Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Tyska
Tema: Frasbyggnad

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att bygga fraser och meningar på tyska. Provets fokus ligger på att säkerställa att eleverna kan använda sina kunskaper om frasernas uppbyggnad och funktioner på ett korrekt sätt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att bygga och strukturera fraser och meningar i tyskan. Eleverna ska lära sig använda sina kunskaper om satsdelar för att skapa korrekta, kompletta och varierade meningar ofta med fokus på grammatisk korrekthet och stilistisk variation.

Kunskapskrav

Eleven kan formulera sig enkelt och begripligt i skrift och tal, vilket inkluderar att använda fraser och meningar som är grammatiskt korrekta och uttrycksfulla.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en fras?
A) Ett ensamt ord
B) En grupp ord som fungerar som en enhet i en mening
C) En mening utan subjekt
D) En grupp ord som alltid innehåller ett verb

2. Vilken av följande är en nominalfras?
A) Löpa snabbt
B) Den stora hunden
C) Under den stora broden
D) Att läsa böcker

3. Vilken typ av fras är “snabbt och effektivt”?
A) Adverbfras
B) Nominalfras
C) Verbfras
D) Prepositionfras

4. Vilka fraser används oftast i meningar?
A) Nominalfraser, verbfraser och adverbfraser
B) Endast nominalfraser
C) Enbart verbfraser
D) Adverb och interjektioner

5. Vad är syftet med frasbyggnad?
A) För att skriva längre och svårare texter
B) För att skapa mer komplexa och varierade uttryck
C) För att förvirra läsaren
D) För att få fler ord i en mening

6. Vilket exempel visar en korrekt användning av en verbfras?
A) Studera flitigt
B) Flitigt studera
C) Studera och skriva
D) Flitigt och student

7. Vilken mening är grammatiskt korrekt?
A) Äter hon en fikarast
B) Hon äter en smörgås
C) En smörgås äter hon
D) En smörgås äter

8. Vad bidrar frasbyggnad till?
A) Att skriva samma sak flera gånger
B) Att göra språket enklare
C) Att uttrycka tankar och idéer mer effektivt
D) Att göra kommunikationen mer komplicerad

9. Vilken del av frasen “Den snabba katten” är adjektiv?
A) Katten
B) Snabba
C) Den
D) Är

10. Vilken typ av fras är “att spela fotboll”?
A) Adverbfras
B) Verbfras
C) Infinitivfras
D) Nominalfras

11. Vad är en komponent i en fras?
A) Delar som bildar frasen
B) En självständig mening
C) Ett ensamt ord
D) Ett oberoende uttryck

12. I vilken sorts aktiviteter används frasbyggnad främst?
A) Endast i skrift
B) Endast i tal
C) I både skrift och tal
D) Bara i låtar

13. Vad kallas en fras som beskriver ett substantiv?
A) Verbfras
B) Adverbfras
C) Infinitivfras
D) Nominalfras

14. Vilket av följande är ett exempel på en adverbfras?
A) Mycket snabbt
B) En stor hund
C) Att hoppa hopprep
D) I den stora parken

15. Varför är det viktigt att förstå frasbyggnad?
A) För att öka antalet fel i språket
B) För att uttrycka sig tydligare och mer effektivt
C) För att undvika att prata
D) För att lära sig fler engelska fraser

Resonerande frågor

1. Hur kan frasbyggnad påverka kommunikationen mellan människor?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över språklig påverkan.

2. Vilka konsekvenser kan det få om fraser inte används korrekt?
Eleverna får möjlighet att diskutera vikten av korrekt språkbruk.

3. Hur kan du använda frasbyggnad för att förbättra din egen skrift?
Eleverna får tänka på praktisk tillämpning av frasbyggnad i sitt skrivande.

4. Diskutera hur olika frasformer kan lära oss mer om språkets struktur.
Frågan utmanar eleverna att se sambandet mellan fraser och språklig analys.

5. På vilket sätt kan fraser och meningar variera beroende på kontext?
Eleverna får reflektera över språkets anpassning efter situation.

6. Vad är skillnaden mellan en enkel och en komplex fras?
Elever ges möjlighet att jämföra och resonera om frasstrukturer.

7. Hur kan du använda frasbyggelement för att öka stilismen i din text?
Elever uppmuntras att tänka kreativt om språkbruk.

8. Vilken inverkan har frasbyggnad på läsförståelse och textanalys?
Här har eleverna möjlighet att koppla teoretiska kunskaper till praktiska färdigheter.

Bedömning

Provets faktafrågor ger maximalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng, där varje korrekt och utförlig beskrivning ger 1 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, varav minst 2 poäng från de resonerande frågorna.

För betyg C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna.

För betyg A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna.