En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Tyska – Artiklar och substantiv



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Tyska

Tema: Artiklar och substantiv

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper gällande användningen av bestämda och obestämda artiklar i tyskan samt deras förståelse för substantivets genus och böjning.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om användningen av bestämda och obestämda artiklar i tyskan samt förståelse av substantivets genus och böjning. Fokus ligger på hur artiklar används med substantiv och deras grammatiska betydelse.

Kunskapskrav

Eleven kan använda enkel grammatik på ett korrekt sätt, vilket inkluderar identifiering och användning av bestämda och obestämda artiklar i tal och skrift.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken artikel används för maskulina substantiv?

A) die

B) das

C) der

D) ein

2. Vad är den obestämda artikeln för feminint genus?

A) eine

B) der

C) ein

D) die

3. Vilken av följande artiklar är bestämd?

A) ein

B) die

C) eine

D) kein

4. Vilket substantiv är maskulint?

A) der Tisch

B) die Blume

C) das Haus

D) die Katze

5. Vilken form av artikel används för neuta substantiv?

A) die

B) das

C) der

D) eine

6. Vad betyder den bestämda artikeln “die”?

A) en

B) den

C) ett

D) något

7. Vad är en artikel i tyskan?

A) Ord som anger substantivets genus.

B) En synonym till substantiv.

C) Ord som anger substantivets bestämdhet.

D) En typ av adjektiv.

8. Vilken är den korrekta artikeln för “Hund” (hund)?

A) der

B) die

C) das

D) ein

9. Vilken artikel används för plural substantiv?

A) die

B) die

C) der

D) ein

10. Vad är den obestämda artikeln för substantivet “Blume”?

A) eine

B) der

C) die

D) ein

11. Vilken artikel används för substantivet “Auto”?

A) das

B) die

C) der

D) ein

12. Vilken av följande substantiv är feminint?

A) die Lehrerin

B) der Lehrer

C) das Buch

D) der Hund

13. Vad är artiklarnas funktion i tyskan?

A) Att ange substantivets böjning.

B) Att hjälpa till att identifiera substantivets genus och bestämdhet.

C) Att göra meningen mer komplex.

D) Att specificera tid och plats.

14. Vilken artikel ska användas för “Mädchen” (flicka)?

A) der

B) das

C) die

D) ein

15. Vad är skillnaden mellan bestämd och obestämd artikel?

A) Bestämd artikel används för specifika substantiv, obestämd artikel för otydliga.

B) Det finns ingen skillnad.

C) De båda används på samma sätt.

D) Bestämd artikel används endast i skrift.

Resonerande frågor

1. Beskriv hur du skulle förklara skillnaden mellan bestämda och obestämda artiklar för en nybörjare.

Syftet är att se hur väl eleven kan förklara grunderna i artiklarnas användning.

2. Ge exempel på substantiv i alla tre genus och förklara hur du kommit fram till dem.

Denna fråga testar elevens djup förståelse för genus och artiklar i tyskan.

3. Diskutera betydelsen av artiklar i en mening och ge exempel.

Frågan ger utrymme för en djupare insikt i artiklarnas funktion och påverkan på betydelsen.

4. Hur skulle du kunna använda artiklar i en kreativ text? Ge ett exempel.

Denna fråga bedömer elevens förmåga att tillämpa sin kunskap i praktisk användning.

5. Reflektera över vikten av att korrekt använda artiklar i kommunikation och skrivande.

Syftet är att förstå elevens medvetenhet om språklig medvetenhet.

6. Hur kan felaktig användning av artiklar påverka förståelsen av en text?

Denna fråga prövar elevens förmåga att se konsekvenser av språkliga misstag.

7. Vilka strategier kan användas för att lära sig artiklar och genus på ett effektivt sätt?

Frågan testar elevens kritiska tänkande och metakognitiva färdigheter.

8. Resonera kring skillnaderna i artikelanvändning mellan tyskan och svenska. Ge exempel.

Denna fråga utmanar eleven att jämföra språkliga strukturer och tillämpning.

Bedömning

Faktafrågor ger 1 poäng vardera, vilket ger maximalt 15 poäng.

De resonerande frågorna ger 2 poäng vardera, vilket ger maximalt 16 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).



×