Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 5

Tema: Uttal: grundläggande fonetik

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i grundläggande fonetik och uttal inom engelska språket, samt deras förmåga att förstå och producera olika ljud och intonationer.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Talad engelska i varierande tempo, även med inslag av sociolektal och dialektal variation.Eleven kan med viss säkerhet förstå och använda talad engelska i olika sammanhang.

(Gy11, Kursplan Engelska 5)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilka av följande ljud representerar ett vokalljud?
    • A) /t/
    • B) /aɪ/
    • C) /k/
  2. Vilket av följande ord har en betonad stavelse?
    • A) computer
    • B) banana
    • C) apple
  3. Vad kallas det när två vokaler i ett ord bildar ett nytt ljud?
    • A) Diftong
    • B) Konsonant
    • C) Vokal
  4. Vilken av följande fraser är korrekt uttalad?
    • A) Can you come with me?
    • B) Can you com with me?
    • C) Can you come with me!
  5. Vad är det korrekta uttalet av ordet ‘thought’?
    • A) /θɔt/
    • B) /θoʊt/
    • C) /θɔt/

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
DiftongTvå vokaler i samma stavelseEtt konsonantljudEn vokal som inte uttalas
BetoningAtt säga ett ord snabbtAtt lägga vikt på en stavelseAtt byta ut ett ljud
IntonationÄndring av ljudets höjd i talEn viss tonart i musikAtt tala tyst
UttalHur ljud producerasHur man skriver ordHur man läser tyst
FonemMinsta ljudenhet i språketEn typ av konsonantEn stavelse

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera varför korrekt uttal är viktigt i språkinlärning. Ge exempel på situationer där felaktigt uttal kan leda till missförstånd.
  2. Hur kan elever använda fonetiska övningar för att förbättra sitt engelska uttal? Beskriv några metoder som kan vara effektiva.
  3. Vad innebär det att ha en “dialekt” och hur kan det påverka kommunikationen? Ge exempel på hur olika dialekter kan låta.
  4. Reflektera över hur ljud och intonation kan påverka språklig förståelse och interaktion. Vilka effekter kan det ha i en undervisningssituation?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAntal rätt (%)Poäng
E30%17
D50%28
C60%33
B80%44
A90%50