Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 6
Tema: Ordförråd: akademiska ord
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper och förmågor när det gäller att använda och förstå akademiska ord och uttryck i engelska. Provets struktur syftar till att utvärdera både ordförråd och förmåga att tillämpa dessa ord i olika kontexter.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Akademiska ord och uttryck som används i skrift och tal. | Eleven kan förstå och använda ett begränsat men relevant ordförråd i olika sammanhang. |
(Gy11, Kursplan Engelska 6)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande ord betyder “att definiera”?
A) to describe
B) to define
C) to illustrate - Vad betyder ordet “analyze”?
A) att blanda
B) att studera
C) att analysera - Vilket ord används för att beskriva något som är “troligt”?
A) likely
B) unlikely
C) impossible - Vad betyder “contribute”?
A) att ta emot
B) att bidra
C) att diskutera - Vilket ord beskriver “att tillämpa”?
A) to apply
B) to reject
C) to suggest - Vad innebär “hypothesis”?
A) en bekräftelse
B) en hypotes
C) en teori - Vilket ord används för “effekt”?
A) impact
B) cause
C) response - Vad betyder “evaluate”?
A) att öka
B) att bedöma
C) att förminska - Vad innebär ordet “synthesize”?
A) att förenkla
B) att kombinera
C) att föreslå - Vad betyder “significant”?
A) ovidkommande
B) betydelsefull
C) inaktuell - Vilket ord används för “att framhäva”?
A) to highlight
B) to diminish
C) to ignore - Vad innebär “theory”?
A) en praxis
B) en teori
C) ett faktum - Vilket ord betyder “att förutsäga”?
A) to infer
B) to predict
C) to conclude - Vad betyder “data”?
A) information
B) åsikter
C) bevis - Vad innebär “methodology”?
A) en process
B) en metod
C) en teknik
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Analyze | Att blanda | Att studera | Att sammanfoga |
Data | Information | Teori | Hypotes |
Methodology | En teknik | En metod | En praxis |
Hypothesis | En bekräftelse | En teori | En hypotes |
Significant | Betydelsefull | Inaktuell | Ovidkommande |
Contribute | Att ta emot | Att bidra | Att diskutera |
Synthesize | Att förenkla | Att kombinera | Att föreslå |
Evaluate | Att öka | Att bedöma | Att förminska |
Impact | Effekt | Orsak | Respons |
Predict | Att förutsäga | Att dra slutsatser | Att avsluta |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera vikten av att ha ett starkt akademiskt ordförråd. Hur kan detta påverka din kommunikation och dina studieresultat?
- Reflektera över hur akademiska ord används i olika sammanhang. Ge exempel på situationer där ett korrekt ordförråd är avgörande.
- Beskriv hur du kan arbeta med att förbättra ditt akademiska ordförråd. Vilka metoder tror du skulle vara mest effektiva för dig?
- Diskutera hur kulturella och sociala faktorer kan påverka användningen av akademiska ord. Vilken roll spelar dessa faktorer i din egen utbildning?
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (15) |
D | 50% | (25) |
C | 70% | (35) |
B | 80% | (40) |
A | 90% | (45) |