“`html

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 6

Tema: Muntlig kommunikation: debatter

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att delta i debatter, uttrycka sina åsikter och resonera kring olika ämnen på engelska. Det handlar om att kunna argumentera övertygande och att förstå olika perspektiv inom samhällsfrågor.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Kommunikationens innehåll med fokus på debatter i olika sammanhang.Eleven kan delta i diskussioner och debatter, där åsikter och argument presenteras klart och tydligt.

(Gy11, Kursplan Engelska 6)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket år grundades FN?
    • A) 1945
    • B) 1950
    • C) 1960
  2. Vad står NATO för?
    • A) North Atlantic Treaty Organization
    • B) National Atlantic Treaty Organization
    • C) Northern Atlantic Treaty Organization
  3. Vilken typ av regering har USA?
    • A) Monarki
    • B) Republik
    • C) Diktatur
  4. Vad innebär “demokrati”?
    • A) Folkets styre
    • B) Diktators styre
    • C) Monarkens styre
  5. Vilken är den största kontinenten?
    • A) Afrika
    • B) Asien
    • C) Europa
  6. Vilket språk talas mest i världen?
    • A) Spanska
    • B) Mandarin
    • C) Engelska
  7. Vad handlar Parisavtalet om?
    • A) Klimatförändringar
    • B) Krig
    • C) Handel
  8. Vad är syftet med en debatt?
    • A) Att underhålla
    • B) Att övertyga och informera
    • C) Att förvirra
  9. Vad betyder “åsikt”?
    • A) En säkerhet
    • B) En personlig uppfattning
    • C) En lag
  10. Vilket land har flest invånare?
    • A) Indien
    • B) USA
    • C) Kina
  11. Vad är en “argumentation”?
    • A) En typ av berättelse
    • B) En struktur för att presentera skäl till en åsikt
    • C) En typ av musik
  12. Vilken är den officiella valutan i USA?
    • A) Euro
    • B) Dollar
    • C) Pound
  13. Vad kallas en person som deltar i en debatt?
    • A) Debattör
    • B) Åskådare
    • C) Moderator
  14. Vad innebär “källkritik”?
    • A) Att diskutera källor
    • B) Att analysera källors trovärdighet
    • C) Att ignorera källor
  15. Vad är skillnaden mellan en “debatt” och en “diskussion”?
    • A) Ingen skillnad
    • B) Debatt är mer strukturerad
    • C) Diskussion är mer formell

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
DebattEn typ av diskussionEn sportEn officiell åsikt
ArgumentEn typ av matBevis för en åsiktEn känsla
OpinionsbildningAtt påverka allmänhetenAtt följa trenderAtt skapa en ny smak
EtikRegler för moralEn typ av religionEn klädstil
Kritiskt tänkandeAtt analysera informationAtt vara skeptisk mot alltAtt acceptera allt
RetorikKonsten att tala övertygandeAtt skrivaEn typ av argument
DemokratiFolket styrEn kung styrEn militärregim
RösträttRätten att delta i valRätten att arbetaRätten att resa
ÅskådareEn som deltarEn som observerarEn som dömer
FördomEn ogrundad åsiktEn vetenskaplig teoriEn lag

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera fördelarna och nackdelarna med att delta i debatter. Vilken påverkan kan det ha på samhällsfrågor?
  2. Reflektera över hur sociala medier har förändrat sättet vi debatterar. Vilka är de positiva och negativa aspekterna?
  3. Vilken roll spelar etik i debatter? Ge exempel på etiska dilemman som kan uppstå under en debatt.
  4. Hur kan man förbereda sig för en debatt? Diskutera strategier och metoder för att vara framgångsrik.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygPoäng (%)Antal poäng
E30%(17 poäng)
D50%(28 poäng)
C60%(33 poäng)
B80%(44 poäng)
A90%(50 poäng)

“`