Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Uttal: grundläggande fonetik
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i grundläggande fonetik och uttal inom engelska språket, samt deras förmåga att förstå och producera olika ljud och intonationer.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Talad engelska i varierande tempo, även med inslag av sociolektal och dialektal variation. | Eleven kan med viss säkerhet förstå och använda talad engelska i olika sammanhang. |
(Gy11, Kursplan Engelska 5)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilka av följande ljud representerar ett vokalljud?
- A) /t/
- B) /aɪ/
- C) /k/
- Vilket av följande ord har en betonad stavelse?
- A) computer
- B) banana
- C) apple
- Vad kallas det när två vokaler i ett ord bildar ett nytt ljud?
- A) Diftong
- B) Konsonant
- C) Vokal
- Vilken av följande fraser är korrekt uttalad?
- A) Can you come with me?
- B) Can you com with me?
- C) Can you come with me!
- Vad är det korrekta uttalet av ordet ‘thought’?
- A) /θɔt/
- B) /θoʊt/
- C) /θɔt/
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Diftong | Två vokaler i samma stavelse | Ett konsonantljud | En vokal som inte uttalas |
Betoning | Att säga ett ord snabbt | Att lägga vikt på en stavelse | Att byta ut ett ljud |
Intonation | Ändring av ljudets höjd i tal | En viss tonart i musik | Att tala tyst |
Uttal | Hur ljud produceras | Hur man skriver ord | Hur man läser tyst |
Fonem | Minsta ljudenhet i språket | En typ av konsonant | En stavelse |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera varför korrekt uttal är viktigt i språkinlärning. Ge exempel på situationer där felaktigt uttal kan leda till missförstånd.
- Hur kan elever använda fonetiska övningar för att förbättra sitt engelska uttal? Beskriv några metoder som kan vara effektiva.
- Vad innebär det att ha en “dialekt” och hur kan det påverka kommunikationen? Ge exempel på hur olika dialekter kan låta.
- Reflektera över hur ljud och intonation kan påverka språklig förståelse och interaktion. Vilka effekter kan det ha i en undervisningssituation?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Antal rätt (%) | Poäng |
---|---|---|
E | 30% | 17 |
D | 50% | 28 |
C | 60% | 33 |
B | 80% | 44 |
A | 90% | 50 |