En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Tyska – Ordföljd i Huvudsatser och Bisatser






Prov: Ordföljd i Huvudsatser och Bisatser

Prov: Ordföljd i Huvudsatser och Bisatser

Årskurs: 9

Ämne: Tyska

Tema: Ordföljd i huvudsatser och bisatser

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av ordföljd i både huvudsatser och bisatser i det tyska språket. Eleverna ska kunna applicera kunskapen om satsstruktur och korrekt meningsbyggnad.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om ordföljd i tyska meningar, specifikt skillnaderna mellan huvudsatser och bisatser. Eleverna ska lära sig om satsstrukturen och hur ordningen på ord påverkar meningsbyggnaden.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet skriva och tala tyska, där de kan använda korrekt ordföljd i huvudsatser och bisatser.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande meningar har korrekt ordföljd för en huvudsats?
A) Gekommen habe ich zu spät.
B) Ich habe zu spät gekommen.
C) **Ich bin zu spät gekommen.**
D) Zu spät ich gekommen habe.

2. I en bisats kommer verbet vanligtvis:
A) först.
B) i mitten.
C) **sist.**
D) aldrig.

3. Vad kännetecknar en huvudsats?
A) Den har alltid ett subjekt.
B) **Den kan stå ensam.**
C) Den innehåller alltid en bisats.
D) Den innehåller aldrig verb.

4. Vilket av följande är ett korrekt exempel på en bisats?
A) Ich lese ein Buch.
B) **weil es interessant ist.**
C) Ich spiele Fußball.
D) Er kommt nach Hause.

5. Vad är den korrekta åtgärden när man omformulerar en mening från huvudsats till bisats?
A) Ändra på substantiven.
B) **Flytta verbet till slutet.**
C) Ta bort subjektet.
D) Lägga till konjunktioner.

6. Följande ord är en konjunktion:
A) Ich.
B) **weil.**
C) Fußball.
D) und.

7. En korrekt formulering av följande mening med bisats?: “Ich kenne das Mädchen, weil sie nett ist.”
A) Ich kenne das Mädchen, **weil sie nett ist.**
B) **Weil sie nett ist, ich kenne das Mädchen.**
C) Ich kenne das Mädchen, weil **ist sie nett.**
D) Nett ist sie, **weil ich das Mädchen kenne.**

8. I tysk grammatik, vad kallas ordföljden där subjektet alltid står först?
A) Verbkonjunktion.
B) **Standardordföljd.**
C) Bisatsordföljd.
D) Frågeordföljd.

9. I meningen “Ich bin müde, weil ich spät ins Bett gegangen bin” är “weil ich spät ins Bett gegangen bin”:
A) En huvudsats.
B) **En bisats.**
C) En mening utan verb.
D) En fragment.

10. Vilken del i en bisats kommer alltid sist?
A) Subjekt.
B) **Verb.**
C) Adjektiv.
D) Objekt.

11. Vad är synonym till “dass” på tyska?
A) **Att.**
B) Kommer.
C) För.
D) När.

12. Vilken av följande ordföljder är korrekt i en bisats?
A) **När jag kommer hem, äter jag middag.**
B) Hem jag kommer, äter jag middag.
C) **Äter jag middag, när jag kommer hem.**
D) Jag middag äter, hem kommer jag.

13. Vilket exempel visar korrekt ordföljd för en huvudsats?
A) **Ich trinke Wasser.**
B) Wasser ich trinke.
C) Ich Wasser trinke.
D) Trinke ich Wasser.

14. I meningen “Obwohl er müde ist, geht er zur Schule” är “obwohl er müde ist”:
A) Huvudsats.
B) **Bisats.**
C) Oadekvat mening.
D) Imperativ.

15. Vilken av följande meningar är korrekt formulerad?
A) **Ich gehe ins Kino, weil ich den Film sehen will.**
B) Ich gehe ins Kino weil ich den Film sehen will.
C) Ins Kino gehe ich, weil ich den Film sehen will.
D) Ich gehe ins Kino weil, ich den Film sehen will.

Resonerande frågor

1. Förklara varför ordföljden skiljer sig mellan huvudsatser och bisatser.
Syftet är att förstå de grammatiska regler som styr meningsbyggnaden och dess betydelse.

2. När är det viktigast att använda korrekt ordföljd i tyska?
Här ges eleverna möjlighet att reflektera över kontextens påverkan på språket.

3. Analysera en mening du har skrivit och förklara varför ordföljden är korrekt.
Denna fråga uppmuntrar djupare insikt i språkanvändning och meningsbyggnad.

4. Diskutera hur ordföljd kan påverka betydelsen av en mening i tyska.
Syftet är att locka fram elevernas tänkande om språklig precision.

5. Ge exempel på en situation där felaktig ordföljd ledde till missförstånd.
Här kan eleverna koppla teorin till praktiska exempel.

6. Reflektera över skillnaderna i ordföljd mellan svenska och tyska.
Eleverna får möjlighet att jämföra och kontrastera sina språkkunskaper.

7. Vad tycker du är den mest utmanande delen av att lära sig tysk ordföljd?
En öppen fråga för att diskutera svårigheter och framsteg i lärandet.

8. Hur kan förståelsen av ordföljd underlätta din kommunikation på tyska?
Eleverna uppmanas att tänka på hur grammatik förbättrar deras språkförmåga.

Bedömning

Provet består av 15 faktafrågor och 8 resonerande frågor. Citat kan ge extra poäng. För att uppnå betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).



×