[Prov]. Biologi. Kust och hav. [Åk 5]

Ämne: Biologi

Årskurs: 5

Tema: Kust och hav

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för ekosystemen vid kust och hav, hur organismer lever och samspelar i dessa miljöer samt människans påverkan. Provet kopplar till centralt innehåll i biologi för årskurs 4–6, där elever ska kunna beskriva och ge exempel på ekosystem och organismer i vattenmiljöer. Provet tränar också förmågan att använda biologiska begrepp och resonera om miljöfrågor kopplade till hav och kust.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Ekosystem i vattenmiljöer och deras organismer, till exempel kust och hav Eleven kan med viss säkerhet beskriva och ge exempel på organismer och deras livsmiljö i kust och hav Eleven kan relativt väl beskriva och ge exempel på organismer och deras livsmiljö i kust och hav
Hur människan påverkar naturen och ekosystemen i vattenmiljöer Eleven kan ge enkla exempel på människans påverkan på kust och hav Eleven kan förklara och ge exempel på människans påverkan på kust och hav

[Källa: Lgr22, Biologi, Åk 4-6]

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 18

  1. Vad kallas den delen av havet som ligger nära land och där vattnet är grunt?
    a) Djuphavet
    b) Kustzonen
    c) Östersjön
  2. Vilken av dessa är en vanlig växt i havet?
    a) Alger
    b) Tall
    c) Gräs
  3. Vilken fisk är vanlig i svenska hav?
    a) Torsk
    b) Näbbmus
    c) Räv
  4. Vad betyder det att en organism är en rovdjur?
    a) Den äter andra djur
    b) Den äter bara växter
    c) Den kan flyga
  5. Vilket djur bygger bo under stenar på stranden?
    a) Krabba
    b) Ekoxe
    c) Björn
  6. Vad är plankton?
    a) Små växter och djur som flyter i vattnet
    b) Stora fiskar
    c) En sorts havsalg
  7. Varför är alger viktiga i havet?
    a) De producerar syre och är mat för andra djur
    b) De är farliga för människor
    c) De skräpar ner havet
  8. Vilken är en negativ effekt av överfiske?
    a) Färre fiskar i havet
    b) Fler fiskar i havet
    c) Fiskarna blir större
  9. Vad betyder ordet “ekosystem”?
    a) Ett område där växter och djur lever tillsammans och påverkar varandra
    b) En typ av fisk
    c) En sorts havsvåg
  10. Hur kan människan hjälpa till att skydda havet?
    a) Genom att kasta skräp i vattnet
    b) Genom att minska utsläpp och skräp
    c) Genom att fiska mer
  11. Vilken typ av vatten finns vid kusten?
    a) Sötvatten
    b) Saltvatten
    c) Både salt- och sötvatten
  12. Vad kallas den strandzon där vattnet ibland täcker marken och ibland inte?
    a) Tidvattenszonen
    b) Skogsmarken
    c) Bergsområdet
  13. Vilket djur är ett vanligt bytesdjur i havet?
    a) Krill
    b) Lejon
    c) Myra
  14. Vad är en fjädermygga?
    a) En insekt som lever vid vatten
    b) En fisk
    c) En alg
  15. Varför är korallrev viktiga?
    a) De ger skydd och mat åt många havsdjur
    b) De är giftiga
    c) De är bara vackra att titta på
  16. Vad händer med vattennivån vid ebb?
    a) Den stiger
    b) Den sjunker
    c) Den är oförändrad
  17. Vad är en naturlig fiende till sjöstjärnor?
    a) Krabbor
    b) Hajar
    c) Papegojor
  18. Varför ska man inte slänga plast i havet?
    a) Det kan skada djur och förstöra miljön
    b) Det gör vattnet klarare
    c) Det hjälper växterna

Ordkollen

Antal poäng: 12
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp, följt av tre alternativa förklaringar. Ring in det alternativ som är korrekt.

Ord 1 2 3
Alg En sorts fisk En växt som växer i vatten Ett djur som simmar
Plankton Små växter och djur som flyter i vattnet Ett slags berg Stor fisk
Kustzon Område vid havet nära land En sorts växt En typ av fågel
Rovdjur Djur som äter andra djur Växtätare Djur som sover mycket
Tidvatten Vattnets nivå som stiger och sjunker En sorts fisk En växt som växer på stranden
Östersjön Ett hav i norra Europa En flod i Sydamerika Ett berg
Krill Små kräftdjur som är mat för många fiskar En sorts fågel En sorts alger
Ebb När vattennivån sjunker vid kusten När vattennivån stiger När det regnar
Ekosystem Ett system där växter och djur lever tillsammans En sorts fisk En sorts växt
Korallrev Byggs upp av små djur och är hem för många arter Ett slags träd En sorts sten
Övergödning När vattnet får för mycket näring och skadar miljön När det blir för torrt När fiskar simmar snabbt
Sjöstjärna Ett havsdjur med fem armar En sorts fågel En fisk med fjäll

Resonerande frågor

Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva eller rita dina svar på baksidan.

  • Beskriv hur växter och djur samarbetar i ett kustekosystem. Ge exempel på minst två olika organismer.
  • Varför är det viktigt att skydda havet och dess organismer?
  • Hur kan överfiske påverka havets ekosystem?
  • Tänk dig att du är en fisk som lever vid kusten. Vad skulle kunna hota ditt liv där? Hur kan du skydda dig?
  • Fundera på ett etiskt dilemma: Om du fiskar för att äta men vet att vissa fiskar är hotade, vad tycker du man ska göra? Motivera ditt svar.

Bedömning

Totalt antal poäng: 50

Betyg Andel rätt Poäng
E 30 % 15
D 50 % 25
C 70 % 35
B 80 % 40
A 90 % 45

Poängfördelning: Faktafrågor (18 p), Ordkollen (12 p), Resonerande frågor (20 p). Resonerande frågor väger mer eftersom de kräver förmåga att resonera och använda kunskap.

Tidsuppskattning: Cirka 60 minuter.


Modern Tillbaka-knapp