En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Tyska – Tyska traditioner och högtider

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Tyska

Tema: Tyska traditioner och högtider

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskap och förståelse av tyska traditioner och högtider, deras ursprung och kulturella betydelse, samt hur dessa traditioner reflekteras i det tyska språket och litteraturen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på tyska traditioner och högtider, inklusive deras ursprung, betydelse och sätt att fira dem. Eleverna ska lära sig om kulturella aspekter av det tyska samhället och hur dessa traditioner återspeglas i språk och litteratur.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för några tyska traditioner och högtider, beskriva deras betydelse och diskutera hur dessa reflekterar den tyska kulturen.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken tradition firas i Tyskland i september och oktober?

A) Weihnachten

B) Karneval

C) **Oktoberfest**

D) Ostern

2. Vad innebär termen “Weihnachten” på svenska?

A) **Jul**

B) Påsk

C) Midsommar

D) Nyår

3. Vilken tradition är känd för sina parader och kostymer?

A) **Karneval**

B) Oktoberfest

C) Halloween

D) Acción de Gracias

4. Vad symboliserar den tyska Julmarknaden?

A) Vänskap

B) **Gemenskap och tradition**

C) Romantik

D) Fest och dans

5. Vilken typ av mat är vanligt förekommande under Oktoberfest?

A) Sushi

B) **Bayerisk korv**

C) Pizza

D) Tacos

6. Vilken högtid firas för att fira början av det nya året i Tyskland?

A) Halloween

B) Allhelgona

C) **Nyår**

D) Midsommar

7. Vilken dryck är typisk för Oktoberfest?

A) Vin

B) **Öl**

C) Vatten

D) Te

8. Vilken tradition firas på vårmånaden, främst i Rheinland?

A) **Karneval**

B) Oktoberfest

C) Jul

D) Alla hjärtans dag

9. Vad är “Nikolaus Tag”?

A) **En festdag för Sankt Nikolaus, som firas den 6 december**

B) En påsktradition

C) En tysk nationaldag

D) Firandet av midsommar

10. När firas “Fastnacht”, som är en del av karnevalsfirandet?

A) Januari

B) **Före askonsdagen**

C) Under sommaren

D) I november

11. Vad kallas den traditionella julmarknaden i Tyskland?

A) **Christkindlmarkt**

B) Adventsmarknad

C) Ostermarknad

D) Höstmarknad

12. Vad betyder “Fasching”?

A) **Karneval**

B) Jul

C) Första maj

D) Påsk

13. Varför firar tyskarna “Ostern”?

A) För att fira skörden

B) För att hylla kärleken

C) **För att fira Jesu uppståndelse**

D) För att fira vintern

14. Vad är vanligt att ge bort under “Nikolaus Tag”?

A) Blommor

B) **Godis**

C) Smycken

D) Böcker

15. Vilken färg är traditionell för “Weihnachten” i Tyskland?

A) Grön

B) **Röd**

C) Blå

D) Gul

Resonerande frågor

1. Diskutera betydelsen av Oktoberfest i Tyskland och hur det bidrar till den tyska identiteten.

Syftet är att ge eleverna möjlighet att resonera kring kulturell identitet och traditioners betydelse.

2. Jämför och kontrastera tyska och svenska traditioner under jul. Vad är likheterna och skillnaderna?

Frågan ger eleverna en chans att tänka kritiskt och göra kulturella kopplingar.

3. Reflektera över hur traditioner kan förändras med tiden. Ge exempel från tyska högtider.

Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på förändringarna i samhället och traditionens roll i detta.

4. Hur påverkar globaliseringen tyska traditioner? Diskutera med exempel.

Frågan utmanar eleverna att tänka på samtidens påverkan på traditioner och kultur.

5. Vilken roll tror du att traditioner spelar i att föra familjer och samhällen samman?

Eleverna får möjlighet att reflektera över traditionens sociala funktion.

6. Diskutera hur medier kan influera hur traditioner firas, med fokus på julen.

Ger elever möjlighet att tänka på traditioners utveckling och anpassning i en modern kontext.

7. Hur skulle du förklara vikten av traditioner för en person som inte är bekant med dem?

Behöver eleverna formulera sina tankar på ett klart och tydligt sätt.

8. Reflektera över din egen tradition och dess betydelse för dig. Varför är den viktig?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att koppla sina personliga erfarenheter till det lärda.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng. Faktafrågor är värda 1 poäng per fråga och resonerande frågor är värda 2 poäng per fråga.

För betygsnivå E krävs minst 8 poäng totalt, för betygsnivå C krävs 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betygsnivå A krävs 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).