Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Stig Dagerman
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att analysera Stig Dagermans tematik, särskilt i relation till existentiella frågor som ångest och meningslöshet i hans verk, med fokus på romanen “Döden”.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplar till läroplanens centrala innehåll i att eleverna ska analysera och tolka litterära verk med fokus på teman och karaktärsutveckling, samt diskutera verket i relation till existentiella frågor.
Kunskapskrav
Provets fokus ligger på att eleverna kan analysera och tolka litterära verk, samt diskutera dessa i relation till existentiella frågor.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket tema är centralt i Stig Dagermans roman “Döden”?
A) Kärlek
B) Natur
C) Tradition
D) Existentialism
2. Vad skildrar Dagerman i sina verk?
A) Ångest och meningslöshet
B) Kärlek och vänskap
C) Historia och mytologi
D) Politisk satir
3. Vilken stil är typisk för Dagermans skrivande?
A) Komedi
B) Emotionellt och reflekterande
C) Faktabaserad och dokumentär
D) Poetisk och rytmisk
4. Vilken av följande karaktärer är central i “Döden”?
A) En ung författare
B) En gammal filosof
C) En krigsveteran
D) En kvinna som kämpar med sin ångest
5. Vilket år publicerades “Döden”?
A) 1940
B) 1950
C) 1935
D) 1945
6. Vad betonar Dagerman i sin litteratur?
A) Det materiella livet
B) Det existentiella valet
C) Det syndiga livet
D) Politisk kritik
7. Vilken känsla är ofta förknippad med Dagermans berättelser?
A) Glädje
B) Spänning
C) Melankoli
D) Förvirring
8. Vad är ett centralt motiv i “Döden”?
A) Vänskap
B) Ensamhet
C) Främmande kulturer
D) Kärlekshistorier
9. På vilket sätt påverkar Dagermans språk läsaren?
A) Genom humor
B) Genom faktapresentation
C) Genom starka känslor
D) Genom gåtor
10. Vilket av följande påståenden stämmer överens med Dagermans filosofi?
A) Livet är fullt av osäkerhet
B) Lyckan är målet med livet
C) Tradition är viktigt för att förstå livet
D) Det finns alltid en lösning på problemen
11. Vilken typ av livsåskådning representerar ofta Dagermans karaktärer?
A) Optimism
B) Pessimism
C) Realism
D) Idealism
12. Vilken aspekt av människolivet skildrar Dagerman mest?
A) Ekonomisk framgång
B) Sociala relationer
C) Existentiell ångest
D) Familjetraditioner
13. Vad försöker Dagerman åstadkomma genom sin litteratur?
A) Underhållning
B) Självreflektion
C) Social kritik
D) Historisk dokumentation
14. Vilka är de vanligaste känslorna i Dagermans noveller?
A) Ångest och sorg
B) Lycka och framgång
C) Känslor av gemenskap
D) Ilska och aggressivitet
15. Vilken funktion har existentiella teman i “Döden”?
A) De är irrelevant
B) De gör berättelsen mer spännande
C) De fördjupar förståelsen av livets villkor
D) De skapar förvirring
Resonerande frågor
1. Hur påverkar Dagermans skildring av ångest vår förståelse av mänskligt lidande?
Syftet är att låta eleverna diskutera djupa känslor relaterade till ångest och hur dessa känslor formas av Dagermans språk.
2. På vilket sätt är Dagermans teman relevanta i dagens samhälle?
Frågeställningen ger möjlighet att koppla litteraturens teman till aktuella sociokulturella frågor och ungdomars upplevelser idag.
3. Jämför Dagermans syn på livets meningslöshet med en annan författares. Vilka skillnader och likheter finns?
Genom denna fråga får eleverna möjlighet att koppla Dagerman till andra litterära verk för djupare analys.
4. Hur skulle du beskriva den emotionella påverkan av Dagermans språk i “Döden”?
Denna fråga syftar till att låta eleverna analysera stil och språkbruk för att förstå dess emotionella inverkan.
5. Diskutera hur Dagermans erfarenheter från sin tid kan ha påverkat hans skrivande. Ge exempel.
Eleverna ges möjlighet att koppla författarens liv till hans verk för ökad förståelse.
6. Analysera en specifik passage från “Döden” och dess betydelse för de existentiella teman som tas upp.
Eleverna har möjlighet att demonstrera djupgående analys genom att fokusera på en konkret text.
7. Vilken funktion har naturbeskrivningar i Dagermans verk? Hur relaterar de till berättelsens teman?
Denna fråga kräver att eleverna reflekterar över språkliga val och hur de bygger berättelsens känslomässiga djup.
8. Hur kan du som läsare tolka Dagermans perspektiv på döden?
Syftet är att diskutera den personliga tolkningen och dess betydelse för att förstå författarens budskap.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger maximalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger maximalt 15 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).