Provkonstruktion
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Engelska 5
Tema:
Uttal: vokaler och konsonanter
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att korrekt uttala vokaler och konsonanter i engelska språket. Provet ska även mäta deras förmåga att använda dessa ljud i praktisk kommunikation.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Talad engelska i varierande tempo, även med inslag av sociolektal och dialektal variation. | Eleven kan förstå och producera enkelt talad engelska. |
Källa: (Gy11, Kursplan Engelska 5)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande ord har en kort vokal?
- A) Beat
- B) Bit
- C) Boat
- Vilken konsonant är en tonlös frikativa?
- A) /s/
- B) /z/
- C) /b/
- Vilken vokal är lång i följande ord? “food”
- A) /u/
- B) /o/
- C) /i/
- Vilken av följande konsonanter är nasala?
- A) /m/
- B) /t/
- C) /k/
- Vilket av följande ord innehåller ett glidande vokalljud?
- A) Cat
- B) Play
- C) Dog
- Vilken av följande ljudkombinationer representerar en diphthong?
- A) /æ/
- B) /aɪ/
- C) /eɪ/
- Vad kallas det när ljudet /h/ utesluts i början av ett ord?
- A) H-dropping
- B) Assimilation
- C) Elision
- Vilken av följande konsonanter är voiced?
- A) /p/
- B) /t/
- C) /g/
- Vilket av följande ord innehåller en kort vokal?
- A) Seat
- B) Sit
- C) Sweet
- Vilken av följande ljud är ett exempel på en affrikata?
- A) /tʃ/
- B) /f/
- C) /l/
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Diphthong | En enkel vokal | En kombination av två vokalljud | En konsonantkombination |
Voiced | Utan stämbandsvibration | Med stämbandsvibration | En typ av vokal |
Nasal | En ljud som produceras genom näsan | En högljudd konsonant | En mjuk vokal |
Frikativa | En ljud med full stopp | En ljud med fri passage | En tonlös vokal |
Affrikata | En kombination av en stopp och en frikativa | En lång vokal | En tonlös konsonant |
Glottal | Produceras med läpparna | Produceras med stämbanden | Produceras med tungan |
Syllabifiering | Att dela upp ord i stavelser | Att prata snabbt | Att sjunga |
Vokaldiffusion | Spridning av vokalljud | En typ av konsonant | Att höja tonen |
Assimilation | Förändring av ljud i tal | En typ av vokalljud | En syntaktisk struktur |
Elision | Uteslutning av ljud i tal | Förändring av röstläge | En typ av frikativa |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- 1. Diskutera hur dialektal variation kan påverka förståelsen av engelska språk. Ge exempel.
- 2. Reflektera över vikten av korrekt uttal i yrkeslivet. Hur kan det påverka kommunikationen?
- 3. Jämför skillnader mellan engelska och svenska när det gäller vokalljud. Vilka utmaningar kan det ge för svensktalande?
- 4. Resonera kring hur ljudträning kan hjälpa elever att förbättra sin engelska. Vilka metoder kan användas?
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (9) |
D | 50% | (12) |
C | 65% | (15) |
B | 80% | (18) |
A | 90% | (22) |