Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Teknik
Tema: Digitala lösningar
Syfte
Syftet med provet är att testa elevernas kunskaper om digitala lösningar och hur man hanterar integrationsfel relaterade till OpenAI:s tjänster, samt att förstå åtgärder för att återställa funktionalitet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll för teknik där eleverna ska ges möjlighet att “analysera och värdera tekniska lösningar utifrån deras funktion, uppbyggnad och användning”.
Kunskapskrav
Provet omfattar följande kunskapskrav:
- analys av tekniska lösningar och deras funktioner
- identifiering av problem i tekniska system
- beskrivning av möjliga åtgärder för att åtgärda de identifierade problemen
Prov
Faktafrågor
- Vad är en av anledningarna till att scenariot stoppades?
- A) För att det inte fanns tillräckligt med data.
- B) För att användaren loggade ut.
- C) För att det inträffade tre på varandra följande fel.
- D) För att tjänsten var nere för underhåll.
- Vilket av följande verktyg ingår i OpenAI:s tjänster?
- A) DALL-E
- B) ChatGPT
- C) Google Translate
- D) MATLAB
- Vad rekommenderas att man gör om man behöver stöd?
- A) Kontakta en vän.
- B) Kontakta supporten.
- C) Lämna en kommentar online.
- D) Avvakta tills problemet löser sig själv.
- Vilket av följande alternativ är ett steg för att återställa funktionaliteten?
- A) Ignorera felet.
- B) Logga in och åtgärda felen.
- C) Avinstallera programmet.
- D) Vänta på att systemet automatiskt återställs.
- Vad är en logg?
- A) En typ av mjukvara.
- B) En registrering av händelser och fel.
- C) En manual för programvara.
- D) En användarhandbok.
- Vilket av följande alternativ anger organisationen i scenario med OpenAI?
- A) Ditt Team
- B) Min Organisation
- C) OpenAI
- D) Teknikföretaget
- Vilken av följande åtgärder behövs för att åtgärda problemen?
- A) Omstart av datorn.
- B) Logga in och vidta nödvändiga steg.
- C) Installera om programmet.
- D) Kontakta en IT-tekniker.
- Vad innehåller loggen för fel?
- A) En lista med framgångar.
- B) En lista med de fel som uppstått.
- C) En användarprofil.
- D) En serverstatus.
- Vilken av följande tjänster är oåtkomlig enligt scenariot?
- A) ChatGPT
- B) ChatGPT, Whisper och DALL-E
- C) En extern plattform.
- D) Ingen av ovanstående.
- Vad är syftet med att logga in på systemet?
- A) För att se nyheter.
- B) För att återaktivera scenariot.
- C) För att skicka e-post.
- D) För att stänga av tjänster.
Resonerande frågor
- Diskutera varför frekventa fel i ett tekniskt system kan påverka användarna negativt.
Syftet med frågeställningen är att ge eleverna möjlighet att visa sin förståelse för användarens perspektiv. - Analysera de möjliga konsekvenserna av att ett tekniskt system är oåtkomligt under en längre period.
Denna fråga hjälper eleverna att reflektera över betydelsen av tillgänglighet och dess konsekvenser. - Beskriv vilka faktorer som kan leda till att ett tekniskt system fallerar.
Genom denna fråga kan eleverna utvärdera olika tekniska utmaningar och orsaker till problem. - Resonera kring hur automatiska system kan påverka behovet av mänskliga åtgärder vid fel.
Här kan eleverna reflektera över interaktionen mellan människa och teknologi. - Hur skulle du föreslå att ett företag kan hantera sådana här integrationsproblem på lång sikt?
Eleverna ska kunna visa på problemlösning och proaktivt tänkande inom teknik. - Vad kan göras för att förbättra säkerheten i tekniska lösningar för att förhindra framtida fel?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka på riskhantering och säkerhetsåtgärder. - Vilka kommunikationsstrategier bör användas för att informera användare om problem i systemen?
Här kan eleverna överväga vikten av transparens och hur man effektivt kommunicerar med användarna. - Reflektera över hur lärdomar från detta scenario kan tillämpas på andra tekniska system.
Denna fråga slår an tonen för att dra paralleller till andra situationer och system.
Bedömning
Provet kan bedömas med poäng på följande sätt:
- Faktafrågor: 1 poäng vardera (totalt 10 poäng)
- Resonerande frågor: 2 poäng vardera (totalt 16 poäng)
För att uppnå betyg:
- E: Minst 8 poäng
- C: Minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: Minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor)