Provkonstruktion
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Biologi
Tema:
Biologisk mångfald och dess betydelse för stabilitet
Syfte
Syftet med provet är att eleverna ska visa sin förståelse för biologisk mångfald, hur den påverkar ekosystemens stabilitet samt deras förmåga att tillämpa biologiska begrepp och teorier i praktiska och teoretiska sammanhang.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Ekosystemens struktur och dynamik samt ekologisk hållbar utveckling. | Eleven har grundläggande kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller. |
(Gy11, Kursplan Biologi 1)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande ekosystem är mest biologiskt mångfaldigt?
- A) Öken
- B) Regnskog
- C) Tundra
- D) Grässlätt
- Vad är en ekosystemtjänst?
- A) En tjänst som erbjuds av ekosystemet för att stödja mänskligt liv
- B) En form av betalt arbete inom ekologi
- C) En teknik för att förbättra ekosystem
- D) Ingen av ovanstående
- Vilken av följande faktorer bidrar mest till hot mot biologisk mångfald?
- A) Klimatförändringar
- B) Ökad medvetenhet
- C) Utveckling av städer
- D) Både A och C
- Vad menas med bärkraft i ett ekosystem?
- A) Den maximala mängd av organismer som ekosystemet kan stödja utan att skadas
- B) Den mängd energi som finns i ekosystemet
- C) Antalet olika arter i ett ekosystem
- D) Mängden mat som finns tillgänglig för djuren
- Vad är en invasiv art?
- A) En art som hotar en annan arts överlevnad
- B) En art som introduceras i ett nytt område och sprider sig
- C) En art som är utrotad
- D) En art som är infödd i ett ekosystem
- Vilket av följande är ett exempel på symbios?
- A) En katt jagar en mus
- B) Blommor och bin
- C) En orm som äter ett djur
- D) En fågel som bygger sitt bo i ett träd
- Vad är fotosyntes?
- A) Processen där växter producerar syre
- B) Processen där växter omvandlar solljus till energi
- C) Processen där växter växer
- D) Ingen av ovanstående
- Vilket av följande är en konsekvens av utrotning av arter?
- A) Mer stabila ekosystem
- B) Ökad biologisk mångfald
- C) Minskad stabilitet i ekosystemet
- D) Ingen påverkan alls
- Vad är en trofinivå?
- A) En nivå i en pyramid av biomassa
- B) En nivå i näringskedjan
- C) En nivå av vatten i ett ekosystem
- D) En nivå av syre i atmosfären
- Vilken av följande är inte en typ av ekosystem?
- A) Skog
- B) Hav
- C) Berg
- D) Sol
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Ekosystem | Grupp av interagerande organismer | En enda art i ett område | En typ av växt |
Biologisk mångfald | Variation av livsformer | Antal träd i en skog | En metod för att bevara arter |
Bärkraft | Maximalt antal organismer | Mängden mat i ett ekosystem | En typ av förorening |
Förorening | Förändring av miljön | Naturlig resurs | En typ av art |
Symbios | Två arter som lever tillsammans | En art som jagar en annan | En typ av växt |
Fotosyntes | Process för att producera syre | Process för att göra mat utan ljus | En typ av cellprocess |
Invasiv art | Art som sprider sig snabbt | Art som är på väg att dö ut | En typ av inhemsk art |
Trofinivå | Nivå i näringskedjan | En nivå av ljus i havet | En typ av växtlighet |
Ekosystemtjänst | Tjänster som ekosystem erbjuder | En typ av medicin | En typ av djur |
Klimatförändringar | Förändringar i vädermönster | Stabilitet i ekosystem | En typ av växt |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur mänsklig aktivitet påverkar biologisk mångfald och vilka konsekvenser detta kan få för ekosystemen. Beskriv både negativa och positiva aspekter.
- Vilka åtgärder kan vidtas för att bevara biologisk mångfald? Diskutera hur dessa åtgärder kan implementeras på både lokal och global nivå.
- Reflektera över skillnaderna mellan naturliga och mänskligt orsakade störningar i ekosystem. Ge exempel på varje typ och diskutera deras påverkan.
- Hur kan förståelsen av ekologisk hållbarhet bidra till att lösa aktuella miljöproblem? Ge exempel på hur kunskap inom biologi kan användas för att främja hållbar utveckling.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Poäng (max) |
---|---|---|
E | 30% | 16,5 |
D | 50% | 27,5 |
C | 65% | 35,75 |
B | 80% | 44 |
A | 90% | 49,5 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna