Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Tyska – Prepositioner



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Tyska

Tema: Prepositioner

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse och färdigheter i att använda prepositioner korrekt i det tyska språket samt att bedöma deras kunskap om hur prepositioner påverkar substantivets kasus.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll behandlar användningen av prepositioner i tyska språket och deras påverkan på substantivets kasus. Fokus ligger på att förstå och använda vanliga prepositioner korrekt i olika sammanhang.

Kunskapskrav

Eleven kan använda prepositioner i sina meningar och förstå deras grammatiska funktion. De kan även identifiera vilket kasus som krävs för olika prepositioner i skrift och tal.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en preposition?

  • A) En typ av substantiv
  • B) En del av en mening
  • C) En ordklass som anger relationer korrekt
  • D) En verbform

2. Vilken preposition styr dativ?

  • A) ohne
  • B) durch
  • C) mit korrekt
  • D) für

3. Vilken preposition används med akkusativ?

  • A) mit
  • B) für korrekt
  • C) zu
  • D) bei

4. Vilken av följande meningar är korrekt?

  • A) Ich gehe für die Schule.
  • B) Ich bin mit dem Hund korrekt.
  • C) Ich spiele durch Basel.
  • D) Ich lebe an einem Buch.

5. Vilka prepositioner kräver alltid akkusativ?

  • A) mit, nach
  • B) durch, für, ohne korrekt
  • C) in, an
  • D) mit, bei

6. Hur påverkar prepositioner substantivets kasus?

  • A) De har ingen påverkan.
  • B) De påverkar verbet istället.
  • C) Olika prepositioner kräver olika kasus korrekt.
  • D) De ändrar alltid substantivets form.

7. Vilken av följande prepositioner kan användas med både akkusativ och dativ?

  • A) für
  • B) in korrekt
  • C) durch
  • D) gegen

8. Om du säger “Ich gehe in die Schule”, vilket kasus används?

  • A) Dativ
  • B) Nominativ
  • C) Akkusativ korrekt
  • D) Ingen

9. Vad är en vanlig missuppfattning när man använder prepositioner?

  • A) Att använda dem utan en mening.
  • B) Att blanda ihop dativ och akkusativ korrekt.
  • C) Att använda för många prepositioner.
  • D) Att alltid sätta dem först i meningen.

10. Vilken preposition används för att ange tid?

  • A) mit
  • B) in korrekt
  • C) für
  • D) durch

11. Översätt meningen “Jag går till affären”.

  • A) Ich gehe zu dem Geschäft korrekt.
  • B) Ich gehe an dem Geschäft.
  • C) Ich gehe mit dem Geschäft.
  • D) Ich gehe durch das Geschäft.

12. Vilken preposition används för att ange plats?

  • A) für
  • B) in korrekt
  • C) zu
  • D) nach

13. Vilken av följande prepositioner kräver alltid akkusativ?

  • A) mit
  • B) bei
  • C) ohne korrekt
  • D) aus

14. Vad är den korrekta användningen av prepositionen “für”?

  • A) Ich mache das für dich korrekt.
  • B) Ich gehe für die Schule.
  • C) Ich bin für dem Haus.
  • D) Ich kaufe für das Auto.

15. Vad är syftet med att lära sig prepositioner?

  • A) För att förstå språkets struktur korrekt.
  • B) För att kunna skriva utan grammatik.
  • C) För att slippa använda substantiv.
  • D) För att kunna prata om allt.

Resonerande frågor

1. Förklara skillnaden mellan prepositioner som styr akkusativ och dativ.

Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa djup förståelse för de olika kasusens funktioner.

2. Diskutera hur felaktig användning av prepositioner kan påverka meningsinnehåll.

Genom att resonerar kring detta kan eleverna visa insikt i språkets nyanser.

3. ge exempel på meningar med olika prepositioner och analysera deras grammatiska struktur.

Denna fråga låter eleverna visa prov på analytiskt tänkande.

4. Reflektera över hur förståelsen av prepositioner kan förbättra kommunikationen på tyska.

Detta ger eleverna möjlighet att diskutera vikten av korrekt språkbruk.

5. Hur kan prepositioner användas för att uttrycka tid och plats i samma mening?

Denna fråga uppmanar till kreativt tänkande och kopplar samman olika aspekter av språket.

6. Varför är det viktigt att förstå korrekt användning av prepositioner i meningsbyggnad?

En viktig fråga som hjälper eleverna att se kopplingen mellan grammatik och effektiv kommunikation.

7. Kan prepositioner påverka meningsinnebörden? Ge exempel.

Detta ger eleverna chans att analysera och ge konkreta exempel på språklig påverkan.

8. Diskutera hur ni kan använda prepositioner i kreativa skrivuppgifter.

Detta ger utrymme för elever att koppla grammatiken till praktiska skrivande övningar.

Bedömning

Provets bedömning sker enligt följande poängsystem:

  • E-nivå: Minst 8 poäng totalt
  • C-nivå: Minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor
  • A-nivå: Minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor



Modern Tillbaka-knapp