Ämne: Biologi
Årskurs: 5
Tema: Kust och hav
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för ekosystemen vid kust och hav, hur organismer lever och samspelar i dessa miljöer samt människans påverkan. Provet kopplar till centralt innehåll i biologi för årskurs 4–6, där elever ska kunna beskriva och ge exempel på ekosystem och organismer i vattenmiljöer. Provet tränar också förmågan att använda biologiska begrepp och resonera om miljöfrågor kopplade till hav och kust.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Ekosystem i vattenmiljöer och deras organismer, till exempel kust och hav | Eleven kan med viss säkerhet beskriva och ge exempel på organismer och deras livsmiljö i kust och hav | Eleven kan relativt väl beskriva och ge exempel på organismer och deras livsmiljö i kust och hav |
Hur människan påverkar naturen och ekosystemen i vattenmiljöer | Eleven kan ge enkla exempel på människans påverkan på kust och hav | Eleven kan förklara och ge exempel på människans påverkan på kust och hav |
[Källa: Lgr22, Biologi, Åk 4-6]
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 18
- Vad kallas den delen av havet som ligger nära land och där vattnet är grunt?
a) Djuphavet
b) Kustzonen
c) Östersjön - Vilken av dessa är en vanlig växt i havet?
a) Alger
b) Tall
c) Gräs - Vilken fisk är vanlig i svenska hav?
a) Torsk
b) Näbbmus
c) Räv - Vad betyder det att en organism är en rovdjur?
a) Den äter andra djur
b) Den äter bara växter
c) Den kan flyga - Vilket djur bygger bo under stenar på stranden?
a) Krabba
b) Ekoxe
c) Björn - Vad är plankton?
a) Små växter och djur som flyter i vattnet
b) Stora fiskar
c) En sorts havsalg - Varför är alger viktiga i havet?
a) De producerar syre och är mat för andra djur
b) De är farliga för människor
c) De skräpar ner havet - Vilken är en negativ effekt av överfiske?
a) Färre fiskar i havet
b) Fler fiskar i havet
c) Fiskarna blir större - Vad betyder ordet “ekosystem”?
a) Ett område där växter och djur lever tillsammans och påverkar varandra
b) En typ av fisk
c) En sorts havsvåg - Hur kan människan hjälpa till att skydda havet?
a) Genom att kasta skräp i vattnet
b) Genom att minska utsläpp och skräp
c) Genom att fiska mer - Vilken typ av vatten finns vid kusten?
a) Sötvatten
b) Saltvatten
c) Både salt- och sötvatten - Vad kallas den strandzon där vattnet ibland täcker marken och ibland inte?
a) Tidvattenszonen
b) Skogsmarken
c) Bergsområdet - Vilket djur är ett vanligt bytesdjur i havet?
a) Krill
b) Lejon
c) Myra - Vad är en fjädermygga?
a) En insekt som lever vid vatten
b) En fisk
c) En alg - Varför är korallrev viktiga?
a) De ger skydd och mat åt många havsdjur
b) De är giftiga
c) De är bara vackra att titta på - Vad händer med vattennivån vid ebb?
a) Den stiger
b) Den sjunker
c) Den är oförändrad - Vad är en naturlig fiende till sjöstjärnor?
a) Krabbor
b) Hajar
c) Papegojor - Varför ska man inte slänga plast i havet?
a) Det kan skada djur och förstöra miljön
b) Det gör vattnet klarare
c) Det hjälper växterna
Ordkollen
Antal poäng: 12
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp, följt av tre alternativa förklaringar. Ring in det alternativ som är korrekt.
Ord | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Alg | En sorts fisk | En växt som växer i vatten | Ett djur som simmar |
Plankton | Små växter och djur som flyter i vattnet | Ett slags berg | Stor fisk |
Kustzon | Område vid havet nära land | En sorts växt | En typ av fågel |
Rovdjur | Djur som äter andra djur | Växtätare | Djur som sover mycket |
Tidvatten | Vattnets nivå som stiger och sjunker | En sorts fisk | En växt som växer på stranden |
Östersjön | Ett hav i norra Europa | En flod i Sydamerika | Ett berg |
Krill | Små kräftdjur som är mat för många fiskar | En sorts fågel | En sorts alger |
Ebb | När vattennivån sjunker vid kusten | När vattennivån stiger | När det regnar |
Ekosystem | Ett system där växter och djur lever tillsammans | En sorts fisk | En sorts växt |
Korallrev | Byggs upp av små djur och är hem för många arter | Ett slags träd | En sorts sten |
Övergödning | När vattnet får för mycket näring och skadar miljön | När det blir för torrt | När fiskar simmar snabbt |
Sjöstjärna | Ett havsdjur med fem armar | En sorts fågel | En fisk med fjäll |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva eller rita dina svar på baksidan.
- Beskriv hur växter och djur samarbetar i ett kustekosystem. Ge exempel på minst två olika organismer.
- Varför är det viktigt att skydda havet och dess organismer?
- Hur kan överfiske påverka havets ekosystem?
- Tänk dig att du är en fisk som lever vid kusten. Vad skulle kunna hota ditt liv där? Hur kan du skydda dig?
- Fundera på ett etiskt dilemma: Om du fiskar för att äta men vet att vissa fiskar är hotade, vad tycker du man ska göra? Motivera ditt svar.
Bedömning
Totalt antal poäng: 50
Betyg | Andel rätt | Poäng |
---|---|---|
E | 30 % | 15 |
D | 50 % | 25 |
C | 70 % | 35 |
B | 80 % | 40 |
A | 90 % | 45 |
Poängfördelning: Faktafrågor (18 p), Ordkollen (12 p), Resonerande frågor (20 p). Resonerande frågor väger mer eftersom de kräver förmåga att resonera och använda kunskap.
Tidsuppskattning: Cirka 60 minuter.