Prov. Ej specifik. Historia/Statskunskap – Amerikansk politik

“`html

Provkonstruktion

Årskurs
Ej specifik

Ämne
Historia/Statskunskap

Tema
Amerikansk politik

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Tim Walz och Kamala Harris, samt deras förståelse för den amerikanska politiska strukturen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Samhället som samband mellan individ och kollektiva handlingsmönster.”
“Sveriges och andra länders politiska system och hur de påverkar medborgarna.”

Betygskriterier

“E – Eleven kan redogöra för och ge exempel på samhällsviktiga frågor i Sverige och andra länder.”
“C – Eleven kan förklara och analysera samhälleliga och politiska förhållanden.”
“A – Eleven kan göra djupare analyser av historiska och politiska samband.”

Prov

Faktafrågor

1. Vad är Tim Walz befattning?

A. Vicepresident

B. Guvernör

C. Senator

D. Representant

2. Vilket parti tillhör Tim Walz?

A. Republikanska partiet

B. Demokratiska jordbruks-arbetarpartiet (DFL)

C. Grön partid

D. Libertarianska partiet

3. Kamala Harris är den första kvinnliga …

A. Presidenten i USA

B. Vicepresidenten i USA

C. Guvernören i Kalifornien

D. Senatorn från Minnesota

4. Vad fokuserar Walz på som guvernör?

A. Utbildning, sjukvård och infrastruktur

B. Utrikespolitik

C. Miljöfrågor

D. Skattefrågor

5. Vilken roll har Kamala Harris i den amerikanska regeringen?

A. Statssekreterare

B. Vicepresident

C. Talman i representanthuset

D. Senatens ledare

6. Vilken delstat är Tim Walz guvernör i?

A. Wisconsin

B. Iowa

C. Minnesota

D. Michigan

7. Vilket år blev Tim Walz guvernör?

A. 2019

B. 2018

C. 2020

D. 2021

8. Vilket av följande är en av Harris centrala uppgifter som vice president?

A. Att leda senaten

B. Att assistera presidenten

C. Att föreslå lagar

D. Att övervaka finansministeriet

9. Vad har Walz varit involverad i under COVID-19-pandemin?

A. Utrikespolitik

B. Hanteringen av delstatens respons

C. Skatteförändringar

D. Kulturfrågor

10. Vilket av följande är inte ett fokusområde för Walz som guvernör?

A. Utbildning

B. Sjukvård

C. Finansmarknader

D. Infrastruktur

11. I vilket sotage representerade Walz innan han blev guvernör?

A. USA:s representanthus

B. Senaten

C. Delstatsförsamlingen

D. Kommunfullmäktige

12. Vad är en av Kamala Harris viktiga uppgifter?

A. Arbete med infrastrukturfrågor

B. Föreslå lagar för att skydda medborgerliga rättigheter

C. Göra internationella avtal

D. Administrera statliga medel

13. Hur länge har Walz varit aktiv inom politiken?

A. 10 år

B. 15 år

C. 20 år

D. 5 år

14. Hur många år har Kamala Harris varit vice president?

A. 1 år

B. 2 år

C. 3 år

D. 4 år

15. Vilket ämne behandlar denna provkonstruktion?

A. Amerikansk politik

B. Ekonomi

C. Bioetik

D. Universell rättvisa

Resonerande frågor

1. Diskutera hur Walz och Harris representerar olika aspekter av amerikansk politik.

Syfte: Eleverna får analysera sambandet mellan individuella politiker och bredare politiska strömmar.

2. Resonera kring påverkan av COVID-19 på Walz politiska agenda.

Syfte: Att förstå den direkt påverkan av globala händelser på lokal politik.

3. Hur kan Harris roll som vice president påverka framtida valresultat?

Syfte: Eleverna får reflektera över medborgarnas perception av kvinnliga ledare i maktpositioner.

4. Jämför utbildningspolicys under Walz regeringsperiod med tidigare guvernörers policies.

Syfte: Att analysera hur politiska beslut återspeglar sociala förändringar.

5. Vilken roll spelar delstatsguvernörer i den nationella politiken?

Syfte: Eleverna får förstå hur lokal makt påverkar det nationella kommando.

6. Reflektera över hur amerikansk politik kan förändras i framtiden med ledare som Walz och Harris.

Syfte: Att uppmuntra framtidsvisioner och analyser av politiska trender.

7. Diskutera hur Walz har hanterat utbildningsfrågor under pandemin och dess effekter.

Syfte: Att eleverna ska kunna koppla samtida frågor till historiska kontexter.

8. Vad säger deras politiska strategier om nutida sociala frågor i USA?

Syfte: Att ge eleverna möjlighet att koppla politik till aktuell samhällsdebatt.

Bedömning

Faktafrågor ger totalt 15 poäng (1 poäng per fråga) och resonerande frågor ger 3 poäng vardera (totalt 24 möjliga poäng).

För att nå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (5 poäng från resonerande frågor).

“`


Modern Tillbaka-knapp