Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 9 Ämne: Tyska 3 Tema: Drömresor

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att kommunicera på tyska, speciellt i samband med presentationer och muntlig kommunikation om resor.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I denna lektion behandlas muntlig kommunikation med fokus på att planera och utföra en presentation om en drömresa. Eleverna kommer att arbeta med ordförråd, uttryck och fraser relaterade till resande, samt utveckla sina färdigheter i att berätta och beskriva.

Kunskapskrav

Eleven kan använda språk och olika uttrycksformer i planering och genomförande av sin muntliga presentation. Eleven kan formulera sig och kommunicera på ett i huvudsak begripligt sätt i tal, där även strukturen i presentationen uppfyller grundläggande krav.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad betyder “drömresa” på tyska?
    • A) Traumreise
    • B) Reiseträume
    • C) Reisealternativen
    • D) Traummöglichkeit
  2. Vilket ord beskriver en plats som är attraktiv att besöka?
    • A) Sehenswert
    • B) Uninteressant
    • C) Langweilig
    • D) Kostspielig
  3. Vilket uttryck betyder “att resa”?
    • A) Urlaubsreise
    • B) Reisen
    • C) Hut Ab
    • D) besuchen
  4. Vad kallas en plats man övernattar på?
    • A) Restaurant
    • B) Unterkunft
    • C) Abendessen
    • D) Freizeitpark
  5. Vilken av följande aktiviteter är vanlig vid resor?
    • A) Studera
    • B) Sightseeing
    • C) Arbeta
    • D) Sova
  6. Hur säger man “jag älskar att resa”?
    • A) Ich liebe Ruhe
    • B) Ich liebe zu reisen
    • C) Ich hasse zu reisen
    • D) Ich mag es zu bleiben
  7. Vilket av följande ord betyder “äventyr”?
    • A) Abenteuer
    • B) Sicherheit
    • C) Reise
    • D) Alltag
  8. Vad beskriver bäst en drömresa?
    • A) En resa med mycket arbete
    • B) En resa till en önskad destination
    • C) En lokal resa
    • D) En tråkig resa
  9. Vilket verb används för att beskriva att packa?
    • A) Entpacken
    • B) Packen
    • C) Mieten
    • D) Wegbringen
  10. Vad innebär “zeit verbringen”?
    • A) Att spara tiden
    • B) Att tillbringa tid
    • C) Att förlänga tiden
    • D) Att förlora tid
  11. Vilket av följande är ett exempel på en drömresedestination?
    • A) Skolan
    • B) Maldiverna
    • C) Hemmet
    • D) Kontoret
  12. Hur säger man “resan var fantastisk”?
    • A) Die Reise war teuer
    • B) Die Reise war fantastisch
    • C) Die Reise war langweilig
    • D) Die Reise war lang
  13. Vad är viktigt att ha med på en presentation?
    • A) Störande ljud
    • B) Mycket text
    • C) Visuella stöd
    • D) Inga bilder
  14. Vad bör man göra innan en presentation?
    • A) Glömma bort att öva
    • B) Låta bli att förbereda
    • C) Öva presentationen
    • D) Skriva inget

Resonerande frågor

  1. Varför är det viktigt att kunna beskriva sin drömresa på språket man lär sig?

    Elever ges möjlighet att reflektera över språkanvändningens betydelse för kommunikation och interkulturell förståelse.

  2. Hur kan en presentation påverka åhörarnas uppfattning om resan?

    Frågan uppmuntrar till insikt om presentationsteknikens påverkan på mottagaren och vikten av att engagera publiken.

  3. Vad tvekar du mest kring när du planerar en resa, och hur kan språk hjälpa till?

    En chans att reflektera över osäkerhet och språkets roll som ett instrument för att överkomma hinder.

  4. Vad gör en destination till en drömresa för dig?

    Ger eleverna möjlighet att utforska sina personliga drömmar och preferenser, vilket uppmanar till en djupare självinsikt.

  5. Hur kan kultur påverka ens upplevelse av en drömresa?

    Elever får möjlighet att koppla reserelaterade upplevelser med kulturella skillnader och likheter.

  6. Vilka specifika traditioner kan påverka resandet i tysktalande länder?

    Frågan leder till diskussioner om kulturella aspekter som påverkar resevanor och traditioner.

  7. Hur kan du använda din presentation för att inspirera andra?

    Ger eleverna möjlighet att tänka på sina presentationer som ett sätt att påverka och inspirera andra.

  8. Vilka färdigheter utvecklar du genom att presentera på tyska?

    Uppmuntrar en självreflektion kring språklig och kommunikativ utveckling genom presentationer.

Bedömning

Faktafrågor (15 frågor, 1 poäng vardera): Max 15 poäng

Resonerande frågor (8 frågor, 2 poäng vardera): Max 16 poäng

Totalt 31 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).