Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Läsförståelse: nyhetsartiklar
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att förstå och analysera nyhetsartiklar på engelska. Eleverna ska kunna identifiera huvudidéer, detaljer och budskap i texterna samt visa sin förmåga att reflektera över innehållet.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Aktuella händelser, sociala och kulturella företeelser och förhållanden samt värderingar i olika sammanhang och områden där engelska används. | Eleven kan förstå och återge information från olika typer av texter, som nyhetsartiklar. |
(Gy11, Kursplan för Engelska 5)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är huvudtemat i den valda nyhetsartikeln?
- A) Ekonomi
- B) Politik
- C) Hälsa
- Vilket datum publicerades artikeln?
- A) 1 januari 2023
- B) 15 februari 2023
- C) 5 mars 2023
- Vilken källa citeras i artikeln?
- A) BBC
- B) CNN
- C) The Guardian
- Vem är författaren till nyhetsartikeln?
- A) John Doe
- B) Jane Smith
- C) Richard Roe
- Vilket är ett viktigt citat från artikeln?
- A) “Change is coming.”
- B) “We need to act now.”
- C) “This is a common issue.”
- Vad var den viktigaste statistiken som nämndes?
- A) 50%
- B) 30%
- C) 70%
- Vilka åtgärder föreslås i artikeln?
- A) Ökade skatter
- B) Lagändringar
- C) Utbildningsprogram
- Vilken grupp påverkas mest av situationen som beskrivs?
- A) Barn
- B) Pensionärer
- C) Arbetande vuxna
- Vad är syftet med artikeln?
- A) Informera
- B) Underhålla
- C) Analysera
- Vad kan läsaren göra för att bidra till lösningen?
- A) Dela artikeln
- B) Skriva en insändare
- C) Delta i en protest
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”
Ord eller begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Journalist | En person som skriver nyheter | En typ av tidning | En nyhetskanal |
Opinionsundersökning | En studie av allmänhetens åsikter | En typ av nyhetsartikel | En form av reklam |
Publicera | Att göra något tillgängligt för allmänheten | Att skriva en bok | Att samla information |
Redaktör | En person som ändrar texter | En journalist som skriver | En typ av läsare |
Fakta | Information som kan verifieras | En åsikt eller känsla | En berättelse |
Artikelförfattare | En person som skriver artiklar | En typ av tidning | En nyhetskälla |
Nyhetsbyrå | En organisation som rapporterar nyheter | En typ av journalist | En tidning |
Analys | En djupgående undersökning av information | En typ av nyhetsartikel | En kort sammanfattning |
Rapportera | Att ge information om något | Att skriva en berättelse | Att redigera en text |
Publicering | Att göra något officiellt | Att skriva en nyhet | Att dela information |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: “Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.”
- Diskutera hur nyhetsartiklar påverkar den allmänna opinionen. Ge exempel från artiklar ni har läst.
- Reflektera över skillnaderna mellan nyhetsrapportering och åsiktsartiklar. Hur påverkar detta din uppfattning om informationen?
- Vilka etiska överväganden bör journalister ha i åtanke när de skriver nyhetsartiklar? Diskutera med exempel.
- Hur kan läsaren avgöra om en nyhetsartikel är objektiv eller partisk? Reflektera över de kriterier du skulle använda.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |