Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Biologi 1

Tema: Arvsmassans struktur: DNA och kromosomer

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om arvsmassans struktur, inklusive DNA och kromosomers funktion och betydelse. Provets mål är att eleverna ska kunna förklara dessa biologiska koncept och använda dem i praktiska och teoretiska sammanhang.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Cellernas och genomets struktur och funktion. Arv och miljö.Eleven har grundläggande kunskaper om biologins begrepp, modeller och teorier.

Källa: (Gy11, Kursplan Biologi 1)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad står DNA för?
    • A) Deoxyribonukleinsyra
    • B) Deoxyribonucleic acid
    • C) Dihydrouracil
  2. Vilken funktion har ribosomer?
    • A) Syntetisera proteiner
    • B) Replikerar DNA
    • C) Transporterar syre
  3. Vad är kromosomer?
    • A) Strukturer som bär genetisk information
    • B) En typ av cellorganell
    • C) En typ av protein
  4. Hur många kromosomer har människor?
    • A) 46
    • B) 23
    • C) 48
  5. Vad är en gen?
    • A) En sekvens av DNA som kodar för ett protein
    • B) En typ av RNA
    • C) En del av en kromosom
  6. Vad innebär homozygot?
    • A) Två identiska alleler
    • B) Två olika alleler
    • C) Ingen allel
  7. Vad är fenotyp?
    • A) Den fysiska uttryck av gener
    • B) Den genetiska sammansättningen
    • C) En typ av mutation
  8. Vad är en mutation?
    • A) En förändring i DNA-sekvensen
    • B) En typ av kromosom
    • C) En form av celldelning
  9. Vilken av följande är en typ av RNA?
    • A) mRNA
    • B) tDNA
    • C) rDNA
  10. Vad är alleler?
    • A) Olika versioner av en gen
    • B) Olika typer av kromosomer
    • C) Olika proteiner i en cell

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
DNAGenetiskt materialEn typ av proteinCellorganell
KromosomStruktur för cellandningStruktur som bär DNAEn typ av virus
GenEn sekvens av DNAEn typ av RNAEn celltyp
AllelerVarianter av en genEn typ av mutationEn kromosom
FenotypGenotyp påverkanFysiska egenskaperKromosomstruktur
MutationFörändring i DNAEn typ av genEn kromosom
RNAGenetiskt material i cellenEn typ av proteinStruktur för energi
ReplikationProcess för att kopiera DNAProcess för proteinsyntesEn typ av cellcykel
ProteinsyntesSkapande av DNASkapande av proteinCellandning process
HomozygotTvå olika allelerTvå identiska allelerEn enkel gen

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur mutationer kan påverka en population. Vilka är de potentiella positiva och negativa effekterna?
  2. Förklara sambandet mellan genetik och evolution. Hur bidrar genetiska förändringar till evolutionära processer?
  3. Analysera hur miljöfaktorer kan påverka fenotypen hos en organism. Ge exempel på specifika miljöfaktorer.
  4. Diskutera etiska aspekter av genteknik. Vilka risker och möjligheter finns det med genteknik i dagens samhälle?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygProcentuell andel rättAntal poäng
E30%(16,5)
D50%(27,5)
C65%(35,75)
B80%(44)
A90%(49,5)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna