känslor uttrycks mest i textens avslutning?
- a) Sorg
- b) Lycka
- c) Rädsla
- d) Förvåning
- Vilken stilfigur används i texten?
- a) Metafor
- b) Allitteration
- c) Hyperbol
- d) Simile
- Vilket budskap vill författaren förmedla?
- a) Att värdesätta vänskap
- b) Att förlora sig i kärlek
- c) Att bekämpa orättvisor
- d) Att njuta av livet
- Vad är tidsramen för händelserna som beskrivs?
- a) Några dagar
- b) En vecka
- c) En månad
- d) Ett år
- Vad var den avgörande vändpunkten i berättelsen?
- a) Överraskningen
- b) Konflikten
- c) Avslutningen
- d) Inledningen
- Hur beskriver författaren miljön i texten?
- a) Detaljerat
- b) Vagt
- c) Humoristiskt
- d) Tragiskt
Resonerande frågor
- Diskutera hur huvudpersonens känslor förändras genom berättelsen.
(Syftet är att låta eleverna analysera och resonera kring karaktärsutveckling.) - Hur påverkar miljön berättelsens handling och karaktärer?
(Frågan syftar till att låta eleverna förstå kopplingen mellan miljö och berättelse.) - Vilken roll spelar dialogen i texten för att utveckla handlingen?
(Här får eleverna chans att undersöka dialogens betydelse och funktion.) - Reflektera över hur författarens språkval påverkar textens stämning.
(Denna fråga uppmuntrar eleverna att analysera språkets effekt på läsarens känsloupplevelse.) - Förklara vilket budskap du tror författaren vill förmedla och varför.
(Denna fråga ger möjlighet till djupgående reflektion och personlig tolkning av textens mening.)
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per fråga (totalt 10 poäng)
Resonerande frågor: 2 poäng per fråga (totalt 10 poäng)
Totalt antal poäng: 20
För betyg:
- E: Minst 8 poäng
- C: Minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: Minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor)