Provkonstruktion
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att använda teckenspråk i offentliga sammanhang, samt deras förståelse för strategier för effektiv kommunikation anpassad efter publikens behov.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska fokusera på hur teckenspråk används i olika offentliga situationer, som möten, presentationer och offentliga tal, samt vikten av att anpassa och medvetandegöra sitt teckenspråk beroende på publiken.
Kunskapskrav
Eleven kan använda tecken och anpassa sitt språk i offentliga sammanhang. Eleven kan ge exempel på olika sätt att interagera och kommunicera med en publik.
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär det att anpassa teckenspråk beroende på publikens behov?
- A) Att använda enklare tecken oavsett publik
- B) **Att använda tecken och strategier som är anpassade för publikens nivå och förutsättningar**
- C) Att alltid använda samma tecken
- D) Att inte anpassa kommunikationen alls
2. Vilken av följande situationer är ett offentligt sammanhang?
- A) En privat konversation med en vän
- B) **En presentation inför en grupp människor**
- C) Att skriva en dagbok
- D) Ett telefonsamtal till en familjemedlem
3. Vilken kommunikationsstrategi är viktig när man presenterar för en stor publik?
- A) Att tala tyst
- B) **Att vara tydlig och använda anpassade tecken**
- C) Att prata snabbt
- D) Att använda många komplicerade tecken
4. Vad bör man tänka på när man interagerar med publiken i en presentation?
- A) **Att läsa av publikens reaktioner och anpassa kommunikationen**
- B) Att ignorera publiken
- C) Att alltid följa en strikt mall
- D) Att inte stanna upp för frågor
5. Vad kan man göra för att förbättra sin teckenspråkkommunikation i offentliga sammanhang?
- A) Att inte öva i förväg
- B) **Att träna på att använda tydliga och relevanta tecken**
- C) Att använda tecken man aldrig lärt sig
- D) Att undvika ögonkontakt med publiken
6. Vad påverkar valet av tecken och strategier i en offentlig presentation?
- A) **Publikens ålder och erfarenhet**
- B) Presentatörens klädsel
- C) Tid på dagen
- D) Wetter conditions
7. Vilken roll har kreativitet i teckenspråkig kommunikation på offentliga evenemang?
- A) Ingen roll alls
- B) **Det kan förbättra engagemanget och förståelsen hos publiken**
- C) Endast viktigt i teater
- D) Förvirrar publiken
8. Hur fungerar feedback i kommunikationen i offentliga sammanhang?
- A) **Det hjälper presentatören att förbättra sina framtida presentationer**
- B) Det är mindre viktigt
- C) Endast relevant efter presentationen
- D) Det skapar osäkerhet
9. Vad kan ses som ett exempel på ett offentligt samtal?
- A) **En föreläsning på en konferens**
- B) Att prata med en vän på café
- C) Att diskutera med familjemedlemmar hemma
- D) En telefonkonversation
10. Hur viktigt är det att anpassa sitt teckenspråk under en presentation?
- A) Inte viktigt
- B) **Mycket viktigt för effektiv kommunikation**
- C) Överdrivet viktigt
- D) Bara viktigt på nätet
11. Vad innebär att medvetandegöra sitt teckenspråk?
- A) **Att vara medveten om hur man kommunicerar och anpassa efter publikens behov**
- B) Att alltid använda tecken som man själv är bekväm med
- C) Att inte tänka på tecken alls
- D) Att endast fokusera på enskilda tecken
12. Vilken av följande är en viktig aspekt av att dela in elever i grupper för presentationer?
- A) **Att främja samarbete och interaktion**
- B) Att hålla presentationerna kortare
- C) Att skapa konkurrens
- D) Att minska arbetsbelastningen
13. Vad kan ett öppet samtal efter presentationer bidra med?
- A) **Konstruktiv feedback och gemensamt lärande**
- B) Att stänga ner diskussionen
- C) Att främja enskilda åsikter
- D) Att hindra frågor
14. Vilket av följande alternativ beskriver hur man bör förbereda sig för att presentera i teckenspråk?
- A) **Öva presentationen och få feedback innan**
- B) Att aldrig öva
- C) Att använda andra språk istället
- D) Att lita på att allt kommer att gå bra
15. Vad är en viktig lärdom som studenter kan ta med sig från att öva presentationsförmåga i teckenspråk?
- A) **Att man alltid bör anpassa sitt språk och tecken efter publiken**
- B) Att det spelar ingen roll hur man pratar
- C) Att teckenspråk inte är viktigt i presentationer
- D) Att man endast ska fokusera på sitt eget budskap
Resonerande frågor
1. Reflektera över en offentlig presentation du har sett. Vilka tecken och strategier gjorde intryck på dig, och varför?
Denna fråga uppmanar eleverna att analysera och resonera kring sina egna erfarenheter, vilket ger möjlighet att visa djupare förståelse.
2. Hur anpassade du ditt teckenspråk under gruppens presentation? Vad skulle du kunna göra annorlunda nästa gång?
Eleverna får möjlighet att reflektera över sin egna prestation och identifiera förbättringsområden.
3. Vilka utmaningar kan uppstå i offentliga sammanhang och hur kan man övervinna dem?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att tänka kritiskt kring problem och lösningar.
4. Hur kan du tilämpa det du har lärt dig om teckenspråk i andra kommunikationssituationer?
Frågan kopplar till överföring av kunskap till andra sammanhang, vilket visar på djup förståelse.
5. Diskutera vikten av att vara medveten om publiken. Hur kan detta påverka effekten av ditt budskap?
Eleverna får resonera kring hur anpassning påverkar kommunikationen.
6. Hur skulle du förklara vikten av tydlighet i kommunikation till någon utan teckenspråkserfarenhet?
Frågan ger eleverna möjlighet att formulera sin förståelse i ett pedagogiskt sammanhang.
7. Beskriv en strategi som du anser är särskilt viktig för att nå ut till en publik. Varför är just denna strategi viktig?
Denna fråga ger eleverna en chans att diskutera och värdera olika strategier.
8. Vilken påverkan tror du att kreativitet har på hur teckenspråk uppfattas i offentliga sammanhang?
Frågan öppnar upp för eleverna att utforska teori och praktisk tillämpning av kreativitet i lärandet.
Bedömning
Faktafrågorna ger 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng. Resonerande frågor ger 2 poäng per svar, totalt 16 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).