Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Biologi. Livets utveckling. [Åk. 6]

Provkonstruktion

Årskurs: Åk. 6

Ämne: Biologi

Tema: Livets utveckling

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av livets utveckling, inklusive olika djurgrupper och deras egenskaper. Provet syftar också till att ge eleverna möjlighet att visa sina kunskaper i skriftlig form.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna studerar livets utveckling och olika livsformer från de enklaste organismerna till komplexa djur och växter. Eleven kan beskriva livets utveckling och ge exempel på olika djurgrupper samt deras kännetecken.

Källa: (Lgr 22. Biologi, åk. 6)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Livet på jorden uppstod för ca 3,5 miljarder år sedan. Sant / Falskt
  2. Människans tid på jorden är lång i förhållande till livets utveckling. Sant / Falskt
  3. Fossilfynd kan visa hur klimatet har varit. Sant / Falskt
  4. Det första livet var komplexa flercelliga organismer. Sant / Falskt
  5. Cyanobakterier är en sorts bakterier som kan göra fotosyntes. Sant / Falskt
  6. Djur med skal kan inte gömma sig i sina skal. Sant / Falskt
  7. Broskfiskar har skelett av ben. Sant / Falskt
  8. Groddjur kan leva både på land och i vatten. Sant / Falskt
  9. Kräldjur har ägg med hårt skal. Sant / Falskt
  10. Dinosaurierna dog ut för ca 150 miljoner år sedan. Sant / Falskt

Ordning på djurens utveckling

Antal poäng: 5

Sätt dessa djur i den ordning de utvecklades, där den som utvecklades först är överst.

  1. __________
  2. __________
  3. __________

Däggdjur

Kräldjur

Groddjur

Djurgrupp

Antal poäng: 5

Vilken djurgrupp tillhör du? Ge exempel på tre andra djur inom samma djurgrupp.

Anpassningar

Antal poäng: 5

Vad menas med att ett djur är anpassat till sin miljö?

Evolution

Antal poäng: 5

Vad betyder begreppet “evolution” när man talar om livets utveckling?

Människans utveckling

Antal poäng: 5

Vilka två människoarter nämns i texten? Ge en kort beskrivning av en av dem.

Kända vetenskapsmän

Antal poäng: 5

Vem var Carl von Linné och vilken betydelse har han haft för biologin?

Naturligt urval

Antal poäng: 5

Vad innebär “det naturliga urvalet” enligt Charles Darwin?

Bedömning

Totalt antal poäng: 60

Betyg Rätt (%) Antal poäng
E 30 (18)
D 50 (30)
C 70 (42)
B 85 (51)
A 90 (54)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp
×