Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Tyska
Tema: Intervjuer på tyska

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att genomföra och delta i intervjuer på tyska, samt att utvärdera deras förståelse för språket i praktiska interaktioner.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Eleven kan använda tyskan för att ställa frågor och ge svar i en intervju, samt förstå och diskutera information som framkommer genom intervjun.”

Kunskapskrav

Provets fokus ligger på följande kunskapskrav:

  • Eleven kan använda tyskan för att ställa frågor och ge svar i en intervju.
  • Eleven förstår och diskuterar information som framkommer genom intervjun.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken typ av fråga är “Vad tycker du om din skola?”?
A) Stängd frågeställning
B) Öppen frågeställning
C) Faktabasera frågeställning
D) Ingen av ovanstående

2. Vilken av följande är ett exempel på aktivt lyssnande?
A) Titta på sin telefon medan någon pratar
B) Noddar och ger ögonkontakt med talaren
C) Förbereda sina egna svar innan den andra personen har pratat klart
D) Ignorera frågor som ställs

3. Vad är en bra strategi för att ställa öppna frågor?
A) Använda ja eller nej
B) Fråga hur eller varför
C) Vara direkt med ett svar
D) Göra det kort

4. Vad bör man göra om man inte förstår svaret under en intervju?
A) Avbryta personen
B) Lämna det bort
C) Be om förtydligande
D) Ge ett eget svar

5. Vilken av följande fraser kan användas för att avsluta en intervju?
A) Tack för att du delade med dig
B) Det var långtråkigt
C) Kan vi stanna här?
D) Jag vill inte höra mer

6. Vilken del av en intervju är viktigast?
A) Att ställa frågor
B) Att respondenten får tala
C) Att ge feedback
D) Ingen av ovanstående

7. Vilken av följande är en dålig intervju strategi?
A) Gå ifrån ämnet hela tiden
B) Ställa följdfrågor
C) Ringa in svar
D) Föra anteckningar

8. Vad är en lämplig fråga att inleda en intervju med?
A) Vad gillar du att göra på fritiden?
B) Gör du mycket läxor?
C) Har du sett en film nyligen?
D) Tycker du om att läsa?

9. Vilken av följande kallas för en stängd fråga?
A) Vad tycker du om sporten?
B) Trivs du på skolan?
C) Berätta om dina planer för helgen.
D) Hur mår du idag?

10. Varför är det viktigt att anteckna under en intervju?
A) För att göra det roligare
B) För att kunna referera tillbaka senare
C) För att svara på frågor snabbt
D) För att distrahera intervjuobjektet

11. Vad betyder “intervjua” på tyska?
A) Befragung haben
B) Sehen
C) Zuhören
D) Sprechen

12. Vilken av dessa funktioner är viktigast i en intervju?
A) Opfer(target)
Helfen(to help)
C) Danken(to thank)
D) Singen(to sing)

13. Vad är en god metod för att förbereda sig för en intervju?
A) Göra en lista över frågor
B) Tala i huvudet
C) Lyssna på musik
D) Ringa personer

14. Vad är en av de största utmaningarna under en intervju?
A) Att hålla fokus
B) Att vara vänlig
C) Att ställa frågor

15. Vilken roll spelar kroppsspråk under en intervju?
A) Ingen viktig del
B) Viktig för att skapa kontakt

Resonerande frågor

1. Beskriv hur man kan förbättra sina intervjufärdigheter. Detta ger eleverna möjlighet att visa sin förståelse för intervjutekniker och utveckling.

2. Diskutera betydelsen av att ställa både öppna och stängda frågor. Detta möjliggör en djupare reflektion över intervjuernas struktur och form.

3. Reflektera över en svår situation under din intervju och föreslå lösningar. Denna fråga testar elevernas problemlösningsförmåga i kommunikation.

4. Hur kan aktivt lyssnande påverka kvaliteten på en intervju? Frågan uppmuntrar elever att tänka på lyssnande som en färdighet.

5. När tycker du att det är bäst att ställa följdfrågor i en intervju? Här får eleverna analysera intervjuprocessen mer ingående.

6. Vad kan vara en intressant följd av att utföra intervjuer? Denna fråga öppnar för diskussion kring lärande från intervjuer.

7. Reflektera över hur kultur kan spela en roll i intervjusituationer. Detta ger möjlighet att koppla språket till sociokulturella aspekter.

8. Hur kan du använda intervjufärdigheter i andra ämnen eller livet utanför skolan? Frågan syftar till att koppla skolkunskaper till verkliga situationer.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng och varje rätt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng och varje resonerande fråga ger 1 poäng. För betyg E krävs minimum 8 poäng, för betyg C krävs minimum 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minimum 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).