Prov. Åk. 9. Svenska – Visuell poesi

Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att kombinera bild och text i skapandet av visuell poesi. Genom att analysera och skapa verk ska eleverna visa att de kan förmedla känslor och berättelser genom dessa medier.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att skapa bilder som tillsammans med text förmedlar känslor, tankar och berättelser. Lektionen syftar till att utveckla deras förmåga att uttrycka sig genom både bild och språk.

Kunskapskrav

Eleven kan kombinera bild och text för att skapa en visuell berättelse och beskriva sina val av material och uttryck. De visar förmåga att reflektera över hur dessa element samverkar.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är syftet med visuell poesi?

A) Att endast använda text.

B) Att skapa ljudkonst.

C) Att kombinera bild och text för att förmedla känslor.

D) Att skriva dikter utan bilder.

2. Vilket material är INTE rekommenderat för skapande av visuell poesi?

A) Papper.

B) Färger.

C) Plast.

D) Tidningar.

3. Vilken teknik kan användas för att förstärka samverkan mellan text och bild?

A) Att skriva i en enda stil.

B) Använda typografi i bildkompositionen.

C) Att endast använda bilder.

D) Skriva på ett annat språk.

4. Vad är ett exempel på hur man kan arrangera text och bild?

A) Att placera text i en enda rad.

B) Att alltid använda stora bokstäver.

C) Att låta bilder omge texten.

D) Att inte tänka på layouten.

5. Vilket känslomässigt uttryck kan visuell poesi förstärka?

A) Endast glädje.

B) Endast sorg.

C) Både kaos och harmoni.

D) Enbart negativa känslor.

6. Vad var fokus under reflektionsdelen av lektionen?

A) Att diskutera hur text och bild kan samverka.

B) Att skapa fler bilder.

C) Att endast presentera text.

D) Att ge feedback på enbart bilder.

7. Vad kan undervisning om visuell poesi hjälpa eleverna att förstå?

A) Hur man skapar ljudkonst.

B) Hur språk och visualisering samverkar.

C) Vikten av att endast skriva texter.

D) Hur man undviker att använda bilder.

8. Vilken känsla vill man förmedla genom att kombinera bild och text?

A) Endast en känsla.

B) Flera känslor.

C) Inga känslor.

D) Att förvirra läsaren.

9. Vad är en viktig aspekt av att presentera sina verk för klassen?

A) Att förklara sina val av layout och komposition.

B) Att endast fokusera på bilder.

C) Att inte berätta något om texten.

D) Att hålla presentationen kort utan förklaring.

10. Vad kan eleverna lära sig av att skapa och dela sin visuell poesi?

A) Hur man uttrycker sig kreativt genom olika medier.

B) Hur man undviker att skapa bilder.

C) Vikten av att endast skriva dikter.

D) Att inte låta andra se sina verk.

11. Under skapande av visuell poesi, vilket av följande är viktigt?

A) Att låta text och bilder interagera.

B) Att bara fokusera på texten.

C) Att skapa så många bilder som möjligt.

D) Att inte bry sig om innehållet.

12. Vilken typ av dikter kan kombineras med visuell poesi?

A) Endast långa dikter.

B) Personliga och korta dikter.

C) Bara klassiska dikter.

D) Enbart prosa.

13. Vilka känslor kan visuell poesi uttrycka?

A) Endast glädje.

B) Endast sorg.

C) En bred palett av känslor.

D) Ingen känsla alls.

14. Vad kan eleverna använda för att skapa visuell poesi?

A) Endast penna.

B) Papper, färg och tidningar.

C) Bara datorer.

D) Inga material alls.

15. Vilken aspekt av skapande är särskilt viktig?

A) Reflektera över sina val av material och uttryck.

B) Att följa traditionella metoder.

C) Att eliminera personlig stil.

D) Att kopiera andras verk.

Resonerande frågor

1. Hur påverkar valet av bilder textens betydelse och uttryck?

Syftet är att låta eleverna tänka i djupet om sambandet mellan bild och text.

2. På vilket sätt kan typografi förändra upplevelsen av en visuell dikt?

Eleverna ges möjlighet att diskutera detaljer i hur ordens presentation kan påverka tolkning.

3. Vilka faktorer påverkar hur publiken tolkar din visuell poesi?

Frågan syftar till att få eleverna att reflektera över publikens perspektiv.

4. Vad var din inspirationskälla i skapandet av ditt verk?

Eleverna får möjlighet att koppla sina skapelser till personliga erfarenheter.

5. På vilket sätt kan du se teman från klassiska poeter i ditt arbete?

Ger eleverna chans att se kopplingar mellan deras eget arbete och litterär tradition.

6. Hur skulle du beskriva skillnaden mellan skriftlig och visuell poesi?

Eleverna kan resonera kring unika aspekter av varje genre.

7. Vilken känsla var viktigast i ditt verk och hur kan den förstärkas?

Syftar till en djupare reflektion över känslor som förmedlas genom konsten.

8. Hur kan man använda visuell poesi för att adressera samhälleliga frågor?

Eleverna ges möjlighet att tänka på sitt arbete i en större kulturell kontext.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.

Totalt: 15 faktafrågor + 8 resonerande frågor = 39 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp