Provkonstruktion
Syfte
Syftet med provet är att undersöka elevernas förståelse för ordföljd i tyska meningar, med särskilt fokus på hur adverbial placeras och påverkar meningsbyggnad. Provets mål är att bedöma elevens förmåga att korrekt använda ordföljd i både huvudsatser och bisatser samt att förstå betydelsen av placeringen av adverbial.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll genom att eleverna förväntas använda och förstå “regler och strukturer för ordföljd i både huvudsatser och bisatser, samt hur man korrekt placerar adverbial i meningarna.”
Kunskapskrav
Provet kommer att pröva följande kunskapskrav: “Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligt språk i skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven visar förmåga att korrekt använda ordföljd och placera adverbial i meningar.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilken struktur har en huvudsats i tyskan?
A) Verb, subjekt, objekt
B) Subjekt, verb, objekt
C) Subjekt, verb, adverbial
D) Objekt, subjekt, verb
2. Vad placeras sist i en bisats?
A) Subjekt
B) Verb
C) Adverbial
D) Objekt
3. Vad beskriver ett adverbial?
A) En person
B) En plats
C) En omständighet
D) En tid
4. Hur kan man förändra betydelsen av en mening?
A) Genom att byta subjekt
B) Genom att ändra adverbialets placering
C) Genom att lägga till ett verb
D) Genom att ta bort objektet
5. Vilket av följande är en korrekt bisats?
A) „Die Katze schläft auf dem Sofa.”
B) „Die Katze schläft, wenn es regnet.”
C) „Die Katze schläft während dem Tag.”
D) „Die Katze schläft auf dem Tisch.”
6. Vad innebär felaktig ordföljd i tyska meningar?
A) Meningar blir längre
B) Betydelsen kan bli otydlig
C) Meningar blir mer intressanta
D) Det är alltid korrekt
7. Hur kan adverbial placeras i en mening?
A) Innan verbet eller efter objektet
B) Endast efter verbet
C) Endast i början av meningen
D) Bara i bisatser
8. Vad är syftet med adverbial?
A) Att förklara objekt
B) Att ge mer information om verbet
C) Att inleda en mening
D) Att avsluta en huvudsats
9. Vilken av följande meningar demonstrerar korrekt ordföljd?
A) „Der Hund spielt im Garten.”
B) „Im Garten spielt der Hund.”
C) „Der Hund im Garten spielt.”
D) „Spielt der Hund im Garten.”
10. Hur startar en typisk huvudsats i tyskan?
A) Med ett adverbial
B) Med subjektet
C) Med plats
D) Med tid
11. Vad uppfyller en bisats?
A) Den fullföljer meningen
B) Den står ensam
C) Den kan inte användas utan huvudsats
D) Den har alltid ett subjekt
12. Vilken regel gäller för adverbial?
A) De placeras alltid först
B) De kan placeras i olika positioner beroende på betydelse
C) De måste alltid vara sist
D) De får inte användas i bisatser
13. Vad kan orsaka förvirring i ordföljden?
A) För många subjekt
B) Felaktig narkotika
C) För många verb
D) Inga objekt
14. Vilken funktion har ordföljden i en mening?
A) Den förutsätter talarens känslor
B) Den påverkar meningens mening och klargörande
C) Den är irrelevant
D) Den bryter upp meningen
15. Vilken av dessa meningar är felaktig?
A) „Ich esse gerne Pizza.”
B) „Gerne ich esse Pizza.”
C) „Ich esse jeden Tag.”
D) „Gestern habe ich Pizza gegessen.”
Resonerande frågor
1. Diskutera hur ordföljden i tyskan påverkar förståelsen av en mening och ge exempel.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa djupare förståelse för ordföljd och dess betydelse.
2. Beskriv skillnaderna mellan huvud- och bisats, med konkreta exempel från tysk grammatik.
Frågan möjliggör att eleverna visar sin förmåga att analysera och reflektera över gramatik.
3. Hur kan känslor och inställning påverka valet av adverbial i en mening?
Eleven ges chans att använda kritiskt tänkande och uttrycka personliga insikter.
4. Vad händer om ett adverbial flyttas i en mening? Ger detta alltid en tydligare mening?
Genom att besvara denna fråga kan eleverna uppvisa sin förståelse av nyanser i betydelse.
5. Resonera kring varför ordföljd kan vara en utmaning för svensktalande elever när de lär sig tyska.
Detta ger en möjlighet för eleverna att identifiera egna lärandeproblem kopplade till språkinlärning.
6. På vilket sätt kan man variera användningen av adverbial för att skapa variation i sitt språk?
Frågan hjälper till att lyfta betydelsen av språklig kreativitet och korrekt användning.
7. Reflektera över betydelsen av korrekt adverbialplacering i kommunikationen.
Eleven kan demonstrera förmågan att relatera grammatik till kommunikativ funktion.
8. Hur kan man praktiskt öva på adverbialets placering? Ge exempel på övningar som kan tillämpas i klassrummet.
Detta ger möjlighet för eleverna att tänka på pedagogiska aspekter av språkundervisning.
Bedömning
Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, totalt maximalt 15 poäng.
Resonerande frågor ger 2 poäng vardera, totalt maximalt 16 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng, varav minst 2 poäng från resonerande frågor.
För betyg C krävs minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
För betyg A krävs minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.