Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Läsförståelse: Enkla artiklar
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och tolka enkla engelska texter samt att kunna diskutera och reflektera över innehållet i dessa texter. Eleverna ska också visa sin förmåga att argumentera och ge sina åsikter på engelska.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Aktuella händelser, sociala och kulturella företeelser och förhållanden samt värderingar i olika sammanhang där engelska används. | Eleven kan förstå och tolka enkla texter i engelska, och kan redogöra för innehållet. |
(Gy11, Kursplan Engelska 5)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad innebär “global warming”?
A) Ökad nedbörd
B) Klimatförändring
C) Minskad temperatur - Vilken av följande är en engelsk tidning?
A) Le Monde
B) The Guardian
C) El País - Vad betyder “to advocate”?
A) Att stödja
B) Att motverka
C) Att ignorera - Vad handlar artikeln om?
A) Historiska händelser
B) Aktuella frågor
C) Sportevenemang - Vilken typ av text är en nyhetsartikel?
A) Fiktion
B) Informativ
C) Litterär - Vad är syftet med en reklam?
A) Informera om händelser
B) Sälja en produkt
C) Dela nyheter - Vad är “fake news”?
A) Sanna nyheter
B) Falsk information
C) Underhållande artiklar - Vilket av följande är en synonym till “important”?
A) Unimportant
B) Significant
C) Trivial - Vad innebär “to summarize”?
A) Att förlänga
B) Att förkorta
C) Att sammanfatta - Vad är “editorial”?
A) En typ av reklam
B) En ledarartikel
C) En bokrecension - Vad handlar en biografi om?
A) En fiktiv karaktär
B) En persons liv
C) En händelse - Vad är skillnaden mellan en artikel och ett blogginlägg?
A) Artiklar är längre
B) Blogginlägg är alltid personliga
C) Ingen skillnad - Vad menas med “to analyze”?
A) Att avfärda
B) Att undersöka
C) Att bekräfta - Vilken av följande är INTE en nyhetskälla?
A) TV
B) Sociala medier
C) En roman - Vad är syftet med en opinionsartikel?
A) Att informera
B) Att uttrycka åsikter
C) Att underhålla
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
“Climate change” | Förändringar i vädret | Stabilt väder | Kyligare temperaturer |
“Pollution” | Ren luft | Föroreningar i miljön | Naturlig växtlighet |
“Sustainability” | Kortsiktig lösning | Behov av mer resurser | Hållbar utveckling |
“Diversity” | Variation och olikhet | Enhetlighet | Monokultur |
“Economy” | Ekonomiska system | Marknadens värde | Privata företag |
“Democracy” | En typ av regering | En diktatur | En monarki |
“Innovation” | Uppfinning och utveckling | Stagnation | Tradition |
“Empathy” | Förståelse för andra | Likgiltighet | Att döma andra |
“Globalization” | Ökad samverkan mellan länder | Isolation | Lokala traditioner |
“Social justice” | Rättvisa i samhället | Orättvisor | Privilegierade grupper |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur media påverkar vår uppfattning om aktuella händelser. Ge exempel på olika perspektiv.
- Reflektera över vikten av att ha olika åsikter i en demokrati. Hur kan detta påverka samhällsutvecklingen?
- Analysera hur sociala medier förändrar vår kommunikation. Vilka positiva och negativa aspekter ser du?
- Vilken roll spelar hållbarhet i vår framtid? Diskutera de utmaningar och möjligheter som finns.
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 15 |
D | 50% | 25 |
C | 65% | 30 |
B | 80% | 40 |
A | 90% | 50 |