Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 5

Tema: Muntlig kommunikation: dialoger

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att delta i muntliga dialoger på engelska. Eleverna ska kunna kommunicera effektivt, anpassa språket efter olika situationer och visa förståelse för kulturella och sociala aspekter som påverkar kommunikationen.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Aktuella och bekanta ämnesområden, även med anknytning till samhälls- och arbetsliv.Eleven kan delta i samtal och diskussioner och uttrycka åsikter.

(Gy11, Kursplan Engelska 5)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket av följande alternativ beskriver en dialog bäst?
    • A) En monolog
    • B) Ett samtal mellan två eller flera personer
    • C) En skriftlig rapport
  2. Vad är syftet med att ställa öppna frågor i en dialog?
    • A) Att begränsa svaret
    • B) Att uppmuntra till längre svar
    • C) Att få ja- eller nej-svar
  3. Vilken roll spelar kroppsspråk i muntlig kommunikation?
    • A) Det spelar ingen roll
    • B) Det kan förstärka budskapet
    • C) Det ersätter verbalt språk
  4. Vad innebär aktivt lyssnande?
    • A) Att bara höra på vad som sägs
    • B) Att förstå och återkoppla på det som sägs
    • C) Att tänka på sitt eget svar medan den andra pratar
  5. Vilket av följande är ett exempel på en kulturell skillnad i kommunikation?
    • A) Att alltid säga “tack”
    • B) Att använda ögonkontakt på olika sätt
    • C) Att hälsa med ett handslag
  6. Vilken typ av språk används oftast i en informell dialog?
    • A) Formellt språk
    • B) Vardags språk
    • C) Akademiskt språk
  7. Vad innebär att anpassa språket i en dialog?
    • A) Att använda samma språk hela tiden
    • B) Att ändra ordval och stil beroende på publiken
    • C) Att inte ändra något
  8. Vilket av följande är en viktig aspekt av att ge respons i en dialog?
    • A) Att alltid hålla med
    • B) Att ge konstruktiv feedback
    • C) Att ignorera vad den andra säger
  9. Hur kan man visa intresse under en dialog?
    • A) Genom att titta bort
    • B) Genom att nicka och ställa frågor
    • C) Genom att avbryta ofta
  10. Vad är en dialog?
    • A) En skriven text
    • B) Ett samtal mellan två eller flera personer
    • C) En föreläsning

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
DialogEn berättelseEn konversationEn monolog
KroppsspråkGestik och mimikEn typ av musikEn form av skrift
ÖgonkontaktAtt se på någon i ögonenAtt blundaAtt titta bort
Aktivt lyssnandeAtt ignoreraAtt förstå och reageraAtt avbryta
Kulturell skillnadSkillnader i språkSkillnader i traditionerSkillnader i mat
ResponsAtt svara på någotAtt ignoreraAtt avbryta
Vardags språkFormellt språkDet språk vi använder i vardagenAkademiskt språk
FrågaAtt ge svarAtt ställa någotAtt prata
IntresseAtt vara ointresseradAtt visa uppskattningAtt vara passiv
Anpassa språketAtt använda samma språkAtt ändra sitt språk beroende på situationAtt vara tyst

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Reflektera över hur kulturella skillnader kan påverka en dialog. Ge exempel på situationer där detta kan vara viktigt.
  2. Diskutera vikten av kroppsspråk i muntlig kommunikation. Hur kan det förstärka eller försvaga ett budskap?
  3. Hur kan man förbättra sina färdigheter i muntlig kommunikation? Vilka strategier kan användas för att bli mer effektiv i dialoger?
  4. Beskriv en situation där du har använt aktivt lyssnande. Hur påverkade det kommunikationen i den situationen?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygProcentPoäng (antal rätt)
E30%(17)
D40%(22)
C50%(28)
B75%(41)
A90%(50)