Provkonstruktion
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om böjning och användning av adjektiv i tyskan, samt deras förmåga att formulera beskrivande meningar korrekt i olika kontexter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Denna lektion fokuserar på böjning och användning av adjektiv i tyskan. Eleverna kommer att lära sig hur adjektiv böjs beroende på genus, kasus och antal, samt hur de används i olika sammanhang för att förbättra språklig precision.”
Kunskapskrav
”Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven visar förmåga att korrekt böja och använda adjektiv i olika kontexter och formulera beskrivande meningar.”
Prov
Faktafrågor
- Vad beskriver ett adjektiv i en mening?
A) Substantiv
B) Verb
C) Adverb
D) Pronomen - Vilken böjningsform använder man för ett maskulint substantiv i nominativ?
A) Die
B) Der
C) Das
D) Den - Vilken ändelse får adjektivet i nominativ för ett feminint substantiv?
A) -er
B) -es
C) -e
D) -en - Vilket av följande är en oregelbunden böjning av adjektivet?
A) Gut – Besser
B) Klein – Kleineren
C) Schön – Schönsten
D) Neu – Neuer - Vad anger kasus i en mening?
A) Verbets tid
B) Substantivets plats
C) Substantivets funktion
D) Meningslängd - Vilken av följande meningar är grammatiskt korrekt?
A) Die großen Hund
B) Der große Hund
C) Das großer Hund
D) Die große Hund - Vad är genitiv i tyskan?
A) En beskrivning av något
B) Direkt objekt
C) Ägande form
D) Ingen av ovanstående - Vilket av följande är ett exempel på ett adjektiv i dativ?
A) Der schöne Garten
B) Die große Katze
C) Den kleinen Hund
D) Das neue Auto - Vad innebär adjektivens komparation?
A) Att jämföra egenskaper
B) Att ange tid
C) Att beskriva platser
D) Att böja substantiv - Hur böjs adjektiv som beskriver ett substantiv i ackusativ?
A) Enda böjning
B) Beror på genus
C) Går alltid ihop med pronomen
D) Går inte att böja - Vad står “der, die, das” för i tyskan?
A) Bestämda artiklar
B) Obestämda artiklar
C) Pronomen
D) Adjektiv - Vilken meningsstruktur är korrekt?
A) Ich sehe der Hund schön.
B) Der Hund sieht schön.
C) Der schöne Hund sieht mich.
D) Ich die Hund sehe schön. - Hur påverkar adjektivets böjning meningsinnehållet?
A) Inga konsekvenser
B) Förändrar verbet
C) Ändrar substantivets betydelse
D) Inga adjektiv påverkar meningen - Vilket är korrekt om adjektivets placering i en mening?
A) Alltid sist
B) Oftast före substantivet
C) Efter det första verbet
D) Alltid i mitten - Vad är en synonym till “schön”?
A) Hübsch
B) Alt
C) Neu
D) Klein
Resonerande frågor
- Beskriv hur adjektiv påverkar kommunikationen i det tyska språket.
Syftet med denna fråga är att låta eleverna reflektera över språklig precision och hur adjektiv berikar språket. - Ge exempel på hur felaktig böjning av adjektiv kan ändra betydelsen i en mening.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa djupare förståelse av adjektivens funktion och betydelse. - Diskutera skillnaderna mellan adjektivens böjning i tyskan och svenskan. Vilka likheter och skillnader ser du?
Frågan syftar till att engagera elever i jämförande analys och reflektion över språkinlärning. - I vilken mån anser du att adjektivens användning är viktiga för att beskriva känslor och stämningar? Ge exempel.
Denna fråga utmanar elever att tänka kritiskt om språkets roll i att uttrycka känslor. - Hur skulle du förklara adjektivens betydelse för någon som lär sig tyskan för första gången?
Syftet med denna fråga är att låta eleverna formulera en pedagogisk förklaring, vilket visar deras djupare förståelse. - I vilken utsträckning tror du att adjektiv är viktiga i skriftlig jämfört med muntlig kommunikation i tyskspråkliga sammanhang?
Denna fråga ger en möjlighet för elever att reflektera över kommunikation i olika former. - Reflektera över hur adjektiv kan användas kreativt i litteratur och konst. Ge exempel.
Frågan syftar till att utveckla elevernas förmåga att tänka kreativt och se språkets mångfald. - Diskutera hur kulturella faktorer kan påverka adjektivens användning i olika tysktalande länder.
Denna fråga ger en möjlighet att se språket i ett sociokulturellt sammanhang.
Bedömning
Provet bedöms med högst 30 poäng möjliga. Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje fråga ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 15 poäng, där varje fråga ger 2 poäng. För att nå betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).