# Provkonstruktion
**Årskurs:** Gymnasiet
**Ämne:** Barn och Fritid
**Tema:** Lek
### Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om lekens betydelse i barndomen, olika typer av lek samt pedagogiska metoder för att främja lek i olika miljöer.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|—————————————–|——————————————————|
| Lekens betydelse för barns utveckling och lärande. | Eleven kan redogöra för lekens betydelse i barns liv. |
| Källa: (Kursplan för Barn och Fritid, gymnasiet)
## Prov
### Faktafrågor
**Antal poäng:** 15
1. Vilken typ av lek involverar fantasi och rollspel?
A) Symbolisk lek
B) Imitationslek
C) Konstruktionslek
D) Spel
2. Vad kallas leken där barn lär sig att samarbeta?
A) Konstruktionslek
B) Samarbetslek
C) Symbolisk lek
D) Individuell lek
3. I vilken ålder börjar barn oftast delta i social lek?
A) 1-2 år
B) 3-4 år
C) 4-5 år
D) 6-7 år
4. Vad innebär fysisk lek?
A) Aktiviteter som involverar kroppsrörelse
B) Lek med leksaker
C) Lek med vuxna
D) Lärande genom lek
5. Vilken typ av lek främjar problemlösning?
A) Passiv lek
B) Konstruktionslek
C) Social lek
D) Imitationslek
6. Vad är en viktig aspekt av lek i förskolan?
A) Utveckling av sociala färdigheter
B) Mängden leksaker
C) Tidsbegränsning
D) Vuxnas övervakning
7. Vilken typ av lek är vanligt förekommande i skolan?
A) Regellek
B) Symbolisk lek
C) Konstruktionslek
D) Passiv lek
8. Vad är en egenskap hos symbolisk lek?
A) Barnet använder föremål som representerar något annat
B)
### Ordkollen
**Antal poäng:** 10
**Beskrivning:** Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
| Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
|———————–|————————|———————–|—————————-|
| Konstruktionslek | Lek med vuxna | Lek med byggmaterial | Lek med fantasi |
| Samarbetslek | Lek ensam | Lek med regler | Lek där barn arbetar ihop |
| Regellek | Lek utan regler | Lek med fastställda regler | Lek som förändras |
| Imitationslek | Lek där barn imiterar | Lek utan riktlinjer | Lek med vuxnas stöd |
| Lekens betydelse | Endast under barndomen | För utveckling av färdigheter | Ingen betydelse |
| Fysisk lek | Lek utan rörelse | Lek med rörelse | Lek med vuxnas övervakning |
| Social lek | Lek med en person | Lek med flera barn | Lek i ensamhet |
| Symbolisk lek | Lek med fysiska objekt | Lek utan föremål | Lek med föreställningar |
| Utvecklingslek | Lek som bygger färdigheter | Lek i skolan | Lek i hemmet |
| Pedagogisk lek | Lek med tydliga instruktioner | Lek utan mål | Lek som inte lär något |
### Resonerande frågor
**Antal poäng:** 20
**Beskrivning:** Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
1. Reflektera över hur lek kan påverka barns sociala utveckling. Diskutera med exempel.
2. Vilket ansvar har vuxna för att främja lek i olika miljöer? Ge konkreta förslag.
3. Hur kan olika typer av lek bidra till lärande i skolan? Ge exempel på aktiviteter.
4. Diskutera varför det är viktigt att förstå lekens roll i barns liv.
### Bedömning
**Totalt antal poäng:**
| Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
|——-|—————-|————-|
| E | 30 % | 9 |
| D | 50 % | 12 |
| C | 70 % | 15 |
| B | 80 % | 17 |
| A | 90 % | 19 |
### Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
📄 Word – Skapar ett dokument
📈 Svårare – Gör provet svårare
📉 Enklare – Gör provet enklare
✅ Facit – Ta fram facit
📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna