Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Tyska

Tema: Språkets påverkan

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för språkets påverkan, inklusive tyska lånord och hur de påverkar svenska språket och culturel interaktion. Provets mål är att ge en tydlig bild av elevers kunskaper i ämnet samt deras förmåga att resonera kring språk och kultur.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om hur det tyska språket har influerat andra språk, samt hur språk generellt påverkar kultur och kommunikation. Eleverna ska lära sig om lånord, språkliga förändringar och kulturell interaktion mellan språk.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för exempel på språkets påverkan på andra språk, samt diskutera hur språk och kultur samverkar och påverkar varandra.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande ord är ett tyskt lånord i svenskan?
A) Kaffe
B) **Schnitzel**
C) Bok
D) Skola

2. Vilken betydelse har tyska lånord i svensk kultur?
A) De förvränger språket
B) **De berikar språket**
C) De skapar förvirring
D) Ingen betydelse

3. Vilket av följande områden har INTE påverkats av tyska ord?
A) Mat
B) Vetenskap
C) Teknik
D) **Kläder**

4. Vilket av följande påståenden om lånord är korrekt?
A) Lånord används endast av äldre personer
B) **Lånord kan komma från flera olika språk**
C) Lånord försvinner alltid med tiden
D) Lånord påverkar inte grammatiken

5. Hur har språk påverkat kommunikationen?
A) Genom att skapa hinder
B) **Genom att underlätta förståelse**
C) Genom att göra språket mer komplext
D) Genom att försvaga kulturen

6. Vad kallas de ord som har lånat betydelse från ett annat språk?
A) Synonymer
B) **Lånord**
C) Antonymer
D) Främmande ord

7. Vilken funktion har lånord i ett språk?
A) Att föra in nya rön
B) Att stänga ute nya tankar
C) **Att berika språket**
D) Att förenkla språket

8. Vilket av följande ord kommer inte från tyskan?
A) **Ketchup**
B) Kindergarten
C) Blitz
D) Angst

9. Vilket århundrade började tyska lånord spridas i svenskan?
A) 1700-talet
B) **1800-talet**
C) 1600-talet
D) 1900-talet

10. Vilken typ av påverkan syftar språkpåverkan på?
A) Endast kulturell påverkan
B) **Kommunikativ och kulturell påverkan**
C) Ekonomisk påverkan
D) Teknisk påverkan

11. vilket av följande ord på tyska innebär skola?
A) **Schule**
B) Haus
C) Baum
D) Hund

12. Vad betyder det tyska ordet ‘Schnitzel’?
A) Kött
B) **Panerad köttskiva**
C) Soppfyllning
D) Sandvich

13. Vad innebär ordet ‘Kindergarten’?
A) **Förskola**
B) Skola
C) Leando
D) Mat

14. Vilket av följande språk påverkar svenskan mest?
A) Franska
B) **Tyska**
C) Engelska
D) Italienska

15. Vilket av följande ord har INTE lånats från tyskan?
A) Musik
B) **Computer**
C) Pizza
D) Sport

Resonerande frågor

1. Diskutera varför lånord är viktiga för språkets utveckling.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över språkets dynamik och utveckling.

2. Hur skulle svenskan se ut utan lånord?
Syftet är att få eleverna att tänka på språkkonstruktion och vikten av språkets berikning.

3. På vilket sätt kan lånord påverka kulturell identitet?
Syftet är att utmana elever att koppla språk och kultur i deras reflektioner.

4. Vilken roll spelar teknologisk utveckling i språklig påverkan?
Syftet är att främja diskussion kring modern kommunikation och språkets förändring.

5. Resonera kring ett specifikt tyskt lånord och dess användning i svenskan.
Syftet är att utmana elevernas förmåga att analysera och exemplifiera språkbruk.

6. Hur kan kulturell interaktion mellan tyska och svenska språket manifesteras i vardagen?
Syftet är att uppmuntra elever att reflektera över språkets roll i kulturellt liv.

7. Vilka faktorer påverkar språk och kultur mest?
Syftet är att få elever att tänka på större sammanhang i språkets och kulturens påverkan.

8. Hur kan vi som samhälle värna om språkets rikedom och påverkan?
Syftet är att stimulera elever att tänka på ansvaret vi har för språket i samhället.

Bedömning

Faktafrågor: Varje rätt svar ger 1 poäng. Totalt 15 poäng möjliga.

Resonerande frågor: Varje fråga bedöms efter djup och insikt, 0-3 poäng per fråga. Totalt 24 poäng möjliga för resonerande frågor.

Poängkrav för betyg:
E-nivå: Minst 8 poäng
C-nivå: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
A-nivå: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)