“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 6
Tema: Muntlig kommunikation: debatter
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att delta i debatter, uttrycka sina åsikter och resonera kring olika ämnen på engelska. Det handlar om att kunna argumentera övertygande och att förstå olika perspektiv inom samhällsfrågor.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Kommunikationens innehåll med fokus på debatter i olika sammanhang. | Eleven kan delta i diskussioner och debatter, där åsikter och argument presenteras klart och tydligt. |
(Gy11, Kursplan Engelska 6)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket år grundades FN?
- A) 1945
- B) 1950
- C) 1960
- Vad står NATO för?
- A) North Atlantic Treaty Organization
- B) National Atlantic Treaty Organization
- C) Northern Atlantic Treaty Organization
- Vilken typ av regering har USA?
- A) Monarki
- B) Republik
- C) Diktatur
- Vad innebär “demokrati”?
- A) Folkets styre
- B) Diktators styre
- C) Monarkens styre
- Vilken är den största kontinenten?
- A) Afrika
- B) Asien
- C) Europa
- Vilket språk talas mest i världen?
- A) Spanska
- B) Mandarin
- C) Engelska
- Vad handlar Parisavtalet om?
- A) Klimatförändringar
- B) Krig
- C) Handel
- Vad är syftet med en debatt?
- A) Att underhålla
- B) Att övertyga och informera
- C) Att förvirra
- Vad betyder “åsikt”?
- A) En säkerhet
- B) En personlig uppfattning
- C) En lag
- Vilket land har flest invånare?
- A) Indien
- B) USA
- C) Kina
- Vad är en “argumentation”?
- A) En typ av berättelse
- B) En struktur för att presentera skäl till en åsikt
- C) En typ av musik
- Vilken är den officiella valutan i USA?
- A) Euro
- B) Dollar
- C) Pound
- Vad kallas en person som deltar i en debatt?
- A) Debattör
- B) Åskådare
- C) Moderator
- Vad innebär “källkritik”?
- A) Att diskutera källor
- B) Att analysera källors trovärdighet
- C) Att ignorera källor
- Vad är skillnaden mellan en “debatt” och en “diskussion”?
- A) Ingen skillnad
- B) Debatt är mer strukturerad
- C) Diskussion är mer formell
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
| Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
|---|---|---|---|
| Debatt | En typ av diskussion | En sport | En officiell åsikt |
| Argument | En typ av mat | Bevis för en åsikt | En känsla |
| Opinionsbildning | Att påverka allmänheten | Att följa trender | Att skapa en ny smak |
| Etik | Regler för moral | En typ av religion | En klädstil |
| Kritiskt tänkande | Att analysera information | Att vara skeptisk mot allt | Att acceptera allt |
| Retorik | Konsten att tala övertygande | Att skriva | En typ av argument |
| Demokrati | Folket styr | En kung styr | En militärregim |
| Rösträtt | Rätten att delta i val | Rätten att arbeta | Rätten att resa |
| Åskådare | En som deltar | En som observerar | En som dömer |
| Fördom | En ogrundad åsikt | En vetenskaplig teori | En lag |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera fördelarna och nackdelarna med att delta i debatter. Vilken påverkan kan det ha på samhällsfrågor?
- Reflektera över hur sociala medier har förändrat sättet vi debatterar. Vilka är de positiva och negativa aspekterna?
- Vilken roll spelar etik i debatter? Ge exempel på etiska dilemman som kan uppstå under en debatt.
- Hur kan man förbereda sig för en debatt? Diskutera strategier och metoder för att vara framgångsrik.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
| Betyg | Poäng (%) | Antal poäng |
|---|---|---|
| E | 30% | (17 poäng) |
| D | 50% | (28 poäng) |
| C | 60% | (33 poäng) |
| B | 80% | (44 poäng) |
| A | 90% | (50 poäng) |
“`