Provkonstruktion
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Engelska 6
Tema:
Språkjämförelse: idiomatiska uttryck
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i att förstå och använda idiomatiska uttryck på engelska, samt deras förmåga att analysera och jämföra dessa uttryck med svenska motsvarigheter. Provets utformning syftar till att stimulera till reflektion över språkets nyanser och kulturella kontexter.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Teman, form och innehåll i film och skönlitteratur. | Eleven kan med viss säkerhet förstå och använda idiomatiska uttryck i olika sammanhang. |
(Gy11, Kursplan Engelska 6)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande är ett idiomatiskt uttryck för att beskriva någon som är mycket förvånad?
- A. To hit the roof
- B. To spill the beans
- C. To be on cloud nine
- Vad betyder uttrycket “break the ice”?
- A. Att inleda en konversation
- B. Att gå på is
- C. Att vara tyst
- Vilket av följande idiom betyder att något är mycket enkelt?
- A. A piece of cake
- B. A tough nut to crack
- C. To burn the midnight oil
- Vad innebär “to let the cat out of the bag”?
- A. Att städa upp
- B. Att avslöja en hemlighet
- C. Att leta efter något
- Vilket uttryck används för att beskriva att man har mycket arbete att göra?
- A. To have too many irons in the fire
- B. To throw in the towel
- C. To kill two birds with one stone
- Vad betyder “to be under the weather”?
- A. Att vara sjuk
- B. Att vara glad
- C. Att vara utomhus
- Vilket av följande uttryck används för att beskriva en person som är mycket snål?
- A. Tight-fisted
- B. Big spender
- C. A penny for your thoughts
- Vad innebär “to bite the bullet”?
- A. Att göra något svårt eller obehagligt
- B. Att falla sömnigt
- C. Att vara osäker
- Vilket idiom beskriver att något är osannolikt att hända?
- A. When pigs fly
- B. Barking up the wrong tree
- C. A blessing in disguise
- Vad betyder “to beat around the bush”?
- A. Att undvika att prata om det viktiga
- B. Att göra något stökigt
- C. Att vara direkt och ärlig
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Idiom | Språkbruk | Underhållning | Matlagning |
Metafor | Jämförelse utan “som” | Beskrivning av ljud | Faktisk betydelse |
Liknelse | Jämförelse med “som” | Symbolisk betydelse | Matematisk term |
Hyperbol | Överdrift | Underdrift | Exakt tal |
Alliteration | Upprepning av ljud | Rim i slutet av vers | Strof i en dikt |
Symbol | En konkret representation | En abstrakt idé | En typ av berättelse |
Sarcasm | Ironi | Allvar | Lycka |
Personifikation | Ge mänskliga egenskaper till djur | Att prata i verser | Berätta en historia |
Paradox | Motstridig idé | En enkel förklaring | En lösning |
Oxymoron | Motsägelsefull term | Klarhet i språk | En typ av berättelse |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: “Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.”
- Diskutera hur idiomatiska uttryck kan reflektera en kulturell bakgrund. Ge exempel på ett svenskt idiom och dess engelska motsvarighet.
- Analysera svårigheterna med att översätta idiomatiska uttryck. Varför kan dessa uttryck vara förvirrande för icke-modersmålstalare?
- Beskriv ett idiomatiskt uttryck som du använder ofta. Vad betyder det för dig och hur använder du det i vardagen?
- Reflektera över hur språkjämförelse mellan svenska och engelska kan berika din förståelse för båda språken. Vilka likheter och skillnader kan du identifiera?
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Procent rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (15) |
D | 50% | (25) |
C | 70% | (35) |
B | 80% | (40) |
A | 90% | (45) |