Prov. Åk. 9. Svenska – Stavning

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Svenska

Tema: Stavning

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i stavning, språkregler och språkliga normer, samt deras förmåga att formulera sig begripligt i skrift. Provets frågor är utformade för att både mäta faktaförståelse och förmågan att resonera kring språkets struktur och användning.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I årskurs 7–9 ska undervisningen i svenska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, samt att läsa och reflektera över olika texter. Det inkluderar också strategier för att skriva olika typer av texter, däribland fokus på stavning och språknormer. Eleverna ska arbeta med språkliga strukturer och normer, där stavning, meningsbyggnad och ordklasser är centrala moment. [Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9]

Betygskriterier

För betyget E ska eleven visa att denne formulerar sig enkelt och begripligt med fraser och meningar i skriftliga framställningar. Det innefattar korrekt användning av stavning och de vanligaste skiljetecknen samt meningsbyggnad. [Lgr 22, Svenska, Åk. 9]

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande ord är korrekt stavat?
    A) Skola
    B) Skåla
    C) Skollo
    D) **Skål**
  2. Vilket av följande ord är en synonym till “skriva”?
    A) Komponera
    B) **Texta**
    C) Littera
    D) Analysera
  3. Vilken av följande är inte en språknorm?
    A) **Ordföljd**
    B) Stavning
    C) Synonymer
    D) Interpunktion
  4. Vad är meningsbyggnad?
    A) Skrivregler
    B) Ordets betydelse
    C) **Strukturen av meningar**
    D) Antal ord i en mening
  5. Vilka av följande ord är rätt stavat?
    A) Svara
    B) **Svar**
    C) Svaara
    D) Svare
  6. Vilket av följande uttryck beskriver en stavningsregel?
    A) Att använda synonymer
    B) **”i” före “e”**
    C) Ordklass
    D) Satsdelar
  7. Vilket ord är den rätta stavningen för att indikera justering?
    A) Justera
    B) Justering
    C) **Justera**
    D) Justtering
  8. Vilket av följande är ett vanligt stavfel?
    A) **Komit**
    B) Kommit
    C) Kommmit
    D) Kommitt
  9. Vad kallas en bok som innehåller ord och deras betydelser?
    A) **Ordbok**
    B) Synonymordbok
    C) Lexikon
    D) Grammatisk handbok
  10. Vilken av följande stavningsregler är korrekt?
    A) **Ä efter E**
    B) I före E
    C) A efter O
    D) U före L
  11. Hurdant isärskrivning av ord ska ske i följande exempel?
    A) **Städa upp**
    B) Städaupp
    C) StädaUpp
    D) Städa-Upp
  12. För vilket syfte använder vi t.ex. “kalla”?
    A) Svara
    B) **Föra tal om**
    C) Skriva
    D) Fråga
  13. Vad innebär begreppet “språknormer”?
    A) **Regler för språkbruk**
    B) Stava rätt
    C) Meningsstruktur
    D) Ordklasser
  14. Vilket av dessa exempel är en intellektuell aktivitet?
    A) Lyssna
    B) **Analys**
    C) Repetera
    D) Berätta
  15. Vilken av följande är ett korrekt avslut på en mening?
    A) !
    B) ?
    C) **.**
    D) ,

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur stavning påverkar din kommunikation. Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över hur korrekt stavning påverkar förståelse.
  2. Vilka strategier kan du använda för att förbättra din stavning? Denna fråga ger eleven chans att visa sina kunskaper om verktyg för förbättring.
  3. Hur kan digitala verktyg förändra vår inställning till stavning? Denna fråga ger eleverna möjligheten att resonera kring digitala resurser och deras påverkan.
  4. Diskutera vikten av korrekt stavning i olika sammanhang, t.ex. i skolan och arbetslivet. Detta låter eleverna relatera ämnet till praktik.
  5. Vilka vanliga stavfel gör du, och vad planerar du att göra för att undvika dessa? Här kan elever visa medvetenhet om sina egna svagheter.
  6. Hur skiljer sig stavningsregler mellan olika språk och hur påverkar det flerspråkiga elever? Detta ger en djupare förståelse för språk och identitet.
  7. Reflektera över hur du lärde dig stavning. Här främjas metakognition och lärandeprocesser.
  8. Vilka konsekvenser kan felaktig stavning ha i professionellt skrivande? Ger eleverna möjlighet att reflektera över resultatet av dålig stavning.

Bedömning

Provet bedöms med 1 poäng för varje korrekt svar på faktafrågorna, vilket ger totalt 15 poäng. De resonerande frågorna bedöms med upp till 5 poäng vardera.

För betyg:

  • E-nivå: 10 poäng (inkluderar minst 1 poäng på resonerande frågor)
  • C-nivå: 15 poäng (inkluderar minst 2 poäng på resonerande frågor)
  • A-nivå: 20 poäng (inkluderar minst 3 poäng på resonerande frågor)

Modern Tillbaka-knapp